Ouppfostrade hästar

S

sessna

Har alltid funderat på varför hästar är så ouppfostrade. Har haft inackorderingsstall och har nu hingst på betäckning här och får hit många utomstående ston. Hästarna går inte att fånga i hagen. De försöker gå över den som leder dom. De går inte att lasta:eek:

Varför? Är det inte bättre att ha en häst som går att leda som kommer snällt i hagen och som går att lasta? För att inte tala om hästar som inte kan stå still i gången eller när de ska sitta upp
Är människan för lat eller är det okunskap.
Är det ok att hästen gör så?
Vi fostrar den till att göra så mångar andra saker som ej är normalt för den så varför inte dessa enkla saker (undantag lastning då som absolut ej är något enkelt för vissa hästar att acceptera.)

Det krävs ju så lite för att hästen ska vara foglig tex när man leder den. Är det så helt enkelt att vissa människor inte har fått lära sig hur en häst "ska" (kan) uppföra sig när man leder den. Eller struntar man bara i det? Vill man inte ha en häst som är snäll att leda?

Om man inte har kontroll på hästen på marken hur i hela friden tror man att man ska ha kontroll på hästen???


Lite funderingar bara någon som också har funderingar?
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jag tycker samma som dig.
Det borde vara naturligt för oss människor att hantera och träna hästen så att den går att ledas utan att springa över än, går att lasta utan att det tar tre timmar, går att fångas i hagen mm.

Det är våran skyldighet som hästägare att se till att hästen kan ledas mm, speciellt när man hyr in den någonstans och andra tar in och utsläpp. Dom ska inte behöva jaga min häst i timmar, eller bli rädd att bli översprungen eller trampad.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jag tror att det till stor del handlar om okunskap från ägarnas sida.

Tittar man på vad ridsportsförbundet anser om hästhantering (dom representerar trots allt mycket "hästfolk" ) och hur situationen ser ut på många ridskolor (absolut inte alla) så behöver det ju inte ens gå att leda hästarna... därav alla regler om jättestora dörröppningar eftersom man inte har rett ut vem som ska gå först genom dörrhålet, hästar ska "ledas" med kedjor/huvudlag/stigbett med nån stackars liten tjej släpandes efter hästen...

Hästhanteringen i riket är i genomsnitt på väldigt låg nivå och då kan man inte förvänta sig att hästarna ska vara uppmärksamma och lydiga första gången man träffar dom.

Sen är det ju faktiskt så att en del hästar, i synnerhet ston, gör väldig skillnad på folk och folk.
Bara för att man får en häst att "lyssna" på en människa så innebär inte det automatiskt att den hästen lyssnar på alla människor.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Låter som om du beskrev stallägarens hästar. Den ena av deras höll på att sparka av armen på sin kvinnliga ägare.

Det jag fått till svar när vi pratat om detta är: De är lite tuffa i huvudet men det är bra eftersom de ska bli hopphästar.
Jaha men är det inte roligare om man kan hantera dem?

Nja jo men dina är lite roliga ju för de kliver inte ur boxen om man inte leder dem. Inte går de ut utan lov inte.
Nähä och det är väl bra och inte roligt.


Så med sådan inställning så är det väl inte konstigt att vi har ouppfostrade hästar. De ska i höst skicka iväg sin 2 åring på inridning för de vågar inte rida in henne själva just för att hon inte är särskilt hanterbar.

Du tror väl inte vi riskerar livet med att rida in den tokiga hästen. Vågar du rida in din då?
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jo jag kan hålla med dig att det finns ouppfostrade hästar.

Men som någon sa att bara för att man får hästen att lyssna på en människa så innebär det inte att hästen lyssnar på alla. Kan ge nått exempel:
Jag kom till SB för att sommarjobba. Första morronen jag skulle ta ut ponnysarna så tog jag grimskaft och höll i det. På väg till hagen gick jag förbi stallägarens stuga och såg att hon fikade i godan ro. (nu vet jag att hon hade det ganska kul när hon såg på då jag tog ut ponnysarna:rofl: ) Varje gång vi kom på vägen så drog varje liten rackarns ponny iväg till diket för att äta gräs. Jag kämpade och kämpade men alla, en efter en drog ner mig i diket. Till slut kommer ägaren ut och säger: Jo jag kanske skulle tala om att om du håller en hand i grimman så går dom snällt. Det var hennes egna uppfödningar och hon hade alltid en hand i grimman.

Hade en stallkamrat med en häst som var uppfödd på flaska. Hon var ett :devil: monster om du inte talade om för henne att det var du som bestämmde. Och det fick du göra med hårda tag. Dom som inte klarade av att "sätta henne på plats" vågade knappt att ge henne mat.

Sen är ju inte dom där stona på hemmaplan heller och allt är lite nytt o spännande så att dom är svåra att få in från hagen kan jag förstå.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

[
Sen är det ju faktiskt så att en del hästar, i synnerhet ston, gör väldig skillnad på folk och folk.
Bara för att man får en häst att "lyssna" på en människa så innebär inte det automatiskt att den hästen lyssnar på alla människor.[/QUOTE]

Jo det såg jag tydligt i går när jag hade min lillasyster med mig ut till hästen... jag kunde leda stoet utan problem (nåja nästan i alla fall, hon vill ju gärna nappa åt sig gräs så fort hon får en chans men hon följer i alla fall med). Sedan skulle min syster hålla i henne medan jag hämtade en sak, hästen stod intill ett dike och betade och systern skulle alltså bara stå en minut intill henne och hålla i grimskaftet. När jag vänder mig tillbaks ser jag hästen mer eller mindre släpa min spjärnande syster i grimskaftet. Jag skrattade så att jag nästan fick magknip åt systerns försök att hålla emot men sedan måste jag ju hjälpa henne... fast den :devil: sidan av mig ville helst att syrran skulle få leda hästen länge för det var så roligt. Med andra ord har hästen succesivt lärt sig att jag bestämmer över henne men det innebär inte att någon annan automatiskt får göra detsamma!
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Fast i mitt exempel lyssnar inte hästen/hästarna på ägarna ens. Och då handlar faktiskt bara om uppfostran.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jo jag tycker många låter hästrar vara ouppfostrade. Men det betyder väl inte att du måste acceptera det?

Dels är det så med många att de lyder kanske ägaren men struntar i andra. Varje ny människa får sätta sina regler. Då är det uppp till dej som hanterar att tala om vad som gäller för dej.

Jag gör det alltid, oavsett om ägaren har pli på sin häst eller ej. Jag talar om från start vad som gäller när jag umgås med hästen, och då brukar jag inte ha problem med att de är ouppfostrade.

Ouppfostrade tycker jag bara man kan säga om hästen är likadan med sin ägare/folk som har hand om den dagligen. Det är ju inte alltid säkert. En häst är ju inte en gång för alla "uppfostrad" utan det beror på människor den har omkring sej.

Du får väl tala om för varje häst vad som gäller med så enkla saker som att leda tex. Sen kanske den fortsätter släpa omkring på sin ägare men det är ju inte ditt problem egentligen.
Jag tycker det brukar fungera utmärkt att redan första gången försöka se hur just den hästen fungerar och sen tala om vad jag förväntar mej. Det kan hästen förstå.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Sen är det ju faktiskt så att en del hästar, i synnerhet ston, gör väldig skillnad på folk och folk.
Hur kan du tro det?
Det är nog individuellt. Vet ej om hingstar "pejlar läget" mer?

En enda gång red min kompis min då 5-åriga val.
Hon lät honom ta en tugga på vägen, vilket han inte hade fått för mig.
Blev efter den enda ggn. bedrövlig o det tog lång tid o mkt tjafs att "få bort".
Han biter oxå tag i grimmskaftet om ngn annan leder honom o kan då springa iväg :devil:
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jag upplever det som att många hästar som har riktigt utpräglad personlighet ofta är ston.

Och jag upplever också att ston faktiskt "pejlar" av mera och har mer utpräglat "språk".

Men det är ju min personliga reflektion som du väljer själv hur mycket du vill tro på.

Något som jag tycker är lite intressant är att många som inte klarar av sin häst gärna skickar hästen till nån häst-tämjare istället för att skicka iväg sig själva... det är ju ändå hos dom själva som kärnpunkten i problemen ligger.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Något som jag tycker är lite intressant är att många som inte klarar av sin häst gärna skickar hästen till nån häst-tämjare istället för att skicka iväg sig själva... det är ju ändå hos dom själva som kärnpunkten i problemen ligger.

Ja eller hur. Hästen vet nog precis vad den håller på med och behöver inte läras...

Samma med ridningen, oftast är det hästen som utbildas eller "rids till", men hur länge funkar det om ryttaren fortsätter på samma sätt sedan?:smirk:
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Har hört diverse ursäkter/orsaker till varför en del personers hästar gör si eller gör så...knepigt nog har dom bara varit så för dessa ägare. Jag ursäktar inget dåligt beteende hos någon häst och det verkar dom känna på sig;)

En reaktion jag fick från hingsthållaren i år...hennes första tanke när jag lastade ur hästen var "Vem f*n använder en sliten lädergrimma idag"?...så när jag hämtade hästen berättade hon just den tanken för mig men skrattade sen och sa: "När jag började hantera henne så fattar jag varför du har lädergrimma...den hästen kan man leda i sytråd":idea:
Sen berättade hon lite om några skrämmande varianter och det var så håret reste sig...

En av mina tränare berättade om hur ett halvblod formligen släpade in sin ryttare i ridhuset. När tränaren frågade vad dom höll på med sa h*n "Den går så här fort":eek: ...Det gjorde den dock inte när tränaren var klar med den:smirk: ...och det utan att tränaren behövt bli tuff på den;)

Man ska nog våga fråga sig själv...är det här beteendet något jag kan stå ut med i långa loppet? Inte..då gör man nåt åt det;)
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Det bästa är om båda skickas bort, så att "tränaren" kan se specifika problem.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

axel skrev:
Det bästa är om båda skickas bort, så att "tränaren" kan se specifika problem.
Håller med! Ibland kan det vara svårt att förklara för någon som ber mig träna deras hästar att just den biten bör dom själva jobba på men jag kan stå och hjälpa till utanför med råd...men ofta är deras rädsla för hästen för stor, tyvärr...tar lite tid att jobba bort den;)
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Ja precis!

Det är ju den ömsesidiga kommunikationen och arbetssättet som det brister i när det inte funkar, då kan man ju inte bara korrigera den ena parten. (Dessutom är det ju faktiskt sällan hästens fel att det blir som det blir...:angel: )
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Jag är väl en av dem med en sådan där ouppfostrad häst då. Äger en ganska speciell dam som älskar uppmärksamhet. Står hon i gången när jag mockar kan hon skrapa med frambenen, försöka "döda" allt som ligger i närheten med framhovarna och åla sig för att fånga min uppmärksamhet.

Hon är ganska bufflig och står närmare mig än någon NH-människa skulle tycka var ok. Säger jag till henne backar hon undan, men "glömmer" tillsägelsen på två röda sekunder.

Henne leder jag nästan alltid i kedjegrimskaft. För det lyssnar hon på. Så fort det åker på är hon jättelugn och lydig. Det är hon med vanligt grimskaft också i 9 fall av 10. Men just gång 10 händer det något som gör att hon blir rädd, upphetsad eller motsvarande. Då behöver jag kedjan.

Varför har jag inte gjort något åt detta? Till viss del har jag ju det. Jag lastar och åker med henne själv utan problem (hon som INTE skulle in i transporten när jag köpte henne). Hon står still i gången i betydligt högre utsträckning än förr. Hon klarar vattenspiltan och att bli blöt, vilket var en källa till stor osämja tidigare. Hon står helt stilla när jag ska sitta upp och spänna gjorden, hon är jättebra att ha med sig på klinik eller tävling. Men jag kan inte ha henne lös i gången och hon är döjobbig att tränsa av efter ett ridpass.

Fler strider än så här har jag helt enkelt inte velat ta. Eftersom hon varit unghäst fram till nu när hon börjar bli vuxen har en del säkert berott på koncentrationssvårigheter. Hon var på det här sättet när jag köpte henne som 2,5 åring. Och jag vill inte bara tjata och tjata på henne. Säkert har hon inte tillbörlig respekt för mig i alla avseenden. Men jag har valt att välja vilka strider jag är beredd att ta i varje enskilt fall. Då prioriterade jag exempelvis lastning, att hon ska fixa vattenspiltan, stå stilla vid uppsittning, inte springa på mig när jag leder henne.

Halshugg mig inte nu. :p
 
Sv: Ouppfostrade hästar

sen är de ju olika från häst till häst.
en av mina hästar är alltid snäll mot alla.

medans min andra testar alltid nya människor.
hon är väldigt dominant.
men med mig är hon som ett lamm.
går bakom mig, kommer när ja ropar sänker huvudet när ja sätter på grimman.

med andra reser hon sig när man leder, ska inte komma och komme rhon kastar hon undan huvudet.
och vad kan jag göra annat än att säga hur man ska göra?
att man måste vara hård mot henne och visa vem som är ledare

sen finns de ju självklart ouppfostrade hästar (alldeles för många) men bara för att hästen beter sig illa mot dig som främmande behöver de inte betyda att den gör de mot sin ägare.
 
Sv: Ouppfostrade hästar

Allt sånt här beror på okunskap. Hästen tar sig inte större friheter än vad du tillåter den att göra.. Alla som hanterar en häst måste göra upp ledarskapet och rangen över den. Det går inte att släppa ledarpositionen en enda gång..

Det skulle vara ett krav om "hästvett" innan man får skaffa ett sånt här djur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp