"Ouppfostrad" eller bara "personlig" häst?

L

lippan

Vi har ett gammalt halvblod (snart 24) som gillar att pilla på allt med sin mule. Han vill gärna känna på kläder, borstar, ja allt som någon människa håller i händer och eller har på sig!

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av föl/unghästar, kan jag inte säga att han har ett "fölbeteende", men det känns som om han inte är "riktigt uppfostrad", om ni förstår hur jag menar?

En tidigare ägare berättade att en gång när hon kratsade hovarna på hästen, stack hennes troskant upp ovanför linningen på byxorna, och snabbt som ögat hade hästen bitit tag i den och ryckte till...:angel:

Jag har i och för sig inte något större problem med hans egenhet, ingen annan person i stallet heller, ville bara höra hur ni andra reagerar när det finns hästar som "håller på" såhär!

Är han "ouppfostrad" eller bara "personlig", vad säger ni?

Sv: "Ouppfostrad" eller bara "personlig" häst?

Jag tycker inte att det är ouppfostrat att vilja vara "med" sina människor, och pilla lite :)
Min gör det, men skulle aldrig bita någon.. utan han bara utforskar allt han ser och har framför mulen :)

min häst är sån..han biter aldrig utan nosar bara och gillar att hålla mulen tätt tätt mot händer o så..
däremot så kan man säga till när man inte vill ha honom så nära och då håller han avståndet och går inte nära igen förren han märker att han får.

ja tycker de är lite ouppfostrat att bita så..min pålle håller gärna i borstar och sånt men han får adrig nånsin tänka tanken på att bita tag i mina kläder eller nånting som jag har på mej.

Tycker bara det är jättegosigt när en häst håller på så. Det är väl kul att den är nyfiken och "med". Jag skulle iallafall inte kalla det ett ouppfostrat beteende sålänge hästen inte bits/nafsar.

Bita är totalförbjudet i min värld.
Sedan är det olika hur pilliga de är. En del inte alls och andra mycket.
Inget att fästa sig vid.

Äsch, låt honom hålla på, det är ju bara gulligt! Och är han 24 år så kanske det inte är läge att börjar härja med honom om det där nu.

Senast ändrad:

Vi har ett gammalt halvblod (snart 24) som gillar att pilla på allt med sin mule. Han vill gärna känna på kläder, borstar, ja allt som någon människa håller i händer och eller har på sig!

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av föl/unghästar, kan jag inte säga att han har ett "fölbeteende", men det känns som om han inte är "riktigt uppfostrad", om ni förstår hur jag menar?

En tidigare ägare berättade att en gång när hon kratsade hovarna på hästen, stack hennes troskant upp ovanför linningen på byxorna, och snabbt som ögat hade hästen bitit tag i den och ryckte till...:angel:

Jag har i och för sig inte något större problem med hans egenhet, ingen annan person i stallet heller, ville bara höra hur ni andra reagerar när det finns hästar som "håller på" såhär!

Är han "ouppfostrad" eller bara "personlig", vad säger ni?

Vilken mysig häst du har =) Första gången jag var iväg på tävling med min nya för 1 veckan sen så var han också sådär mysig. Han skulle pussas och gosa. Allt jag åt skulle han äta. Sen hade jag varit innen i ridhuset och kollat på några andra. (Han står utanför med min moster)

Och När jag gosat med han så hade jag Pussats så "de hördes" Hur fan förklarar man ? Ja så där man gör när små valpar ska komma till en :D

Men när han såg mej komma lyften han huvudet spetsade öronen frammåt och så jätte glad ut. Jag började pussa mot han och han började gå mot mej direkt och gosade i mitt ansikte med mulen :love:
Sen gick han efter mej hela förmiddagen på tävlingen och bara mysade :love:

Min tjugosjuåring har börjat på samma sätt nu. Givetvis biter han inte men han pillar med allt i sin närhet. Han har varit dålig med fång i många år och jag ser det som att han börjar återfå sin livsglädje. Givetvis inte bita men pilla lite tycker jag man kan tillåta när de är i den åldern.

Jag tycker inte att det är ouppfostrat att vilja vara "med" sina människor, och pilla lite :)
Min gör det, men skulle aldrig bita någon.. utan han bara utforskar allt han ser och har framför mulen :)

Håller med.. Men en antydan att bita så markerar jag.. Har bara behövt göra det en enda gång med min tjej.. Hon är hel cool så. Men vill vara med o nosa o pilla med mulen. På kläder o allt. Hovis rygg o nacke är rolgast då han är vid framhovarna.. bakhovarna är en historie för sej:angel::smirk:.. Så länge det inte besvärar eller blir ett osäkert beteende.

Som några andra nämner, jag tycker på inga att att det nånsin är berättigat att bita/naffsa.Det går bort i min värld.
Däremot har jag en söt valack som gärna kliar mej när jag kliar honom, det ser jag inte på samma sätt eftersom han tycker jag är en flockmedlem & tycker att jag oxå måste få klias tillbaka.

Till alla:

Tack för era synpunkter!

Jag tycker att vår pålle är gosig när han håller på som han gör! Att bita eller nafsa går bort här med, ibland kanske han nafsar tag i jackan eller så, men när jag säger ifrån märks det att han vet att han egentligen gjort fel!!

Jag tycker också att han är för gammal för att "uppfostra", och så länge han nöjer sig med att pilla med mulen får det vara ok!

båda mina gör så, den ena är helt extrem, han håller på och nosar och slicker en i ansiktet och biter tag i allting som sticker ut, typ snören och knappar. :p

men jag tycker dom är söta. dom biter inte, och skulle dom vid ett olyckestillfälle råka bita mig så blir dom alldeles förfärdade och kastar sig bakåt och visar tydligt hur fel det var att bita...

så nej, jag anser det inte som att vara uoppfostrad..

Jag har en likadan hemma, min stora kille älskar att pilla och snosa på allting. Jag ser det inte som ouppfostrat utan mer som ett sätt att få vara med och undersöka. Tänk på oss människor när vi tex går och handlar, JAG iaf känner gärna på allt som ser mysigt ut:angel: Känner på mjuka tyger etc. På ett sätt kan man kanske jämföra det, iaf i min värld. Skulle de ta en tugga däremot så är det stopp! Nackdelen är väl när han ska knyta upp hovslagarens förkläde hela tiden:angel:

Sedan kan man ju tycka att det räcker att slänga EN grimma i golvet varje natt, men nej då, allt som finns inom räckhåll ligger i en så fin hög mitt på stallgolvet varje morgon:rofl:

Min e likadan, allt, allt, allt ska undersökas och smakas på, han har vart sån enda sen han var föl. Tyvärr blir det ett och annat tjuvnyp då och då, men f'n vet hur jag ska få bukt med det. Jag kan inte säg att att han är ouppfostrad, jag har haft honom sen han var föl och han är underbar på alla sätt och väldigt lydig, men detta är hans grej, han vet hur fel det är, men kan ändå inte låta blir...
Kastar sig bakåt om han får tag i mig och vet hur fel det är men kan ändå inte låta bli. Jag kan ju tillägga att jag inte är spec road av det men har provat allt i och untanför läroboken...

Suck.

Sedan kan man ju tycka att det räcker att slänga EN grimma i golvet varje natt, men nej då, allt som finns inom räckhåll ligger i en så fin hög mitt på stallgolvet varje morgon:rofl:

min pålle "tvättade" min vante + sina bandage i vattenhinken en natt :D

annars så är hon inte så pillrig av sig.. kan öppna morotspåsen och kolla in lite i stallet, men sällan det jag håller i eller på mig över huvudtaget... hon blir lätt generad när man pussar henne på mulen och säger att hon är fin (höjer huvudet och tittar bort med blicken)... rätt kul å retas med henne :p

Bita är inte ok, men är man 24 får man ta sig friheter, tycker jag.:idea:
Sen verkar en del vara kvar i det där stadiet att smaka på allt hela livet! Vi har en snart 19-åring i stallet som är likadan.

Min medryttarhäst är precis likadan. Han biter inte eller så men nosar gärna o känner efter.
Har jag en av mina favviströjor i stallet och ska borsta ansiktet på honom så tar han tag om snörena på tröjan med läpparna. biter inteh an bara billar lite med läpparna. Tur för mig att han inte drar då stryps jag väl =)

Hoppas min gamling på snart 20 år också blir sån sen. Han har blivit lite mer närgången nu än innan. Som om att han saknar mig när jag inte är där o bara vill prata lite =)

Urmysigt, men bitas får man inte :D

Jag ser det som något positivt när hästen står och pillar mkt, det är ett tecken på att den är nyfiken och vaken. Skulle inte vilja säga att den är ouppfostrad så länge den inte bits!

Det är ju det det som är mysigt med hästar! När de är med och är intresserade. Skulle inte vilja ha en häst som stod som en staty i gången när jag håller på och pysslar...

*Svarar alla*

Vad trevligt att höra att det är fler som har hästar som vill vara med och "pilla"! :banana:

Jag var i stallet för några timmar sedan och släppte ut gänget, och gammelman har sin "undersökande verksamhet" som vanligt: han pillar mig på ryggen när jag kollar täcket fram, sedan får jag klia honom på öronen innan det är dags att sätta på grimman! :)

Vår d-ponny är inte alls lika "gosig", han är mer av typen: "sluta tramsa och se till att få något vettigt gjort", även om han tycker det är skönt att bli ompysslad, men han gör inte så mycket tillbaka! Å andra sidan är han "'bara" 23, så det kanske kommer? :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar