Sv: Ovanlig hälta ?
Hej,
Det är bra att du ska kontakta veterinär i veckan, som många säger så att göra en utredning behöver inte vara så dyrt, utan det är sen beroende på vad dom hittar som sen kan kosta pengar, men förhoppningvis så kanske du har tur att det kan vara nåt som räcker med lite vila och nån enklare behandling. Aldrig kul när hästarna är halta.
Men jag har bara några frågor när det gäller ditt första inlägg. Du skrev att den stått i ½ år. Varför hade den stått? För att ägaren inte haft tid, eller pga av skada? Det kan vara en viktig faktor. Även om ägaren sagt till dig att det beror på att den inte haft tid, kan det ändå bero på en skada som ägaren inte vill erkänna. Ja, det finns faktiskt oseriösa ägare. I så fall om jag fattar dina inlägg rätt så har du haft hästen i ca 3 månader? Och fram tills för ungefär för 1 månad sedan då den blev halt, så har du tränat 5 dagar i veckan.
Hur såg igångsättningen ut efter vilan? Om det varit en skada den vilat från så skulle jag nog ha haft en igångsättningsperiod på 3-4 veckor endast skritt, och därefter kortare pass i trav i ett par veckor och sedan succesivt öka på det och om allt funkade då kanske börja lite smått med träning någon dag i veckan veckan efter ca 3 månader. Det är lite svårt att ge bra råd då man inte har all bakgrundsfakta, Men jag hoppas att det ordnar sig med hästen och att det inte är nåt alvarligt,