Ovanlig hälta ?

Sv: Ovanlig hälta ?

HAR MAN INTE RÅD ATT HA HÄST SÅ SKA MAN FAN INTE HA DET!!!!!!!

nu är jag så arg efter att ha läst detta. kan folk ta sina djur till veterinären!!!!
stackars häst:cry: :cry: :cry: :cry:

dessutom, veterinär kostnader går på försäkringen, det gör inte massagen...

Knapplån hoppas jag?? Om svaret var till mig får du lov att utveckla lite. Jag är nog mer den typen som ränner hos veterinären i onödan.

~Ingrid

Min foderponny är nu 15 år gammal, en kallblodstravare. Efter att hon hade stått i ½ år tog jag henne på foder och började rida henne. Vi tränade ca 5 gånger i veckan och hon stog regelbundet någon dag i veckan. Men plötsligt efter ca 2 månader så började hon att halta, hon fick då stå i 2 veckor men det blev inte bättre. Hon började att halta på höger fram, men bytte sedan till vänster fram. Nu är har bytt tillbaka till höger igen och ingen förbättran har synts till. Hennes hälta går i vågor hela tiden, ena stunden/dagen är hon jätte halt och nästa inget alls och där emellan jätte lite så hon bara nickar. Vi har haft dit en massör som har masserat henne 3 gånger. Första gången var hon spänd i bogen och bak vid rumpan, något ömm i ryggen också. Efter första massagen var hon bättre och jag började rida/tömköra försiktigt men hon blev halt snart igen. Massören kom dit ännu en gång och kollade henne, men allt hade blivit betydligt bättre sen sist. Hon hittade nu istället att hon var spänd i halsen. Hon masserade och det blev bättre. Straxt efter började hon att halta igen och hon fick massage en tredje gång. Nu hittade hon istället en annan muskel i halsen som var riktigt spänd. Jag får nu massera själv och stretcha men hon är fortfarande halt, har varit halt i 2 månader nu och inget tycks hjälpa spec mycket. Det som är konstigt är att hon gick jätte bra på en träning i Ludvika och visade ingen hälta alls. Men när vi kom hem igen var hon halt på nytt. Blir tokig på allt snart när ingen kan hitta nått egentligt fel på henne. Vad kan det vara ? Kan det vara en förslitning sen travet eller när hon har gått med 3 föl ? Hon få Glucosamin för lederna.

/ Emelie

om hon nu hade stått i ½??

min första tanke är när du satt igång henne gjorde du det försiktigt???
eller började du träna direkt???

överansträgning tänker jag spontant.....

bara undrar inget elakt menat

Jag var uppe i stallet hon stog på i ca 3 veckors tid och skrittade mest i skogen provade att trava henne någon gån bara någon meter känna hur hon kändes blev mest skritt. Sen när jag fick hem henne var det mycket skritt och efter ett tag började vi träna lite i trav att ta det lugnt och vara lugn. Det gick bra sen tipsade min kompis mig om att börja på träningar inne i Ludvika som kunde hjälpa till lite, vi började där. Men dom första gångerna blev lugna eftersom hon aldrig varit i ett ridhus. Blev mycket stressad och varrädd för allt. Sen verkade hon vara i fin form fick stå någon dag i veckan. Vi började galoppera lite gran på volt och lite efter någon långsida ibland. Har galopperat i skogen ibland också, många "pass" har vi endast varit ute och skrittat lungt.

Ta mig rätt och bli inte arg, har läst hela tråden nu och tycker att massören du anlitat verkar lite oseriös och att du bör åka till vet. för att få detta utrett.

För det första så som andra sagt, en seriös massör bahandlar inte en halt häst utan anser att veterinär ska göra det först. Det väl självklart att hästen blir stel och dan och den är halt. Hästen går ju och spänner sig och avlastar hela tiden det smärtsamma partiet och då är det väl självklart att den får spänningar på olika ställen, eller? Masserade massören henne innan hon blev halt så att hon visste att hästen hade tex den där spänningen i halsmuskeln? Eller var det först när hon blev halt hon började massera?

Tycker att du ska ringa antingen på klinik eller till distriktsveterinären för att få hjälp. Tror inte att du kan ringa till klinik och fråga vad dom tror utan att dom ber dig komma in med hästen, beställ tid på en gång och förklara läget. Visst, det kan svida till i plånboken men är det inte värt dom pengarna så att hästen kanske blir frisk?!

Hoppas allt ordnar sig och att hästen blir bra!

Lycka till!!!

Hon masserade efter, fast jag fick en "kurs" vad jag skulle göra och det värkar som hon har blivit bättre ska ut och titta på henne alldelens straxt. Vi ska ringa vet och hennes ägare för att prata!

och på en "plan" vi får vara på. Planen har bra underlag. ok.

Det du kallar "planen" antar jag är parkeringen till fotbollsplanen!
Eller menar du något annat ställe?

DET är inte ett bra underlag!
Det är en stenhård parkering som inte alls lämpar sig bra för ridning i annan gångart än skritt, framför allt inte att hoppa på som jag sett att en del ryttare gör/gjorde där.

Jag har sett din ponny på träningen ett flertal gånger och den ger ett ytterst stessat intryck!
Antingen så förstår den inte alls vad som förväntas av den eller så har den ont!

Mitt förslag (liksom många andras) är att du tar kontakt med veterinären för att kolla det som är fel och sedan behandla.
Sen när hästen är fräsch så börjar ni om på ny kula, lugn igångsättning!

när en häst ståt 6 månader så tar det ca 6 månader innan man är igång igen...
har den står pga. hälta kan det ta mkt längre tid, för det kan behövas flera behandlingar....
sånt måste få ta tid.... det bästa är att låta en veterinär sätta ihop ett igångsättnings schema!

men ring nu veterinär på måndag morgon och boka en tid eller så ringer du ägaren och lämnar tillbacks hästen!

har läst lite snabbt genom tråden nu..

Har hjälpt till med 2 hästar med liknande symptom som din.
Det kanske kan vara till hjälp för dig att klura ut vad felet är..

Häst nr 1 Hade en hälta som kom o gick. (i ett bakben). Ena stunden kunde hon se helt bra ut för att i nästa vara stuphalt.
Veterinären hittade sedan en senskada (djupa böjsenan) i det bakbenet. Det var alltså det som orsakat den konstiga hältan.
Den hästen håller inte för träning mer utan går hemma som avelssto.

Häst nr 2 Hälta i framben. Svårt att säga vilket ben hon haltade i. Hon var inte varm eller svälld i något ben.
Hon var dock väldigt svälld i muskulaturen på halsen. Det visade sig senare att hältan berodde på det. Hon hade helt enkelt sträckt sig i halsen.
Det behandlades bort med Arnika Gel/massage/ir-terapi/halstäcke.

Hoppas jag varit till någon hjälp!
Och att vet. hittar vad som är felet på din häst!
/L

Senast ändrad:

Det är inte parkeringen, vi får låna fotbolls planen och den är helt utmärkt att rida på !! Stressad ? Kallar du henne stressad ? Du har sett henne 1 gång när gabbi skrittade av henne på långa tyglar!!

Det är inte parkeringen, vi får låna fotbolls planen och den är helt utmärkt att rida på !! Stressad ? Kallar du henne stressad ? Du har sett henne 1 gång när gabbi skrittade av henne på långa tyglar!!

Ok. Vad bra att ni har annat att tillgå än den stenhårda grusparkeringen!

Fast när jag sett den på träningen så var det inte alls bara långa tyglar.. och stressad..

Ja, det skulle jag absolut vilja kalla det jag såg!

Men visst, du får kalla det vad du vill.

Du skriver ju själv i ett inlägg högre upp

"Men dom första gångerna blev lugna eftersom hon aldrig varit i ett ridhus. Blev mycket stressad och varrädd för allt."

Så tydligen så ansåg du också att hon de facto var just stressad!

Senast ändrad:

Ja dom första gångerna ja, vet du hur mycket bättre hon har blivit ? Så länge du inte vet det böhver du inte klanka ner på båda mig och henne så som du gjorde! Tror du inte din egen häst skulle bli stressad om den var i ett ridhus för första gången ? Eller är inte dina rädda för nått ?

Ringt veterinären än?

Ville bara säga att när man inte haft häst länge är det lätt att göra misstag och hur gärna vi alla här vill hjälpa dig att undvika dem, så måste man tyvärr göra dem själv innan man förstår.

Första gången min häst blev halt väntade jag ett tag. När hon varit halt till och från i 4v åkte vi in med henne, inflammation i hasen... Önskar vi åkt in på en gång.

När andra hästen blev halt väntade jag inte mer än 2dagar, då visade det sig iof inte vara nåt allvarligt. Men tro mig det är sååå skönt att veta=)

Jag tror faktiskt inte att det är någon mening att ge råd.

Du är ju direkt i försvarsställning vad gällande allt.
Anser inte att jag klankat ner på dig alls, du ställde frågor om din halta ponny och undrade vad som kunde vara orsaken, många har svarat och då jag sett din ponny i just ridhuset så ville jag bara delge dig vad jag såg.

Huruvida mina hästar är rädda/spända eller inte har väl inte med saken att göra egentligen men naturligtvis är dom det! Dock så kommer de under veterinärbehandling om så krävs.

Anser att man ska kontakta veterinär när en hälta ej går över, oavsett om man har hästen på foder eller en egen.

Men om du anser att ett råd om att kontakta veterinär för utredning av vad som är felet och att sedan när man kommit till rätta med problemet påbörja en lugn igångsättning vara att klanka ner på...

Då ids jag inte ens kommentera något mer.

Jag kan bara inte förstå hur du, folk skaffar er häst utan att ta reda på så pass mkt innan så det finns kunskap till hur bete sig när det blir problem....

Förstår inte heller hur man kan ta hand om en häst utan gängse försäkring bara för att inte hästen skall få stå i en hage.....det kallas för dumdristigt och ogenomtänkt !

Du gör inte hästen en tjänst genom att dra ut på en hälta i 2 mån och dra en vals om att du inte litar på att vetrinärer är kompitenta......se nu till att du bokar en tid hos vet utan att ringa och rådfråga- vet kan inte per tele råda ditt eller datt utifrån din brist på erfarenhet att berätta om problemet.

Efter vet-besök ska du ta dig en riktig funderare om denna häst som är oförsäkrad är rätt för dig....du får helt enkelt kräva av ägaren att han sjukvårdsförsäkrar hästen och låter försäkringsbrevet gå hem till dig så du är säker på att han betalar.
Det är ägarens som ska betala förskr och du betala självrisk och medicin.

Måste tillägga att du har en skyldighet enligt lag att ta hästen till vetrinär....finns inget alternativ !
Skrivet av en mkt uppretad fd ridinstuktör.

Senast ändrad:

men du ringde väl veterinär idag.... och du bokade tid! eller... hur ser planen ut... ska du vänta och se om det går över??

vrf jo det ska jag tala om för dig ! Det är inte min häst, ägaren värkar inte bry sig spec mkt vi har lagt ut 20 000 på henne på ca 3 månader. ALLT KOSTAR!

Har man en häst i sin omvårdnad, så har man även ansvaret för dess hälsa.

I det ansvaret ingår att man ska kontakta veterinär i första hand när hästen är sjuk, eller har skadat sig.

Då spelar det ingen roll att det kostar, man har fortfarande detta ansvar.

Har man då inte råd att ta hand om sin häst på ett acceptabelt sätt måste man snarast se till att hästen hamnar hos någon som har resurser att tillgodose hästens behov.

I värsta fall kan man bli åtalad för djurmisshandel, om man låter en häst gå för länge utan veterinärvård, då den är skadad eller sjuk.

Mitt råd är alltså: kontakta en veterinär omgående för en hältutredning!!!

OK!
Får väl göra det. Men kan man värkligen åka till en veterinär när hon inte är halt ? Kan man helförsäkra en häst som är 15 år gammal ? Ingår allt ?

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan man åka även om den inte är halt just nu. Finns det et problem kommer det troligen fram vid ett böjprov. Och gör det inte det så är det 400kr fattigare och vet att hästen är ok.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka