Otröstliga bebisar?

Sv: Otröstliga bebisar?

Sen det här med mammighet tror jag beror helt enkelt på hur mycket de varit med pappan. Vår bebis var mycket med sin pappa från dag ett, och vi var hemma allihop första månaden. Då var bebisen lika nöjd och trygg med båda föräldrarna. Sen några veckor jobbar min man och jag är hemma, och nu har bebisen blivit lite mer mammig, och har lättare att lugna sig och känna sig trygg med mig. Så jag tror det helt enkelt är så att bebisen känner sig trygg med de människor den känner igen bäst.

Så upplever inte jag det. Tuvas pappa har alltid tagit hand om henne mycket, och nu har han varit pappaledig i mer än två månader medan jag jobbat, Tuva är supermammig för tillfället! Hon är inte ledsen när hon är med pappa och jag inte är hemma, men när jag lämnar henne ifrån mig blir hon ledsen, och då är jag den av oss som träffar henne minst.

Även om båda är hemma behöver det ju inte innebära per automatik att båda umgås/tröstar/matar/leker ungefär lika mycket..

Eftersom maken skadat knät har han fått ta dottern så jag kunnat fixa allt annat. Jag har bara ammat och ryckt in när hon blir så ledsen att hon blir okontaktbar.
3-4 timmar är jag borta i stallet om dagen.

Idag vart hon ledsen i bilen när jag körde. Kunde inte stanna omedelbums och 500m från macken så kaskadkräks hon 3 gånger :crazy:

Så upplever inte jag det. Tuvas pappa har alltid tagit hand om henne mycket, och nu har han varit pappaledig i mer än två månader medan jag jobbat, Tuva är supermammig för tillfället! Hon är inte ledsen när hon är med pappa och jag inte är hemma, men när jag lämnar henne ifrån mig blir hon ledsen, och då är jag den av oss som träffar henne minst.

Hos oss är det tvärtom. Är jag mycket med stora sonen blir han ännu mer pappig för han får pappabrist. Är jag lite med sonen blir han ännu mer pappig för de blir mer sammansvetsade.

Läser mycket här på förälder nu, och börjar få en insikt i hur olika bebisar är... Men funderar också på det här med otröstliga bebisar, som gråter, bara vill amma hela tiden, inte ligga ned, vill bara bli burna, bara vara med mamma och tutta, är de helt enkelt inte nöjda då?

Alltså om de bara vill vara hos mamma och tutta hela tiden, är de hungriga? För lite mat? För "tunn mjölk"? När de sedan vägrar ligga ned och sova, slappna av, magont? Påverkas väl också av vad mamman äter, måste man då fundera över sin egen kost?

Eller är dessa "otröstliga" bebisar bara missnöjda i allmänhet?

Till en början var det flertalet i min omgivning som menade på att min bebis var "bortskämd" med att få en sådan uppmärksamhet av mig. Det baserades på att jag ofta bär henne i bärsele eller sjal och gullar, pratar och kommunicerar. Dessutom ammas hon ofta.

Min bebis är bara 2,5 månader. Ändå snackar flertalet människor om att det är viktigt att inte "skämma bort henne". Kan man annat än att le?

Och ja, hon säger ifrån när hon är missnöjd. Det innebär ofta; att hon inte vill ligga i vagnen mer än när hon ska slumra. Eller att hon "ropar" på ögonkontakt eller liknande. Eller att jag som mamma plockar upp henne om hon blir irriterad eller ledsen. Det fungerar fint för mig och för henne. Vilket borde vara det viktigaste.

Jag tror att otröstliga bebisar oftast är ett fenomen som människor utanför skapar.

Till en början var det flertalet i min omgivning som menade på att min bebis var "bortskämd" med att få en sådan uppmärksamhet av mig. Det baserades på att jag ofta bär henne i bärsele eller sjal och gullar, pratar och kommunicerar. Dessutom ammas hon ofta.

Min bebis är bara 2,5 månader. Ändå snackar flertalet människor om att det är viktigt att inte "skämma bort henne". Kan man annat än att le?

Känner igen det!

KL: min "missnöjda" bebis var inte missnöjd han hade kolik och det var bland det vidrigaste vi varit med om. Upp till 12 timmars skrikpass med avgrundsvrål. Det gjorde så ont i själen när man inte kunde hjälpa sin älskling som har så ont att han tom rev sig i ansiktet. Med medicin fick vi en nöjd bebis igen som gillade det mesta och aldrig varit särskilt beroende av att vara med just mig utan gillat alla människor. Fikaträffar var bland det bästa som fanns MÅNGA famnar att vandra runt i och mysigt med all uppmärksamhet från mina kompisar.

Jag är inte säker men jag tror att min lilla Alva har haft kolik, både igår kväll och idag på morgonen. Jag har försökt de gamla goda tricken som t ex massage, köra henne i vagnen över en tröskel och att trycka benen upp emot magen i ett par sekunder men inget verkar hjälpa. Först börjar hon skrika massor för att sedan bli tyst och lugn igen men rätt som det är så börjar hon igen. Detta kommer strax efter det att hon har ätit. Hon suttar jättebra och länge, ibland 20-30 minuter. Finns det något man kan göra åt kramp? Vad ger du din för medicin? Får din aldrig kramp mer nu tack vare medicinen? Min lilla Alva är född den 7/8 så hon är bara 3 dagar gammal.

Var du hemma med henne först?

Jag tror det blir omvänt kanske för E har alltid varit lika mammig/pappig medan jag var hemma och föräldraledig. När jag började studera och var borta på dagarna så blev hon jättemammig när vi båda är hemma.

Det där har jag aldrig någonsin förstått mig på..

Jag har fått det sagt till mig en gång att mitt barn kommer bli bortskämt ( dottern var då 2 mån ) eftersom jag finns där jämt.
Svarade bara ( som jag nog lärt mig av någon på buke )

-Bortskämd av kärlek? Ja men det får gärna mitt barn vara!

Det där har jag aldrig någonsin förstått mig på..

Jag har fått det sagt till mig en gång att mitt barn kommer bli bortskämt ( dottern var då 2 mån ) eftersom jag finns där jämt.
Svarade bara ( som jag nog lärt mig av någon på buke )

-Bortskämd av kärlek? Ja men det får gärna mitt barn vara!

Exakt!

Jag hade ärligt talat lite problem att inte fundera och ta åt mig till en början. Det var människor som själva har flertalet barn så min tanke var lite " han/hon borde ju veta". Men, min magkänsla har alltid sagt annorlunda och därför har jag handlat efter den. Och det är det bästa enligt min utsago! :D

Det ar ett jattebra svar! Ibland sager jag ocksa "jag tror faktiskt inte de kan bli bortskamda med karlek och narhet".

Kolik brukar man säga att de har om de skriker mer än 3 gånger i veckan mer än 3 timmar åt gången. Ofast kommer skrikperioderna på kvällen av någon anledning. Kolik brukar komma vid 2 veckors ålder och gå över av sig själv vid 3 månader.

Det är inte kolik om det bara skett vid något tillfälle "alla" bebisar är mer eller mindre missnöjda någon gång. Medicinen han fick är repceptbelagd men prova minifom om det kommer när hon ätit det kan bero på att hon har svalt luft och får luftbubblor i magen som gör ont. Ofta får bebisar ont i magen efter någon dag då hela magsystemet ska igång från att ha gått på navelsträngsdiet till att ta hand om mjölken. Minifom är inte receptbelagt och finns på apoteket! Hoppas att det INTE är kolik för er skull :-)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 335
Senast: Okeydokey
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar