Ovårdad utrustning?

Pazuzu

Trådstartare
Jag satt och tittade lite i Travrondens listor över utdelade bestraffningar, och hittade en som åkt på böter för "ovårdad utrustning". Vad innebär det egentligen? En sele på bristningsgränsen till exempel? Och finns det kontrollanter som har som uppgift att kolla sånt? För det måste ju annars vara svårt att på lite avstånd se om någon inte har sin utrustning i superbt skick.

Sv: Ovårdad utrustning?

Ekipagekontrollanten tittar på utrustningen i defileringsvolten innan defilering!

Men det är ju stående till fots med ekipagen i rörelse som man tittar på dem!

Ovårdad utrustning är nog lika med = väldigt skitig utrustning

Bristfällig utrustning brukar det heta om man har grejer som håller på att gå sönder eller gått sönder!

Trasiga dressar, där tygbitar fladdrar i vinden, spruckna körsvensboots och spruckna körglasögon. Ja detta är exempel tagna ur verkligheten. Tilläggas kan riktigt fula sulkys, därman tex slipat bort färgen och låtit det vara med ett restlager av färgflagor kvar. Olika färger på skalmarna på samma sulky är också ett exempel.

hahamen fy har folk inget vett `? vem vill se ut så? inte ens hemma ju!

om ja nu lackar en sylky med motiv typ spindelnät rund hela uppskattas det :D och en spindel på varje hjulsida. det är en idé jag har om man skaffar en begagnad sulky men om man inte får ha olika färger på en sulky så vet ja inte om det är så intressant längre.

Beror nog helt på hur man har de olika färgerna skulle jag tro... Om du har spindelnät på din vagn så kommer den iaf inte se risig ut, man ser ju att lacken är hel lixom. Tror den andra vagnen var flagnad i olika färger och det ser rätt illa ut.

ja nää usch så vill man inte ha det jag skulle nog tänka mig en silver grund och en laserblå metallic på topp och ett svart spindelnät. och likså blåa hjulsidor med en svart spindel på vardera. men hur reagerar hästarna på det kan det vara störande för dom? för jag har inte sett någon som har motiv lack på sina hjulsidor. kanske finnes någon regel för det. får ta och kolla upp det om ja får låna min sambos regelbok vill säga :)

ja nää usch så vill man inte ha det jag skulle nog tänka mig en silver grund och en laserblå metallic på topp och ett svart spindelnät. och likså blåa hjulsidor med en svart spindel på vardera. men hur reagerar hästarna på det kan det vara störande för dom? för jag har inte sett någon som har motiv lack på sina hjulsidor. kanske finnes någon regel för det. får ta och kolla upp det om ja får låna min sambos regelbok vill säga :)
Tidigare var det endast tillåtet med genomskinliga hjulsidor. Det har ändrats till enfärgade. Skulle kolla reglerna nu, men under §48 står det inget alls om hjulsidor utan man hänvisas till de månatliga propositionshäftet och där hittar inte jag något i juniupplagan i alla fall.
Jag har svårt att tro att det är tillåtet med en spindel på hjulsidorna...

Tidigare var det endast tillåtet med genomskinliga hjulsidor. Det har ändrats till enfärgade. Skulle kolla reglerna nu, men under §48 står det inget alls om hjulsidor utan man hänvisas till de månatliga propositionshäftet och där hittar inte jag något i juniupplagan i alla fall.
Jag har svårt att tro att det är tillåtet med en spindel på hjulsidorna...

Ok det va väl det ja misstänkte. för det blir ju nått som kanske stör hästarna när det ser nått som rör sig. det blir liksom en plötslig rörelse som kanske skrämmer hästarna och det vill man ju inte. måste ju tänka på säkerheten i första hand. så tack för ditt svar

MVH: Jugge

japp men då blir det en silvrig sulky med svart blixt ut mot skalmarna och vanliga svarta trasnparenta hjulsidor. eventuellt rökfärgade eller frostat plast som ser ut som glas. :)

fick en sådan konstig idé idag på jobbet. funderar även på att måla hästsläpet i samma tema.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 059
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar