Otroligt svårfångad i hagen

SandraBarklund

Trådstartare
hejsan jag vill bara få nått tips om hur man kan fånga min häst , han är otroligt svårfångad i hagen han springer bara iväg hela tiden och de hjälper inte om man har mat med sei ut han bryr sei inte om den jag har ibland fått jagat han i över 6 timmar och ibland blir vi tvungna å lämna han ensam ute över nätterna då vi inte får in han och jag börjar bli ganska så trött på de nu jag är så nära på att sälja han och de är inte de jag vill men vad ska jag göra ? han kommer inte man kan spänna upp linor i hagen och tränga in han i ett hörn för att försöka få tag i han men de hoppar han över man kan försöka trötta ut honom men han tröttnar aldrig och det börjar bli lite jobbigt att jaga honom varenda eviga dag i går den 4 april jaga vi han till kl 1 på natten men gav upp sen , så nu vill jag ha hjälp från olika håll , hur kan man få bort dena ovana på han ?

Sv: Otroligt svårfångad i hagen

Oj, verkar ha blivit en ond cirkel det här!

Med tanke på hur stort problem du har så får du nog ställa in dig på att det kommer att ta tid och att du måste träna så ofta du bara kan varje dag.

För det första hade jag nog slutat helt med att jaga hästen. Det verkar ju inte heller hjälpa speciellt mycket :(

Sen hade jag ställt in mig på att låta honom vara ute på natten under träningsperioden . På med täcke och ut med hö så han klarar sig. Just för att undvika att du blir frustrerad och stressad och börjar jaga honom. Skulle han frivilligt komma fram och låta sig "fångas" så - fine!

När vår häst i början inte gärna ville in utan drog sig undan så gjorde vi så här: (obs! Han var inte jämförelsevis så svår som din men kunde blivit om vi i stället börjat jaga honom)

Alltså: Vi tänkte inte ens tanken att "fånga honom". I stället nonchalerade vi honom!

Kolla i denna tråden. Där har jag redan förklarat hur vi gjorde och det funkade jättebra. Kolla inlägg 11. Finns andra tips i den tråden också.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10247334#post10247334

Oj, verkar ha blivit en ond cirkel det här!

Med tanke på hur stort problem du har så får du nog ställa in dig på att det kommer att ta tid och att du måste träna så ofta du bara kan varje dag.

För det första hade jag nog slutat helt med att jaga hästen. Det verkar ju inte heller hjälpa speciellt mycket :(

Sen hade jag ställt in mig på att låta honom vara ute på natten under träningsperioden . På med täcke och ut med hö så han klarar sig. Just för att undvika att du blir frustrerad och stressad och börjar jaga honom. Skulle han frivilligt komma fram och låta sig "fångas" så - fine!

När vår häst i början inte gärna ville in utan drog sig undan så gjorde vi så här: (obs! Han var inte jämförelsevis så svår som din men kunde blivit om vi i stället börjat jaga honom)

Alltså: Vi tänkte inte ens tanken att "fånga honom". I stället nonchalerade vi honom!

Kolla i denna tråden. Där har jag redan förklarat hur vi gjorde och det funkade jättebra. Kolla inlägg 11. Finns andra tips i den tråden också.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10247334#post10247334

tack för tipset vi ska försöka med de som du sa att nonchalera honom totalt få se om han kommer , de kan funka och jag hoppas att det gör de oxå för jag börjar bli ganska så less på han ._.

tack för tipset vi ska försöka med de som du sa att nonchalera honom totalt få se om han kommer , de kan funka och jag hoppas att det gör de oxå för jag börjar bli ganska så less på han ._.

Tänk bara på att ha tålamod, tålamod och åter tålamod! :)

Att sätta sig ner och plocka gräs kan till slut locka honom närmare men även om han kommer ända fram så fånga honom inte ändå. Titta inte ens på honom utan sitt kvar ett tag och gå sedan därifrån.

När du går ut i hagen så gå aldrig rakt mot honom utan håll en annan kurs. Som sagt: nonchalans är ditt "vapen"! :D

Tänk bara på att ha tålamod, tålamod och åter tålamod! :)

Att sätta sig ner och plocka gräs kan till slut locka honom närmare men även om han kommer ända fram så fånga honom inte ändå. Titta inte ens på honom utan sitt kvar ett tag och gå sedan därifrån.

När du går ut i hagen så gå aldrig rakt mot honom utan håll en annan kurs. Som sagt: nonchalans är ditt "vapen"! :D

fast min pappa och min pappas kompis tror att nått har hänt han vid utsläppet för så fort han ser ett grimskaft eller kedjegrimskaftet så drar han iväg , min pappa fick han å komma fram till honom förut när han hade en morot i handen när min häst lobster som han heter stod och försökte bita av moroten på mitten så tog min pappa fram kedjegrimskaftet då släppte han moroten och sprang iväg

Hej! (Blev lite längre svar än jag tänkte :smirk:)
Jag hade nog först försökt fundera ut varför han inte vill komma in.

Om du har honom lös i paddock/rundkorall springer han iväg då också?
Isf kan det röra sig om att han visar sin dominans, han accepterar inte dig som ledare.

Annars har det nog med att göra med att han inte VILL komma in. Försök komma på varför. Om du väl får in honom, beröm honom jättemycket. Kanske ger du honom mat när han kommer in och sen släpper du ut honom igen, så att han börjar se det som något positivt att komma in. Man får tänka på att hästen ändå är en strövare och att man berövar den dess frihet när man tar in den.

Angående sjävla infångningen brukar det funka bra att låtsas att du har kommandot över hästen. Det gäller alltså att alltid vara ett steg före. När han visar minsta antydan till att vända och springa iväg - jaga iväg honom! Låt honom sen springa tills han stannar. Belöna detta genom att själva stanna och slappna av. Framför allt om han har uppmärksamheten på dig. Gå sedan fram till honom igen och gör samma procedur. (om han inte står kvar när du kommer fram till honom såklart, då berömmer du honom som tusan, kanske ger honom en godis. Observera att det är skillnad att berömma med godis och locka med godis. Locka är en genväg som ofta är ganska dålig och ohällbar...)

Ha inte inställningen att du ska fånga in honom (utan nöj dig kanske med att han står avslappnat med uppmärksamheten mot dig, då behöver du inte heller stå ute i flera timmar) för när du väl tar in honom ska han stå lugnt och avslappnat och du ska inte behöva hoppa fram och ta tag i honom.

Det kommer säkert ta ett tag, (kan dock gå förvånansvärt lätt ibland, hästar förstår nämligen denna metod väldigt snabbt) men gör man det ordentligt från början får man mycket bättre kontakt med sin häst - och som sagt, låt honom förknippa inkommandet med någon positivt!

Spänna upp linor är nog inte heller att föredra, meningen är inte att du/ni ska uppträda hotfullt och stänga in honom, då blir han nervös och det ger precis motsatt effekt.

Förresten, måste han ha kedjegrimskaft? Inte så troligt att han förknippar det med något positivt....

Hoppas ni lyckas!

/Sokrates

Jag har haft exakt samma problem och det är fortfarande inte riktigt bra, men går endast ca 6m efter henne sedan stannar hon. Har läst en del böcker som till innehållet mest handlar om NH och en del får man ta med en nypa salt.
Har ett äldre travsto som i princip sprang ifrån mig när jag skulle hämta henne.
Jag skulle aldrig försöka med att undvika hästen. Är det en häst som är ointresserad av dig kommer den ABSOLUT inte fram av sig självt. Allt detta händer i hagen.
Det jag började med var att sätta hästen i rörelse för att påvisa uppmärksamhet mot mig. Använd gärna ett longerings spö eller ett längre grimskaft. Så fort hästen vänder sig med baken mot dig så sätter du igång honom igen.
Styr honom åt olika håll i hagen så han vet att det är du som bestämmer åt vilket håll han ska.
Det hela handlar om att hästens muskler och instinkt skall samarbeta.
Till slut tänker musklerna att det räcker med att springa och hästen stannar. Jag vet att det låter sjukt men tro mig det fungerar.
När du sedan sakta men säkert kan närma dig hästen, skall du så fort den inte ger dig uppmärksamhet smacka på honom och sätta han i rörelse igen. Börja med att försöka röra honom bakifrån och fram, tänk inte att du första gångerna skall ta in honom, bara stå och klappa honom. Så fort han försöker flytta sig tar du ett snabbt steg bak, då kommer han automatiskt stå kvar. Han skall alltså bli nyfiken på vad du vill och till slut kommer han att komma fram till dig i hagen. Nu skall man inte tro att detta går över en natt.
Första gången kan du nöja dig med att du kommer fram till honom, det kan ta ca 2-4 timmar, men ge dig inte. Det kommer att gå bättre och bättre. Hoppas att du förstår lite grand, fråga annars jättegärna, men jag tror dock inte att det hjälper med att undvika hästen.
Lycka till!!!

Hej! (Blev lite längre svar än jag tänkte :smirk:)
Jag hade nog först försökt fundera ut varför han inte vill komma in.

Om du har honom lös i paddock/rundkorall springer han iväg då också?
Isf kan det röra sig om att han visar sin dominans, han accepterar inte dig som ledare.

Annars har det nog med att göra med att han inte VILL komma in. Försök komma på varför. Om du väl får in honom, beröm honom jättemycket. Kanske ger du honom mat när han kommer in och sen släpper du ut honom igen, så att han börjar se det som något positivt att komma in. Man får tänka på att hästen ändå är en strövare och att man berövar den dess frihet när man tar in den.

Angående sjävla infångningen brukar det funka bra att låtsas att du har kommandot över hästen. Det gäller alltså att alltid vara ett steg före. När han visar minsta antydan till att vända och springa iväg - jaga iväg honom! Låt honom sen springa tills han stannar. Belöna detta genom att själva stanna och slappna av. Framför allt om han har uppmärksamheten på dig. Gå sedan fram till honom igen och gör samma procedur. (om han inte står kvar när du kommer fram till honom såklart, då berömmer du honom som tusan, kanske ger honom en godis. Observera att det är skillnad att berömma med godis och locka med godis. Locka är en genväg som ofta är ganska dålig och ohällbar...)

Ha inte inställningen att du ska fånga in honom (utan nöj dig kanske med att han står avslappnat med uppmärksamheten mot dig, då behöver du inte heller stå ute i flera timmar) för när du väl tar in honom ska han stå lugnt och avslappnat och du ska inte behöva hoppa fram och ta tag i honom.

Det kommer säkert ta ett tag, (kan dock gå förvånansvärt lätt ibland, hästar förstår nämligen denna metod väldigt snabbt) men gör man det ordentligt från början får man mycket bättre kontakt med sin häst - och som sagt, låt honom förknippa inkommandet med någon positivt!

Spänna upp linor är nog inte heller att föredra, meningen är inte att du/ni ska uppträda hotfullt och stänga in honom, då blir han nervös och det ger precis motsatt effekt.

Förresten, måste han ha kedjegrimskaft? Inte så troligt att han förknippar det med något positivt....

Hoppas ni lyckas!

/Sokrates

jag fick in han idag igenom att bygga en gång upp till stallet och låta han gå in självmant och de gjorde han men när han kom in så var han rädd och spänd och bara rulla med ögonen så vi tror att nån har gjort nå på han och jag är mkt orolig, hans almäna tillstånd är inte särskilt bra nu han litar knappt på nån nåmer så vi ska börja med att släppa ut han själv på morgonen och ta in han själva på kvällen , sen ska vi börja sakta jobba han lätt från marken och försöka ta kontakt med kusken som körde han och fråga om de hände nå på travbana när han kuska honom och vi ska försöka få kontakt med hans uppfödare ..

Jag har haft exakt samma problem och det är fortfarande inte riktigt bra, men går endast ca 6m efter henne sedan stannar hon. Har läst en del böcker som till innehållet mest handlar om NH och en del får man ta med en nypa salt.
Har ett äldre travsto som i princip sprang ifrån mig när jag skulle hämta henne.
Jag skulle aldrig försöka med att undvika hästen. Är det en häst som är ointresserad av dig kommer den ABSOLUT inte fram av sig självt. Allt detta händer i hagen.
Det jag började med var att sätta hästen i rörelse för att påvisa uppmärksamhet mot mig. Använd gärna ett longerings spö eller ett längre grimskaft. Så fort hästen vänder sig med baken mot dig så sätter du igång honom igen.
Styr honom åt olika håll i hagen så han vet att det är du som bestämmer åt vilket håll han ska.
Det hela handlar om att hästens muskler och instinkt skall samarbeta.
Till slut tänker musklerna att det räcker med att springa och hästen stannar. Jag vet att det låter sjukt men tro mig det fungerar.
När du sedan sakta men säkert kan närma dig hästen, skall du så fort den inte ger dig uppmärksamhet smacka på honom och sätta han i rörelse igen. Börja med att försöka röra honom bakifrån och fram, tänk inte att du första gångerna skall ta in honom, bara stå och klappa honom. Så fort han försöker flytta sig tar du ett snabbt steg bak, då kommer han automatiskt stå kvar. Han skall alltså bli nyfiken på vad du vill och till slut kommer han att komma fram till dig i hagen. Nu skall man inte tro att detta går över en natt.
Första gången kan du nöja dig med att du kommer fram till honom, det kan ta ca 2-4 timmar, men ge dig inte. Det kommer att gå bättre och bättre. Hoppas att du förstår lite grand, fråga annars jättegärna, men jag tror dock inte att det hjälper med att undvika hästen.
Lycka till!!!

jag fick in han idag igenom att bygga en gång upp till stallet och låta han gå in självmant och de gjorde han men när han kom in så var han rädd och spänd och bara rulla med ögonen så vi tror att nån har gjort nå på han och jag är mkt orolig, hans almäna tillstånd är inte särskilt bra nu han litar knappt på nån nåmer så vi ska börja med att släppa ut han själv på morgonen och ta in han själva på kvällen , sen ska vi börja sakta jobba han lätt från marken och försöka ta kontakt med kusken som körde han och fråga om de hände nå på travbana när han kuska honom och vi ska försöka få kontakt med hans uppfödare ..

jätte jobbigt med svårfångade hästar men jag har sån tur att när jag ropar på min så kommer hon springandes ;D men med de andra som vi har tar det en all evighet att fånga.

Jag skulle aldrig försöka med att undvika hästen. Är det en häst som är ointresserad av dig kommer den ABSOLUT inte fram av sig självt.

Tur att jag inte hade lystnat till det rådet när vi hade lite problem i hagen. ;) :) För oss fungerade det utmärkt. :)

Det är heller inget nytt eller eget "påhitt" att nonchalera hästen och sätta sig och låtsas plocka gräs eller blommor.

Har du t ex sett videon med Ellen Ofstad (NH-tränaren) som tränar en Islandshäst med bl a "plocka-gräs-metoden"? En Islänning med mycket dåligt förtroende för människor.

Man kan visst göra som du beskrev också - att driva hästen - men jag tror att man i så fall måste veta en del vad man sysslar med. För annars kan det lätt bli fel och i stället för "drivning" blir det kanske att man jagar hästen och det är enligt mig stor skillnad.

Ts beskrev ju hur de jagat hästen i 6 timmar vilket inte fungerade.

Kan nämna att vår häst absolut inte var intresserad av oss. Vi hade inte haft honom speciellt länge och hela hans uppträdande gemtemot oss den tiden var "jag skiter i er - jag gör som jag vill"

Men enligt min erfarenhet så reagerar de flesta hästar på något sätt när någon människa går in i hagen. De flesta blir nyfikna och riktar sin uppmärksamhet mot en. Det gjorde vår pålle också men han förberedde sig på att gå ifrån oss. När vi då nonchade honom gång på gång på gång så kunde han till slut inte låta bli att undersöka saken lite närmare. :)

Så jag tycker visst att ts kan testa några gånger att röra sig inne i hagen utan att rikta uppmärksamheten mot hästen för att se vad som händer.

Jag fick lite problem med min unghäst ett tag. Så fort han fick syn på mig så pep han iväg .. "Inte du med dina krav" :angel: Så jag började ge lite Lunch till honom i hagen .. Komma ut med morötter, snacka lite med honom och sen gå igen. För nu när jag kommer så vet han inte vad han ska vänta sig. Ridning ? Godis ? Eller kanske lite gott hö ? Viktigt är att man ger hästen lite "bry sig om tid" även i hagen.

Hej!
Jag kan direkt säga på en gång att jag inte läst dom andra svaren, s¨å jag kanske upprepar något.
Jag har ett travarsto som är såååååå sjukt bithig i brunstperioderna. Bara man kom mot henne så vände hon och gick åt andra hållet, kom man för nära så vände hon rumpan mot en och visade alla tecken på "kom inte närmare".
Jag har verkligen provat det mesta... Ha mat med mej ut i hagen (även om jag egentligen är emot det), ge mat när hon väl är utanför hagen (vilket hon listade ut ganska fort att det var ett trick). Plus det här med att jaga iväg henne. Det kan jag säga att det inte funkade. En sak som funkade var att jag jagade iväg henne, sen tog jag hennes hästkompis och gick in i stallet. Jag behandlar både henne och hästkompisen likadant, men det är bara travastoet som bitchat... Man blir så förbannat trött. Jag har också fått vänta in henne i flera timmar. skam den som ger sej... Det enda som jag kan säga fungerar på min hästkrake, och jag lovar, har provat det mesta, är att gå mot henne. När hon vänder och går stannar jag och backar något steg, Så håller jag på så, till slut kom hon fram till mej, precis som om hon undrade va fan jag håller på med.

prova det och Lycka till!

Vi har alla olika metoder, jag vill inte säga att någons är fel. Mitt sto har otroligt svårt att lita på människan och ser inte oss som den självklara ledaren. Hennes beteende beror på ett x-antal olika ägare under en kort period. Allt tar tid och mycket arbete krävs, Lycka till!
Skriv gärna hur det går så kanske vi alla kan försöka hjälpa dig.

Vi har alla olika metoder, jag vill inte säga att någons är fel. Mitt sto har otroligt svårt att lita på människan och ser inte oss som den självklara ledaren. Hennes beteende beror på ett x-antal olika ägare under en kort period. Allt tar tid och mycket arbete krävs, Lycka till!
Skriv gärna hur det går så kanske vi alla kan försöka hjälpa dig.

idag när jag skulle luncha i stallet så gjorde jag såhär ; jag tog med mei morötter ut och hans lunch hö , jag gick mot han sakta och prata lungt med han började han gå iväg så stanna jag och backa bakåt ett steg sen forsatte jag så en stund till slut så kom han fram en bit till mei och ville ha morötter jag gav han nåra bitar och gick mot han samtidigt som ja prata lungt med han , han fick några till morötter och jag satte mei ned i hagen och hälde ut hans hö bredvid mei och prata lungt med han jag satt där en bra stund och prata lite med han och han vågade sei närmare och närmare sen så gick ja iväg och åkte hem , när jag kom för att ta in han så prata jag lungt med han och hade med mei morötter ut till han och lät han äta ur min hans samtidigt som jag tog tag i han sakta och höll han en stund och sen satte jag på han grimskaftet

idag när jag skulle luncha i stallet så gjorde jag såhär ; jag tog med mei morötter ut och hans lunch hö , jag gick mot han sakta och prata lungt med han började han gå iväg så stanna jag och backa bakåt ett steg sen forsatte jag så en stund till slut så kom han fram en bit till mei och ville ha morötter jag gav han nåra bitar och gick mot han samtidigt som ja prata lungt med han , han fick några till morötter och jag satte mei ned i hagen och hälde ut hans hö bredvid mei och prata lungt med han jag satt där en bra stund och prata lite med han och han vågade sei närmare och närmare sen så gick ja iväg och åkte hem , när jag kom för att ta in han så prata jag lungt med han och hade med mei morötter ut till han och lät han äta ur min hans samtidigt som jag tog tag i han sakta och höll han en stund och sen satte jag på han grimskaftet

Vad roligt för dig! Nu gäller det bara att upprepa proceduren och inte ge sig. Ett tips är att när du närmar dig honom i hagen och du ser att han går i väg, försök att gå ett steg före honom och sätt dig på huk med din rygg vänd mot honom. Ställ dig sakta upp och gå mot honom baklänges. När du till slut kommer fram så klappa honom och ge honom mycket beröm och berätta hur mycket du tycker om honom. Prata så mycket det går.
Hoppas det går bättre för er.
MVH

Jag har en shetlandsponny på 26 år som kan alla tricks på att inte bli fångad. i hans läge så vet han för det mesta att när man hämtar honom så är det för ett magrare bete eller hämta hans kära kompis för en ridtur. Smart är han i alla fall. Jag har genom åren testat mycket men det som funkar i nästan alla lägen är att när man går in genom grinden och skall gå fram till honom så måste jag gå serpentiner samt titta på allt annat än honom. Man ska aldrig bara gå rätt fram utan bete sig lite som hästarna gör och då blir han alltid lika förvånad att jag kommit fram till honom.
Men naturligtvis så måste man vinna hästens förtroende och tillit. Men vägen dit är lång.
Har du provat om din häst även är svårfångad i en hage brevid sina vänner?

Min medryttarhäst har oxå börjat bli svårfångad i hagen. Men vet inte om de beror på att de är nytt stall, nya kompisar och nya hagar? Han va aldrig svårfångad i förra stallet där han stod. Jag rider på samma sätt som förut. Så kan ju inte vara mig han vill bort från. Men han är lite mobbad av dem andra. Och en av hästarna har fattat lite tycke för mig och följer gärna efter mig. Så vet inte om de är De som är problemet. Men jag har oxå försökt skita i honom och klappa den andra hästen i hagen, men funkar inte. Så jag har skitit i att rida dessa dagar. OBS, han konstar sig inte varje gång. Utan ibland bara. :confused:

Bra att hästen börjar lyda nu iaf, då ids jag inte skriva ngt om det.

Själv har jag för många hästar för att kunna acceptera att jaga runt en häst i 6 timmar eller halva natten, då hade jag lämnat den ute, nu kollar jag upp hästarna innan jag köper dem så det blir inte problem med såna olater.
Hade en häst här i vintras(inte min) som började hänga över eltråden(tydligen för tjock päls för att få ngn stöt) & den ville inte bli fångad heller.

Såna hästar får stå i stallet då jag omöjligt kan jaga runt dem om de smiter när jag är hemma med en bebis.
Ringde ägaren som fick hämta hästen, jag orkar inte ta på mej såna bekymmer om det inte ens är mina egna hästar.
Hoppas din häst blir bättre, annars får du väl fundera ut om den verkligen är värd besväret.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka