Sv: Otröstliga bebisar?
Jag har bara ett barn förvisso, men kan i alla fall nämna att han inte alls var särskilt intresserad av att konstant hänga på mig som bebis. Nu ammades han inte, men han föredrog väldigt tidigt att sova i egen säng och att hellre sitta i babysittern och titta på mig när jag diskade istället för att hänga på armen.
Så fort han kunde hålla nappflaskan själv så lade han sig som en kung på kuddarna i soffan, längst bort i hörnet, och avnjöt sin mat
ifred.
Han brydde sig heller aldrig över att umgås med andra människor, varken främmande eller dom han såg ofta, och han somnade precis där han kände att han blev trött.. Har haft barnvakt sen han var strax under 3 mån, då jag var tvungen att klara sista delen på körkortet så vi inte var strandade ute på landet ensamma. Vid behov därefter så blev han passad av andra, och första natten ifrån mig på riktigt var han ca 6 mån gammal, då han sov hemma hos sin mormor medan jag & pappan firade min storebrors 30 årsdag.
Vid 2½ års ålder började han sova regelbundet hemma hos farmor & farfar, 1-3 nätter i taget, och han trivdes fint med det! När han precis var 3 år gammal var han hos mormor i dryga 3 veckor, och har därefter varit där på kortare "semestrar" också i ca 1 vecka eller så
Nu blir han 4 år nästa månad, och för tillfället är han på en mycket efterlängtad resa till Sthlm och hans släkt där, och har frivilligt varit strax under 1 månad utan sin mamma och pappa - utöver att vi pratar i telefon såklart.
Började sova hela nätter på riktigt vid 6 v ålder, och spenderade då 12-13 timmar per natt i sin egna säng och sov djupt som en stock. Hans första 1½ mån i livet så vaknade han 1-2 ggr/natt för mat, och dom första 2 veckorna så ville han faktiskt sova på mig om nätterna också.
Så nej, jag måste säga att det verkligen är fruktansvärt olika om man ska förstå mångas erfarenheter härifrån. Större delen av dom jag känner IRL har haft likartade bebisar/växande barn i stil med min son faktiskt, alla utom min ena systerdotter som satt fast i sin mammas tuttar så länge hon bara kunde och aldrig slutade klänga efter det heller.