Ovanlig hälta ?

Sv: Ovanlig hälta ?

Hej!

Såg ditt inlägg om hältan,jag har en Varmblodsvalack och han fick också en konstig hälta,inga vetrinärer eller nån visste va de va...Dom kunde inte hjälpa han sa dom. Hältan höll i sig länge å jag vart ju såklart orolig som ja var hela tiden och undra va de va och tänkte nån vetrinär måste ju veta va de var men ingen visste alls och dom gjorde undersökningar å allt. Sen tog jag med han till strömsholm och han fick pencilin och så sa dom om inte hältan gick över efter en månad skulle han ner igen och de vart ju inte bättre,då hade han gått å halta sen i Oktober (förra året alltså) sen tog jag ner han igen då röntgade dom han och det kom fram att han hade en bencysta.. Han hade första gradens hälta och skulle stå ett år,jag fick inte göra Nåt med han,han skulle bara stå i hagen och vila. Jag skulle ta korta promenader men absolut inte varje dag inte ens en gång i veckan utan väldigt sällan och då inte ens en kvart men i alla fall nu i mars har han stått i ett år och haltar han inte då ((han haltar typ inte nu) får jag testa och rida men skulle han börja halta på en gång jag sitter upp å vi tar nåt skrittsteg så får han aldrig mer ridas men han får va ute och gå å sånt för han Lider ju ej av det och vetrinärerna där sa ju att han har Många många år kvar att leva även om han ej får ridas... Vela skriva det här till dig så att du vet att det även kan vara en bencysta med tanke på vilka problem jag hade för att få fram vad min häst gick och halta för...Du kanske har röntgat din häst och att dom har uteslutit bencysta men ifall inte så ger jag detta råd.
Hoppas allt går bra med din häst,förstår hur orolig du är,jag var så orolig för min när jag inte visste vad det var och när dom sa att de var så lindrigt som det var ändå vart jag glad . Tur i otur men jag är så rädd och mista min häst vi har ett speciellt band och kan inte tänka mig hur de är och vara utan honom,han blir 24 år i år men som ja brukar säga,han ska bli 50 hehe =)....Hoppas verkligen att du får svar på va de kan vara.

Kramar på dig och din häst.

Hur kunde de missa bencysan?! Röntgades han aldrig under de tidigar hältutrdningarna?

Ela20

det där lät ju ovanligt.... men brukar ju röntga och ultaljuda och bedövning och antinflamatoriska inte biter.
men hur som helst....
hoppas hästen blir 50.... kramisar

Klart att det kan vara förslitningsskador! Femton år, gått på travet och haft tre föl. Helt avställd ett halvår, sedan börjar du träna 5 dagar/vecka... :confused:

Nej men den går inte på skyhöga kostnader, är de tmin skyldighet när ägaren står som ägare inte jag ? Han har travhästar och har erfarenhet i ca 30 år, vi har pratat med tränare och allt , men vi har inte fått något som kan ligga bakom sen har vi sakt att hon får 1 vecka på sig nu om inte rikger vi till ATG och hör vad det kan vara, vad dom ska göra och hur mycket det kostar. Om ägaren inte är beredd att betala måste det bli avlivning !

Öhh, är det itne du som har häste på foder då?!, då är det du som såt för allt skötsel & ev. veterinärvård & hovslagare, om ni inte har skrivit ngt. spc. om det., när jag ajhde foderhäst så betalade vi alla vet. kostnadetr & allt, & inte klagade vi att det var för dyrt för att ringa vet. när det behövdes, även om besöket på Ale gikc på närmare 5-6.00, har du inte rdå att ha häst, så skippa det!

Eeee ,,,hästen hade stått i 1½år o sen satte du i gång o träna henne 5 dagar i vecka,,,o sen UNDRAR du varför hästen blir halt!!!

Gissa !! :eek:

Mna tränar/rider inte en häst som stått så länge 5 dagar i veckan då går dom sönder!!
Du har ridit i sönder hästen det är vad som hänt ..

Men, jag satt inte igång och red stenhårt 5 dagar i veckan dom typ 5 första veckorna skrittade jag bara! Vet är ringd och vi ska dit på Torsdag kl 13,00. Behöver itne ha fler inlägg på detta nu !

Men, jag satt inte igång och red stenhårt 5 dagar i veckan dom typ 5 första veckorna skrittade jag bara! Vet är ringd och vi ska dit på Torsdag kl 13,00. Behöver itne ha fler inlägg på detta nu !

Jätte bra att ni kommit så långt nu!

Rapportera sen hur det gick.

Hon hade 2 st utslitna leder i v fram. Då ben hade börjat växa över leden så blev den stumm och pga det haltade hon, han antog att h fram också börjae blir utsliten men det hade inte gått lika långt. Utslitningen berodde på hennes ålder. Alltså en utslitning framkallad av ålder. Inget annat. Då hon tränat på trav och haft 3 föl så har leden blivit utsliten. På röntgenbilderna sysndes det tydligt. Det var som om hon märkte att något var på gång för hon har ALDRIG varit så lung under den tid jag haft henne.

Vad skönt att du åkte in då men ledsen för din skull :cry:

Aldrig kul att få veta att sin häst har ont men bra att få reda på orsaken till hältan.
Du skrev inte vad vetrinären hade för prognos.....får du rida överhuvudtaget igen ?
Hur reagerade ägaren ?

Skriv gärna en rad om du orkar.

Vet skrev att hon hade utslitna hov- och kron leder i v fram. Men att han trodde att h fram var utsliten också men att det inte hade gått lika långt. Det hade börjat växa ben över leden på v fram. Hon får/ska ALDRIG ridas eller köras igen.:cry: Så antingen blir hon avlivad eller får gå som sällskapshäst ett par år. Han sa att när det gått tillräckligt länge kan det vara så mycket ben över leden att det blir helt stummt. Ägaren sa att han skulle höra i vänskapskretsen om någon behövde en sällskaps häst så jag ska ha kvar henne i några dagar. SKA vara där så mycket jag kan de sista dagarana !

Visst kanske har gått väldigt långt tid och kanske har väntat för länge kan jag hålla med om faktiskt men det konstiga är hur kan hon gå jätte fint på träningar och vara halt när vi kommer hem eller hur kan hon hoppa,springa,skutta, sparka och stegra i hagen utan att visa symptom ? Det är det jag är mest fundersam av!

PS Jag skrev en tråd för att få hjälp inte skäll!!! DS

Jag blev bara otroligt förvånad över att du tränade hästen?? Hade den inte varit halt i 2 månader???

Hoppas att allt löser sig med den lilla...

Senast ändrad av en moderator:

Vad tråkigt :cry: lider med dig !

Men detta måste väll göra ont....tyckte vet att det var ok att gå som sällskapshäst ?

Sen kan jag inte låta bli att undra om du vetrinär besiktigade innan du tog på henne foder ?

Den blev halt efteråt, men allt berodde på en förslitnings som pågått/funnits där länge.

Ja vet sa att hon kunde gå som sällskapshäst i ett par år. Vet besiktning gjordes aldrig. Det är efter tränigen som hältan kom fram, pratade med dom som hade henne innan oss. Dom hade inte sett tillstymmelse till hälta under det år som hade henne .

Vad surt att det blir så här när du och många fler INTE är noga med att besiktiga häst innan foder...du hade kunnat spara dig denna sorg över att förälska dig i denna häst om du hade varit grundlig från början ....

MEN jag ska inte spä på nu eftersom du är ledsen förstås men du har förhoppningsvis blivit klokare.

jag vet att du är ledsen... men var glad att du åkte till vet. att du hittade felet och inte fortsatte rida ....

man lär sig alltid... se detta som en erfarenhet...
KRAM

Jätte tråkigt att det slutade så som det gjorde.
Men kanske du oxå lärt dig att man kanske ska vara lite snabbare med att åka till veterinären så att hästen slipper lida!!

Hon hade 2 st utslitna leder i v fram. Då ben hade börjat växa över leden så blev den stumm och pga det haltade hon, han antog att h fram också börjae blir utsliten men det hade inte gått lika långt. Utslitningen berodde på hennes ålder. Alltså en utslitning framkallad av ålder. Inget annat. Då hon tränat på trav och haft 3 föl så har leden blivit utsliten. På röntgenbilderna sysndes det tydligt. Det var som om hon märkte att något var på gång för hon har ALDRIG varit så lung under den tid jag haft henne.

Hej,

Vad bra att du åkte in i alla fall. Men jag är innerligt ledsen för din skull och för hästens...

Tänker på dig!

~Ingrid

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka