Ovärdeliga tillbehör vid flaskmatning?

Elinkan

Trådstartare
Nummer två tittar förhoppningsvis ut om en månad ungefär och kommer av olika skäl inte ammas över huvud taget.

Finns det några bra-och-ha tillbehör som underlättar livet lite när man enbart flaskmatar? (Förutom nappflaska då så klart...)

:laugh:

Sv: Ovärdeliga tillbehör vid flaskmatning?

En dosett till pulvret och en termos, sen klarar man sig hur bra som helst :laugh:

TERMOS där du kan ha varmvatten, både i sovrummet för natten och när man är borta. Sen kan ju kanske en pulverdoserare vara bra också. Philips har en modell. Doserare var det enda jag saknade när vår son åt flaska, ffa på natten då man gärna ville att det skulle gå snabbt å blanda! Annars är det nog inte så mkt annat jag kan komma på. En sterilisator för flaskorna som går att köra i micron kan ju vara skönt ibland men det går ju rätt fort att koka flaskor å nappar också, man har ju i regel minst 2 flaskor.

Lycka till med bebis!

/Jag som inte heller kommer amma nr 2!

Senast ändrad:

Vi köpte vår pulver-dosett på ICA, den fungerar hur bra som helst och billig var den också :p

Termos är ju hur bra tips som helst, har klurat på det där med nattmatningarna och hur man ska kunna få till det utan att det blir världens procedur.
Har ni hällt nykokat vatten i termosen på kvällen innan sängdags då och sen är det lagom på natten?

När jag gjort välling på natten har jag haft det i precis lagom temperatur redan på kvällen. Fast det beror säkert på hur stor/bra termosen är.

Rekommenderar MAM-kolikflaskorna. Inget vacuum i flaskan eller luft i bebismagen. Finns andra märken med, men det är bara dessa jag prövat.
Lätta och billiga att få tag på.

Flaskor (såklart)

Doserare, kolla så det är en som är lätt att få ur pulvret ur, vi har en där hälften av pulvret fastnar.

Termos, vi häller i något varmare än ättemperatur på kvällen. När vi ska iväg häller vi i ättemperatur.

Sterilisator, hade ingen innan men nu när vi köpt en så vill jag inte vara utan den. Inget nödvändigt med praktiskt. Vi har en man använder i mikron, dyr var den inte heller.

Och jag rekommenderar vattenprov om det behövs och en micro ;)
Annars så skulle jag själv inte överleva utan termos o lagom varmt vatten vid sängen.

Jag har ganska många flaskor så jag häller i en portion i botten på flaskan på kvällen. Sen häll på vatten o skaka om ;)

Vi har Avent-flaskor kvar från första barnet, tyckte dom var bra då.
Ska heller inte bli nått vakuum i dom tror jag. Tänkte köpa nya nappar till dom och hoppas att de duger. Men det vet man ju aldrig ;)

Vi kokade vatten på kvällen och hällde vi upp typ hälften av vad som var lagom i flaskan och sen fyllde vi termosen med resten. När det var matdags var det bara att fylla upp resten av ransonen i flaskan med termosvattnet och 98% av gångerna blev det perfekt direkt :)

Vad virrigt det lät... Men som nu, t.ex. Nu dricker sonen 250 ml välling på morgonen. Alltså häller vi upp ca 130 ml vatten i flaskan på kvällen och fyller en termos med nykokt vatten. På morgonen häller vi i 120 ml vatten av termosvattnet i flaskan så det blir lagom mycket och lagom varmt. Glöm inte att känna efter så det blir lagom varmt bara.

Jag har ganska många flaskor så jag häller i en portion i botten på flaskan på kvällen. Sen häll på vatten o skaka om ;)

Jag tycker det är svårt att göra så eftersom pulvret gör att vattenmängden blir ganska missvisande. Men man kanske får in snitsen efter ett tag?

Ang. att tömma dosetten - det är svårt i början, men efter ett tag går det hur lätt som helst att få ur allt pulver.

En grill-tång i plast (en så´n som ser ut som en jättestor pincett)!
Med en sån kan man ha barnet sittandes i famnen eller liggandes på armen, och hålla flaskan med hjälp av tången med SAMMA hand, och ha den andra handen fri, tex. för att mata syskon eller äta själv...:D

Hahaha, helt lysande tips. Jag ser det hela framför mig, det är helt otroligt vad uppfinningsrik man blir när man väl måste!
Tusen tack för kvällens skratt och exakt-sådär-är-det-känsla!

Eller så lägger man en filt på magen eller brevid bäbis så ligger flaskan själv. Perfekt för en på sidan liggande bäbis som jag har haft. En tvillingmamma här på Buke:s tips. Underbart. För då kan man sitta brevid o rätta till nån gång då&då och äta frukost samtidigt ;)
Jag har fortfarande en kudde i sängen som är lite skålad i mitten så hon kan äta själv på natten.

Jag har inte alltid tagit jättenoga med vatten på natten- går lite på känn... Nu äter hon ju nästan en flaska- körde med halvflaska innan. Har nere fingret i flaskan så jag känner när vattnet träffar mig. Då=lagom :)

kl

Nu ammade jag visseligen men när sonen började med välling har vattenkokaren varit ovärdelig. Har en som man kan ställa in temperaturen på 40, 60, 80 eller 100 grader. Så smidigt främst när han fortfarande åt på natten

Den lät ju väldigt praktisk! Vart köper man en sån? Hur lång tid tar det att få det till 40 grader (antar jag är ättemperatur?)?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 435
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 864
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 352
Senast: krambanan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 866
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar