Över bommen i transporten...

Sv: Över bommen i transporten...

marijaa skrev:
ta med den äldste, sävligaste, tryggaste vallack du kan hitta. Löser alla problem! :smirk:

Håller med.

Hade själv samma problem till och börja med. Två ggr hoppade han över, hade båda frambenen över bommen. Hur jag lyckades få tillbaka honom är ett mirakel. Jag vet att jag provisoriskt knöt ngt någonstans, vet att det låter kryptiskt men jag kommer inte riktigt ihåg. Men iaf har det inte hänt igen efter den turen. En sådan där hemsk stresstur var det. Allt var exakt så det INTE ska gå till, och det första ggn oxå. Men nu tutar vi och kör som ingenting har någonsin hänt. :bump:

teammalmgren skrev:
I stallet där jag står har vi haft samma problem med en d -ponny.. han voltar ut genom framdörren:confused: .

Iallafall så satte de på honom halsrem. och surrar fast den i bommen så att han har halsen vid bomen hela tiden. då bör hästen inte kunna få fram benen.. Det har fungerat jätte bra på honom och han har slutat med sina fasoner.

Det låter lite........... lite väl mkt fastsurrat. Men det är säkert bra, bra mkt bättre än det låter. *ser framför mig en stor häst som sitter tight ihop med bommen*

smaland skrev:
Varför skulle det inte gå att köra hästen lös i transporten???

Har jag yngre hästar och bara skall kör en funkar det utmärkt med att ta ut inredningen och köra hästen lös.
Hästen ställer sig på diagonalen och brett, gärna med rumpan i färdriktningen.
INGA som helst problem.
Jag har kört väldigt många gånger med lös häst i transporten.
Bättre med lös häst än en som hela tiden hoppar över bommen.

Och du har alla bokstäver på körkortet ?
Ja det säger ju egentligen INGENTING om hur du KÖR bil och med ditt resonemang så hoppas jag att jag slipper se det med...
Alla sätt är bra utom de dåliga men här går inte ens min slutkommentar "och ibland funkar även de dåliga" hem för inte skulle jag ställa en häst på 168 lös i en transport oavsett ålder på den.
Föl i all ära MED mamma ska vara lösa ... JA... Men utan mamma NEJ. Då sätter vi alltid fast dem.
Varför ? För att de ska stå still och inte fara runt i transporten såklart.

Bind ner hästen mer. Det går ju att binda fast grimmar rakt ner i bommen. Man behöver ju inte ha den i ringar och så. Ta bara grimskaftet och surra det runt bommen utan mellanrum mellan grimma och bom. Då skall väl inte hästen kunna komma över.

Hälsning Maja

Har varit med om precis samma sak! men min häst blev rädd, så därefter var vi tvungna att köpa en häst buss :/! men bra att han inte verkar rädd i alla fall! ett tipps vi fick, innan vi köppte häst bussen, var att sätta på hästen en såndär ko rem (sån som korna har när dom står i spiltan kommer inte ihåg vad dom heter!) man sätter helt enkelt på dom ett tjockt skinn läder runt halsen och binder fast det i bommen, så kan dom ju inte stegra sig! annat tipps är att lägga hö balar framför, men han lär ju komma upp ändå, men han kan ju inte slå över!

jamen vadå, tänk när man öppnar lämmen och bara hunnit halvvägs och ut kommer en bjässe, inte konstigt att det händer så mkt olyckor ;) :smirk:

Men lilla människa tänk lite innan du dömer ut en annan människas sätt att transportera hästar. Det behöver inte alltid se ut som i din värsta mardröm.

Jag har inte sagt att jag kör jättebautastora hästar på detta sätt. Om du läser lite noggrannare vad jag skrivit tidigare behöver du inte jaga upp dig så.

Ja, jag har fortfarande en massa bokstäver på körkortet och kör efter de regler som finns.

Hej

Jag tyckte om vad Febbe skriv. Det visa att hon/han ger hästen den självförtroende som den behöver. Det var igen quick fix. Man kan hitta hur många lösning som helst, men om du inte fixa vad är trasig på insidan hur skulle du kunne tror att lösa problemet på utsidan? Det är fortfarande nånting som stör din häst om han stigrar hela tiden och du säkert har fixat det med nackrems men tänk på vad far runt i hans huvud. I lasttränning är det ett steg som du har missat. Jag har haft exakt samma problem med några hästar som har kommet genom vår gård (inte alla var mina, bara en). Med tid och förstående kan ni lösa det så att hästen känns säkert och kan lita på dig.Ta lite tid och hjälp från en kunnig person som är duktig med lastning. Det är inte bara att hästen går in och ut, det är så mycket mer. Om du hjälpa han mentalt så följa resten av kroppen. En nackrems bara tvinga honom att acceptera saker och ting, men insidan är fortfarande trasig. Och det kan blir senare ner han är färdig (slut,rädd, ect) med transporten att du får inte in honom längre.

Och min åsikt med att har en häst lös i transporten är: Gör inte det. Det kanske fungera för smaland och hon kanske har ett jätte fin transport som är väldigt stadig men dem flest i svergie är inte. Även visa boggie är lätt att får svaj. Om hästen rör sig i transporten och vikten skifta rejelt så kan det hända. Det är den största fara inte att hästen skada sig inne. För att slippa problem själv. Så har jobbat med en av mina hästar, menallt förbredda honom för fjärden och gjöda ungefär vad Febbe gjode. Minus sällskapet. Och gick även ett steg längre att köpa en "slant load" (Att hästar står diagonalt i tranporten med vägg). För att slippa bomen. Jag vet att inte alla kan går ut och köpa transport rätt av men det var viktig för mig och att mina hästar är säkert.

Ja att sätta fast en häst ordentligt är väl bättre än att den voltar ur framdörren när man kör?
el att den bryter nått?

Men det e ju bara min åsikt.

smaland skrev:
Det behöver inte alltid se ut som i din värsta mardröm.

Nej men det KAN bli som i hennes värsta mardröm.
Det kan gå bra 9 av 10 gånger och åt h*elvete den 10. nde gången, av just den anledningen bör man sitället träna på att ha en häst uppbunden än att låta den stå lös.
Vad tror du händer när man öppnar lämmen och hästen har bråttom ut? som sagt, inte konstigt att det händer så många onödiga olyckor,lilla människa :smirk:

Givetvis ser man till att hästen inte rusar ut. Det finns oftast en liten dörr att gå in igenom där fram.:smirk:

Givetvis har jag hästar som går att transportera både uppbundna och lösa.
Min uppfattning är dock att om man har ett transportsätt som är stabilt och säkert är det ingen fara att köra hästen lös. Ursprungsinlägget jag svarade på gällde dessutom unghästar, inte fullvuxna 500-600 kg hästar.
Hästarna går dessutom att hantera både vid på- och avlastning, utan att dom kastar sig eller rusar ut.
Allt annat vore direkt oansvarigt!

smaland skrev:
Givetvis ser man till att hästen inte rusar ut. Det finns oftast en liten dörr att gå in igenom där fram.:smirk:
hihi. Får väl ställa mig lite på din sida i den här diskussionen. Man ska inte hispa upp sig i onödan men ändå tänka på säkerheten.

hästhandlarjävel skrev:
Nej men det KAN bli som i hennes värsta mardröm.
Det kan gå bra 9 av 10 gånger och åt h*elvete den 10. nde gången, av just den anledningen bör man sitället träna på att ha en häst uppbunden än att låta den stå lös.
Vad tror du händer när man öppnar lämmen och hästen har bråttom ut? som sagt, inte konstigt att det händer så många onödiga olyckor,lilla människa :smirk:
bråttom ut?? Mina hästar väntar på mig och vad jag ber dem göra.

Min värsta mardröm är folk som inte hanterar sina hästar på rätt sätt!! Det är DÅ det händer olyckor.

men säg att hästen står med arslet mot skötardörren och du öppnar och hästen blir rädd och ger dig en kick i nyllet då? och så blir det ganska svårt att köra sin häst själv genom att öppna lämmen och fortfarande ha en lös häst i kärran

men en unghäst är altid en unghäst och misstag sker alltid innan du uppfostrat din häst :smirk:

smaland skrev:
Ursprungsinlägget jag svarade på gällde dessutom unghästar, inte fullvuxna 500-600 kg hästar.
QUOTE]

vad tror du en häst i hennes hästs storlek väger då? 300kg?

hästhandlarjävel skrev:
men säg att hästen står med arslet mot skötardörren och du öppnar och hästen blir rädd och ger dig en kick i nyllet då? och så blir det ganska svårt att köra sin häst själv genom att öppna lämmen och fortfarande ha en lös häst i kärran
du kan helt enkelt inte mena allvar...:crazy:

hästhandlarjävel skrev:

Många olyckor undviks om man TÄNKER efter INNAN man gör något med hästen.

Du transporterar på ditt vis och jag på mitt vis.
Jag har dessutom ett IFOR Williamssläp med dubbeldörrar bak. Kan varmt rekommenderas, då slipper man problemet att få lämmen i huvudet när man öppnar transporten.

Senast ändrad av en moderator:

Folk brukar känner sin egen häst och alla hästar kan skilljer från varand. Om din sätt fungera för dig och dina hästar, Bra. Men det inte rekomenderas för folk som inte har transport erfarenhet. Jag kan er känna att min quarter sto kan åka lös med (var så ner jag köpt henne). Men gammla vanna ser till att hon har en (lös) grimmskaft på.

Jag önskar att det var mer utbildnings video om lastning för folk. Jag vet att det finns redan kanske par sticken men det är inte alla svar till frågarna på.

Ifor Är en av dem bästa tyker jag, det har svårt att får svaj och brommsa up väldigt fint. Jag har en 3 häst släp och man glömmer bort att man har det med ibland för det dra och brommsa så fint. Jag har haft dem andra 2 modeller med. och om vill så kunna man gör 510 lätt till en två små häst slant eller en stor. Synd att det kom inte i den där testet med umesläp. skulle vara kul att ser hur den gå till. Bommar vill gärna unvika själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter