Ovanlig hälta ?

Sv: Ovanlig hälta ?

Det var det jag tänkte :D tack för tipset och ska försöka kolla upp det snarast möjligt :D

Du , om du skulle ha läs igenom allt innan du lade nosen i blöt skulle du ha sett att hästen INTE är försäkrad!! Och att vi skulle ringa till ATG inom en vecka !

sen så kostar det inte så mkt med en hältutredning!! om du inte skulle lägga 20.000kr på jag vet inte vad så skulle du kunna betala för en vet. koll!!!

och du, skapa inte trådar om du inte vill att folk ska lägga näsan i blöt!!!!

Senast ändrad:

om du läser i de tidigare inläggen så är inte hästen försäkrad..

*kanpplån*

Å varför vänta i 2mån!?
Stackars häst...
I väg till vet.omedelbart. Det är du som fodervärd som hade det ekonomiska anvsart för hästen. Du har en skyldighet att stå för den veterinärvård som hästen behöver.
Sen att den inte är försäkrad är ditt problem. Jag tackade nej till en foderhäst bara för att den inte var försäkrad.

Min gissning är att det skulle kunna vara en inflammation och den blir ju inte direkt bättre av att man väntar. Gjorde en hältutredning med böjprov och röntgen tror det gick på 2400kr, det är du skyldig hästen!!

En liten nyhet, det kostar pengar att ha häst!!!

Nej men läs noga innan du kastar ur dig kommentaren åtminstonde!

Sen kan jag ju säga dig att skulle hon gå och frysa hela vinterna eller ha ett träns på henne som inte funkar eller ha ett körbett på hennn eller om hon skulle svälta eller om hon skulle stå utan stängsel så skulle inte jag ha lagt ut 20 000 på henne , men nu är det ju så att jag vill inte att hon ska göra ngt av det ovanstående så då lägger jag heldre ut 20 000 på henne. Visst kanske har gått väldigt långt tid och kanske har väntat för länge kan jag hålla med om faktiskt men det konstiga är hur kan hon gå jätte fint på träningar och vara halt när vi kommer hem eller hur kan hon hoppa,springa,skutta, sparka och stegra i hagen utan att visa symptom ? Det är det jag är mest fundersam av!

PS Jag skrev en tråd för att få hjälp inte skäll!!! DS

Jag vet att det kostar pengar att ha häst, det är jag väl medveten om. Men hur kan hon vara halt bara när man tar ut henne ? Visar inget i hagen då hon kan singa utan som helst problem ! Kollade henne idag också , har oftast varit i ökad trav hon har visat något sprang med henne på plant underlag och hon visade varken något i skritt,trav,ökad trav eller när hon skulle svänga. Men ett litet inlägg visst vet att hon måste till veterinären förr eller senare. Men ibland kan man fråga sig om vissa av dom är kompetenta för min kompis har häst, hon var helt tokig dom pratade med veterinär och han sa att dom behövde inte alls åka och kolla munnen på henen så länge det inte var hela kraftbitar i avföringen var det ingen fara. Dom åkte iväg i alla fall hos tandläkare och kollade munnen på henne, jag kan säga hon hade en HEL del fel massa tänder var tvugna att fixas hon hade ont upp mot öronen, kunde ha ont i magen också. Med det är jag inte helt anti mot dom eller att jag inte ska åka iväg, men även veterinärer gör FEL bedömmningar!!

jag ville ha hjälp inte massa skäll !

JO kanske, men men vi får väl höra med allt hur det blir nu. Men det som är så konstigt är att hon har gått hur bra som helst på en träning i Ludvika vi tänkte ta in henne till tränaren och visa upp henne om hon hade någon idé men då gick hon hur bra som helst utan att ens nicka en enda gång. Så fort vi kom hem var hon halt igen.

Att hältan är diffus och kommer och går är i sig inget skäl att det inte skulle kunna vara något som inte behöver åtgärdas av vet.
När man rådgör med veterinär så ska man givetvis rådgöra med en vet. som har lång och gedigen hästerfarenhet. Att ta ut en veterinär kostar många gånger inte mer än vad det kostar att ta ut en massör ett par gånger. Ett enkelt böjprov kanske visar direkt vart problemet sitter. Man behöver inte alltid rusa iväg till klinik, vi har många duktiga ambulerande veterinärer.

Att hältan är diffus och kommer och går är i sig inget skäl att det inte skulle kunna vara något som inte behöver åtgärdas av vet.
När man rådgör med veterinär så ska man givetvis rådgöra med en vet. som har lång och gedigen hästerfarenhet. Att ta ut en veterinär kostar många gånger inte mer än vad det kostar att ta ut en massör ett par gånger. Ett enkelt böjprov kanske visar direkt vart problemet sitter. Man behöver inte alltid rusa iväg till klinik, vi har många duktiga ambulerande veterinärer.

Precis!!
Min häst blev plöstligt svullen i ena bakbenet en dag, för 2 veckor sen.
INGEN värme, ingen puls och hon markerade inte..
Svullnaden gick ner mer och mer och fjollig som jag är tyckte jag att hon var aningen stelare i de benet.
Så i fredags var distriktsveterinären ute o kolla på hästen, frågade massa frågor och gjorde böjprov och så visade jag henne på volt.
Vet. bara konstaterade att det inte var några som helst fel och jag kunde sluta oroa mig. Så ENKELT var det. Kommer förmodligen bara kosta några 100-lappar..Slipper man vara orolig!:D
Det kan också göra mkt skillnad pengamässigt om man upptäcker ev. "skada" i tid...

Hej. Jag vill inte skälla på dig, det har så många gjort redan, men däremot så tycker jag att din hästmassör inte har skött sig om h*n behandlar en halt häst flera gånger utan att skicka den vidare till veterinär för utredning. Massage ska användas som friskvård och som rehab på veterinärs rekommendation. Inte istället för veterinärvård.

Bra för dig att veta: Det är ganska vanligt att hälta kommer och går om det är något ledproblem som spökar. Och att hästen får muskelspänningar därför att den försöker avlasta ett ben som den har ont i. Oftast är det billigare att börja i rätt ände med problemet än att åka till veterinär först när man har provat allt annat. Man måste veta vad problemet är innan man bestämmer sig för hur det ska lösas, och det kan bara veterinären hjälpa dig med.
/Lejonelle (hästmassör som inte behandlar halta hästar)

men om du inte blir hysterisk så är det lättare att hjälpa dig.
det finns bra och sämre veterinärer. bara för att din kompis inte har den bästa erfarenheten betyder inte att du inte kommer få rätt hjälp.
för oss med lite mer erfarenhet så... spänningar i halsmuskelatur= hälta lågt fram. kan ofta komma ifårn ryggen ex.

men jag ska inte spekulera för mkt utan hoppas bara at en duktig vet. hittar felet på hästen!

lycka till;)

Ok! Vi ska höra av oss till Vet iaf på måndag tisdag.

Jag är inte hysterisk, men jag bad om hjälp inte massa skäll som sakt ! Jag är inte spec erfaren av hälta eftersom de hästar jag har "hjälpt till med" haft hand om inte har varit halt. Allt är en första gång för ngn elr ?

Hej,
Det är bra att du ska kontakta veterinär i veckan, som många säger så att göra en utredning behöver inte vara så dyrt, utan det är sen beroende på vad dom hittar som sen kan kosta pengar, men förhoppningvis så kanske du har tur att det kan vara nåt som räcker med lite vila och nån enklare behandling. Aldrig kul när hästarna är halta.
Men jag har bara några frågor när det gäller ditt första inlägg. Du skrev att den stått i ½ år. Varför hade den stått? För att ägaren inte haft tid, eller pga av skada? Det kan vara en viktig faktor. Även om ägaren sagt till dig att det beror på att den inte haft tid, kan det ändå bero på en skada som ägaren inte vill erkänna. Ja, det finns faktiskt oseriösa ägare. I så fall om jag fattar dina inlägg rätt så har du haft hästen i ca 3 månader? Och fram tills för ungefär för 1 månad sedan då den blev halt, så har du tränat 5 dagar i veckan.

Hur såg igångsättningen ut efter vilan? Om det varit en skada den vilat från så skulle jag nog ha haft en igångsättningsperiod på 3-4 veckor endast skritt, och därefter kortare pass i trav i ett par veckor och sedan succesivt öka på det och om allt funkade då kanske börja lite smått med träning någon dag i veckan veckan efter ca 3 månader. Det är lite svårt att ge bra råd då man inte har all bakgrundsfakta, Men jag hoppas att det ordnar sig med hästen och att det inte är nåt alvarligt,

Hej! Av det jag vet så har min kompis haft henne tillsammans med sin syster under 1 år då gick hon hur bra som helst och har aldrig visat en antydan till hälta/skada när dom hade henne.(Vi har ringt och pratat med dom) Sen tror jag hennes syster skulle gå hotell/resturang på gymnasiet och min kompis hade inte tid för henne ensam så dom lämmnade tillbaka henne till sommarbetet, sen gick hon på sommar bete i ca 2 månader skulle jag tro sen stog hon resten bara i en hage i stort sett. Han hade inte tid för henne har 2 travhästar som han tränar varje dag jobbar till ca 4 på eftermiddagarna så lite ont om tid för 3 st hästar kanske. Så han lade ut en annons här på buke om att han ville lämna ut henne. Hon stog i samma lilla ort som jag bor så jag fick ha henne på prov i 3 veckor allt funkade jätte bra och vi började rida. Dom första 3 veckor jag hade på prov stog hon på samma ställe hon kom från och då blev det mest skritt turer i skogen för att lära känna henne lite. Sen när vi kom hem blev det lugnt med massa skritt och efter hand gav jag mig på lite trav. Hon var i bra kondition och var framför allt POSITIVT inställd. Min kompis gav mig råd om att börja på tränigar i Ludvika då som skulle hjälpa till. Första gångerna blev lugna där också, då hon skulle lära sig vara i ridhuset utan problem. Vi tränade allt eftersom på att gå iform och kunna vara på volt. Hon klarade sig bra och någon galopp kom med. Sen har vi galloperat i skogen och på en "plan" vi får vara på. Planen har bra underlag. Sen Har hon stått emellanåt någon dag och vi har tömkört och provat det, som värkar funka ok.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka