Ovanlig hälta ?

Sv: Ovanlig hälta ?

OK!
Får väl göra det. Men kan man värkligen åka till en veterinär när hon inte är halt ? Kan man helförsäkra en häst som är 15 år gammal ? Ingår allt ?

Man kan inte vila hästen frisk.....utan behandla när den är halt.
Om du bara lägger in vila kommer hästen sluta halta men det kommer tillbaka direkt när du sätter igång !

Lite av djurmisshandel om du frågar mig ! :devil:

När det gäller försäkring är jag osäker över vilka bestämmelser som gäller men det är bara att slå upp i telekatalogen och ringa och jämnföra priser då det kan skilja men det är ägaren som ska stå för den...du har nog med kostnader.

Om han vägrar tycker jag att du ska lämna tillbaka hästen oavsett vad som sen händer med den och ta en foderhäst som är mer utbildad så du kan lära dig något....det är det sämsta man kan göra att ta en avdankad travare som förstahäst.

Det jag vet säkert är att förs.bolagen kräver en vetrinär undersökning där hästen är helt frisk så det är väll bara att börja rida nu...tar ett par dagar att få tid på klinik så om du har tur kommer hältan fram igen och ni kan behandla och vetrinären kräver ett återbesök där du kan få det friskintyg du behöver för försäkr.

Jag har läst hela tråden i tysthet och det jag reagerar på är att jag utöver som övriga säger anser att du skulle ringt veterinär för ett bra tag sen, tror du behöver lära dig lite mera om igångsättning av halt häst. jag förstår inte hur du kan vara förvånad och tycka att det är konstigt att hästen var ohalt ena dan, men sen blev halt igen "efter träning i Ludvika". Man kan inte åka och träna bara rakt av om hästen nyligen varit halt - särskilt inte med de sypmtom du beskriver att hältan kommer och går. :crazy:

Hej,

Självklart ska du åka in oavsett om du ser hälta nu eller inte. Med största sannolikhet så kommer det fram vid böjprov.

Om du skulle ha sådan tur att det inte gör det så kostar det dig ju inte många hundralappar men då vet du och kan sätta igång hästen i lugn och ro.

Vi misstänkte att våran häst var oren vänster fram. Inte så där att han linkade runt men känner man sin häst väl så känner man också när nåt är fel.

Har just kommit hem från ATG-kliniken och mycket riktigt. Hältan syntes inte vid longering men kom fram vid böjprov eller under ryttare.

Tänk om vi inte åkt in? Då hade vi gjort oss skyldiga till försumlighet (enligt mig). Jag åker alltid in en gång för mycket än en för lite. Även om det kostar en slant så är det skönt med rent samvete.

De minsta du kan göra nu på en gång är att ta ut distriktsveterinären och få en genomgång hemma. Så behöver du inte gå och undra längre...

Om dina föräldrar misstycker om veterinärvård be dem följa med (eller ringa) till veterinären för en pratstund.

Ni behöver ju ett friskintyg om det nu blir så att du ska lämna tillbaka hästen till fodervärden,eller för en försäkring. Ett gyllene tillfälle att få den undersökt också.

Varmt lycka till!!!

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

Ursäkta om jag låter otrevlig nu...

Men varför i h*vete kan folk inte vänta med att skaffa häst tills dom är redo och har kunskapen? En HALT häst ska inte tränas utan träffa en veterinär. Och om man nu misstänker en hälta, varför sitter man då och rider och lägger pengar på träningar i två månader?? Har man inte pengar just då får man väl ställa hästen på vila då och låta den vila tills man kan åka till veterinär. Hästar kostar pengar, det måste man alltid räkna med. Därför har man inte en häst oförsäkrad om man inte har pengar att betala veterinären ändå. Lämna tillbaka hästen, bli medryttare några år tills du har större kunskaper att ha hand om en "egen" häst.

Själv vill jag alltid kolla upp hästen så fort jag misstänker något. Det är därför jag har varldens bästa försäkring så att jag inte ska behöva tveka och fundera.

Vi skulle åka och visa upp henne för tränaren för att se om hon ahde någon idé. Hon haltade inte ett dugg när vi var där inne så hon kunde inte titta på henne heller !

Du har nog fått det lite om bakfoten det är jag som är fodervärden , inte ägaren ;P

Vi har varit in till Ludvika 1 gång på 2 månader dels har det varit ett uppehåll över julen, en gång blev inställd och en gång kom jag inte på överhuvudtaget. Och den gången jag var med henne till Ludvika var menad för att jag skulle visa upp henne för tränaren. För att se om hon hade någon idé. Jag har inte tränat så under den tiden hon har varit halt. Vet inte om det värkar så i min text men det var inte menat så som du har uppfattat det!

men du har väl bokat tid med veterinär nu.... eller?
svar på din fråga....
du kan enbart försäkra en häst om den är frisk. det behövs en besiktning till det. men allra bäst är det om den som äger hästen ringer runt till de olika försäkringsbolagen och ber om offerter....

Tyvärr är nog det enda råd vi kan ge dig här (som är värt något) att få hästen undersökt av en veterinär. Det är ju svårt att uttala sig om vad som kan vara fel på en häst man aldrig sett.

Ett tips är dock att fästingsjukdomar (borrelia, erlichia) kan ge diverse mysko symptom, bla. "vandrande" hältor, så se till att veterinären tar blodprov då ni hältutreder hästen.

Har bara läst lite grann i tråden.

Men jag tycker du ska ta in hästen på kliniken så fort som möjligt. Det låter som en kotledsinflamation och en sådan kan man inte vila bort utan måste behandlas tillsammans med vila och långsam igångsättning samt se över sin träning av hästen eller vad som kan tänkas ha orsakat kotledsinflamationen. Nu är det ju inte säkert att det är det din foderhäst har.

Sen om det är din foderhäst så är det ju up till dej att vårda, sköta o fodra hästen så den mår bra, inte ägarens, ägarens ända uppgift, om man har ett avtal, är i stort sett bara o se till att försäkringen betalas och hålla koll på att hästen sköts enligt anvisningar.

Så du får pröjsa klinikbesöket och sen går det på försäkringen o då blir det inte så farligt dyrt i slutändan.

Jag har oxå en kallblodstravare, dock ej trav tränad och bara 8 år snart. Han blev helt plötsligt halt från ingenstans, för att sen vara lite oren till fräsch och sen halt igen, så höll det på. Så han åkte in på kliniken och böjdes, fick göra ridprov och bedövades och sen röntgades han på båda fram. Han hade kotledsinflamation på båda fram o lite pålagringar, inte stora men dom fanns där. Han behandlades 2 ggr i leden och var på kliniken 3 ggr. Det gick på 1500 kr, för det var vad självrisken låg/ligger på. Men räkningen hamna på uppåt 10 000 kr. Tur han är försäkrad säger jag bara.
Kan ju oxå säga att jag är hans fodervärd, har varit det i 4 år snart.

Om hästen varit halt 2 månader är det ju inte troligt att den blir frisk på en vecka:smirk:
Låter riktigt illa, man brukar säga att man ska ta ut vet om hästen är halt mer än 2-3 dagar.
Varför det inte är bra att massera en skadad häst är ju för att den kan behöva en viss tonus(spänning) för att klara av det halta benet bättre, om man masserar , riskerar man att ta bort tonus som hästen meböver & då lider den än mer av skadan om man har otur.Detta vet alla massörer om.En massör behandlar inte heller utan att vet varit ut & kollat på hästen, man ska inte massera en halt häst.

Hej,

Att du var fodervärd visste jag. Det är bara mina mina fingrar som skriver för fort för min hjärna ;) Det ska ju stå "ägaren" och inget annat. Poängen var dock helt solklar oavsett hur, att du ska få hästen undersökt!!

Men jag kan ju tänka mig att ägaren är rädd om sin häst och inte vill få tillbaka en halt häst.

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Sen kan jag ju säga dig att skulle hon gå och frysa hela vinterna eller ha ett träns på henne som inte funkar eller ha ett körbett på hennn eller om hon skulle svälta eller om hon skulle stå utan stängsel så skulle inte jag ha lagt ut 20 000 på henne , men nu är det ju så att jag vill inte att hon ska göra ngt av det ovanstående så då lägger jag heldre ut 20 000 på henne. Visst kanske har gått väldigt långt tid och kanske har väntat för länge kan jag hålla med om faktiskt men det konstiga är hur kan hon gå jätte fint på träningar och vara halt när vi kommer hem eller hur kan hon hoppa,springa,skutta, sparka och stegra i hagen utan att visa symptom ? Det är det jag är mest fundersam av!

Du menar inte att du RIDER henne samtidigt som hon visar hälta?? :eek:

OM det är så att du gör det så borde du nog gå kvar på ridskola några år och vänta på att skaffa häst.

Har man en foderhäst har man dessutom fullt ansvar för hästen (om inget annat står i kontraktet) och då är man SKYLDIG att ta ut en veterinär.

Om hästen skulle vara så pass dålig att den skulle vara tvungen att avlivas för att den gått och varit halt i flera månader kan ägaren till hästen mycket väl stämma dig, och det går garanterat på mer än en veterinärkontroll.

Du säger att du lagt en del på hästsaker, men det är ju DINA saker, och de får du ha med dig även till nästa häst.

Hästar är snälla djur. De kan gå framåt utan att visa hälta bara för att de är så snälla.

Senast ändrad:

Har bara läst lite grann i tråden.

Men jag tycker du ska ta in hästen på kliniken så fort som möjligt. Det låter som en kotledsinflamation och en sådan kan man inte vila bort utan måste behandlas tillsammans med vila och långsam igångsättning samt se över sin träning av hästen eller vad som kan tänkas ha orsakat kotledsinflamationen. Nu är det ju inte säkert att det är det din foderhäst har.

Sen om det är din foderhäst så är det ju up till dej att vårda, sköta o fodra hästen så den mår bra, inte ägarens, ägarens ända uppgift, om man har ett avtal, är i stort sett bara o se till att försäkringen betalas och hålla koll på att hästen sköts enligt anvisningar.

Så du får pröjsa klinikbesöket och sen går det på försäkringen o då blir det inte så farligt dyrt i slutändan.

Jag har oxå en kallblodstravare, dock ej trav tränad och bara 8 år snart. Han blev helt plötsligt halt från ingenstans, för att sen vara lite oren till fräsch och sen halt igen, så höll det på. Så han åkte in på kliniken och böjdes, fick göra ridprov och bedövades och sen röntgades han på båda fram. Han hade kotledsinflamation på båda fram o lite pålagringar, inte stora men dom fanns där. Han behandlades 2 ggr i leden och var på kliniken 3 ggr. Det gick på 1500 kr, för det var vad självrisken låg/ligger på. Men räkningen hamna på uppåt 10 000 kr. Tur han är försäkrad säger jag bara.
Kan ju oxå säga att jag är hans fodervärd, har varit det i 4 år snart.

Samma försäkring som jag har låter det som. Älskar den!! Vi har allt extra som går och den fasta lägsta självrisken. När man har kbltravare blir det heller inte alls dyr premie. Aldrig ska jag vara utan försäkring på hästen...

Hon mår bra förövrigt kollade henne och hon har inte haltat på snart 1 vecka, dock bara ngn gång på böjtspår när jag kollade igår. Ska ringa till ATG klinik imorgon då dom inte hade öppet för tele idag. Veterinären i området som vi ringde först ville inte ta på sig stor djur sa att han bara hade smådjur!

Ursäkta att jag hänger upp ej men hästen hart VISST haltat om du skriver att den inte haltat, bara på börja spår:smirk:
Hästen är ju lika halt för det.
Men bra att du ringer atg, hoppas du får tid snabbast möjligt, om hästen bara är sjuk hela tiden är det bästa avlivning, en häst mår inte bra av att vara halt stora perioder av året.

det är skillnad på veterinär o veterinär...
ska man vacc, eller liknande kan ju vem som helst spruta.... men en ordentlig hältutredning ska göras utav en veterinär som jobbar just med det.... å är det en ridhäst så ska det vara en vetereinär som är van vid just ridhästar och hältor på dessa.
ATG runt om i landet är relativt duktiga. hoppas det blir bra nu....
å ring å boka en tid! för varje vacka som går tar det ju längre tid att sätta igång pållen sen efter konvalicent tiden.
be vet. om en utförlig igångsättningsplan!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka