ÖverbelastningsFÅNG?!?

Sv: ÖverbelastningsFÅNG?!?

Idag var hon BRAAAA!!! :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Hur pigg som helst och äter och dricker... Men får bara små portioner mat än så länge... Ska trappa upp succesivt.
Hon DRACK nu också, lite iaf!! :) Det har hon inte gjort på 3dygn (men har ju fått DROPP).

jag hällde i äppeljuice i vattnet och hon DRACK... Tjohoo!!

Hon är helt problemfri i sina hovar också!! Skor på= frisk,pigg och kry!
Kan gå hur bra som helst :)

Nu ska hon få Protexin, som är en mag/tarm-balans produkt, för att få ordning på magen igen och sedan också i FÖREBYGGANDE syfte.

Skor får hon också ha resten av livet... *lättad* (för nu fungerar hon ju!)

Vad roligt för dig och hästen! Kul att få läsa något som går bra för en gångs skull. Grattis. :rofl:

gejsa skrev:
Vad roligt för dig och hästen! Kul att få läsa något som går bra för en gångs skull. Grattis. :rofl:

tack! den bästa julklappen man kan få... hästen är frisk! ;)

Hoppla!
Satt och läste om din pärs med hästen, inte kul jämt före jul ... men man får va glad över att hästen blev bra "så fort".
Kom att tänka på min Conemara som jag hade för länge sedan, var med om ungefär samma sak om man botser från hovarna. Efter att ha kliat oss i huvet både länge och väl kom vi fram till att han inte drack ordentligt, speciellt inte när vattnet var kallt. Lösningen var ganska enkel, han fick ljummet vatten under den kalla åstiden och vår vetrinär blev nästan fattig på kuppen! På den tiden hade jag stallplats i ett travstall som ägdes av en riktigt gammal hästgubbe. På hans innrådan började jag ge hästen linfrö som enligt honom var ett mycket gammalt och tillförlitligt knep, när linfröet blöts upp så bildas en slags gele som hjälper avföringen att glida ut lättare :banana: samtidigt så förebyggs kolik och tarmen som ofta är irriterad smörjs upp. Allt det här var för 20 år sedan men jag ger än i dag mina hästar linfrö eftersom jag har märkt att en stressad mage mår bättre och på köpet har hovkvaliten blivit drastiskt mycket bättre på alla hästar jag haft genom åren. Numera finns det linfrö cubes att köpa på lantmännen det är både drygt och billigt och kan varmt rekomenderas.

Ella93 skrev:
Hoppla!
Satt och läste om din pärs med hästen, inte kul jämt före jul ... men man får va glad över att hästen blev bra "så fort".
Kom att tänka på min Conemara som jag hade för länge sedan, var med om ungefär samma sak om man botser från hovarna. Efter att ha kliat oss i huvet både länge och väl kom vi fram till att han inte drack ordentligt, speciellt inte när vattnet var kallt. Lösningen var ganska enkel, han fick ljummet vatten under den kalla åstiden och vår vetrinär blev nästan fattig på kuppen! På den tiden hade jag stallplats i ett travstall som ägdes av en riktigt gammal hästgubbe. På hans innrådan började jag ge hästen linfrö som enligt honom var ett mycket gammalt och tillförlitligt knep, när linfröet blöts upp så bildas en slags gele som hjälper avföringen att glida ut lättare :banana: samtidigt så förebyggs kolik och tarmen som ofta är irriterad smörjs upp. Allt det här var för 20 år sedan men jag ger än i dag mina hästar linfrö eftersom jag har märkt att en stressad mage mår bättre och på köpet har hovkvaliten blivit drastiskt mycket bättre på alla hästar jag haft genom åren. Numera finns det linfrö cubes att köpa på lantmännen det är både drygt och billigt och kan varmt rekomenderas.

Jag ger linfrökaka! ;) Hon hade sin första förstoppning för tre år sen och jag blev då rekommenderad att ge just LINFRÖ... av flera veterinärer...

Jag ska också vara noga med VATTEN (ge ljummet o sådär) plus se till att hon får röra på sig varje dag och inte stå still längre perioder.

Jag ÄR redan försiktig med hennes mage men hon är så känslig! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 858
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 115
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 124
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl... 2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4