Inte alla vägar, vilket behandlats gånger flera i tråden.DET ÄR INGEN SOM SAGT ATT MAN SKA KÖRA BIL MITT UTE I TERRÄNGEN.
Sluta hitta på nu!
Man får köra bil på väg. Man får parkera där det anses möjligt.
End of story.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte alla vägar, vilket behandlats gånger flera i tråden.DET ÄR INGEN SOM SAGT ATT MAN SKA KÖRA BIL MITT UTE I TERRÄNGEN.
Sluta hitta på nu!
Man får köra bil på väg. Man får parkera där det anses möjligt.
End of story.
Inte alla vägar, vilket behandlats gånger flera i tråden.
Jag är hundägare, och också botaniskt intresserad. I de torra, magra marker där jag rör mig kan en parkering tillintetgöra tio års tillväxt för en ömtålig ört. Därför skulle jag aldrig ställa mig i "gräset".Nej, ytan måste inte vara hårdgjord. Är inte du hundägare själv? Har du inte den blekaste aning hur det kan se ut kring och på skogsvägar, t ex? Eller vanliga mindre vägar. Man kan inte bli stämd av en markägare för att det blir tillfälliga hjulspår i gräset av bilen efter att man stått parkerad.
Det är för övrigt struntsamma. Texten är i min mening väldigt tydlig.
Man får visst utreda en massa saker privat.Det innebär inte att en skogsägare har rätt att ta lagen i egna händer och starta utredningar. Inte ens om brott har begåtts. Det är rättväsendets grej. Det vet nog de flesta i landet.
Fast nu har du fått text från allemansrätten citerad för dig att det ÄR okej att parkera bredvid vägen och att det INTE har något med terrängkörning att göra. Jag misstänker att flertalet personer som skriver här kör helt vanliga bilar, och de mår inte särskilt bra av att köras i terrängen. Så, nej, risken för terrängkörning när jag är ute och vandrar med min hund är inte särskilt överhängande.Det är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.
Ja, men alla juridiska diskussioner där du deltar spårar ur på grund av dina rättshaveristiska tendenser.Det är ju olika saker.
Det är fortfarande parkeringsförbud på mötesplatser även om ingen har blivit straffad för att bryta mot förbudet.
Jag anser att dessa lagar skall följas oavsett om det finns något "case" eller inte.
Men skärp dig. Du har ingen rätt att ta lagen i egna händer. Vi lever i en rättsstat. Det är rättsväsendets roll.Man får visst utreda en massa saker privat.
Om man vill.
Och man får fråga vad man vill även om man inte har rätt att få något svar.
Om man skall driva ett rättsfall så måste man göra massor av eget utredningsarbete.
Jag är hundägare, och också botaniskt intresserad. I de torra, magra marker där jag rör mig kan en parkering tillintetgöra tio års tillväxt för en ömtålig ört. Därför skulle jag aldrig ställa mig i "gräset".
Dessutom är det ju så att den absoluta majoriteten av alla hundar gärna går ett par, tre kilometer extra, så det finns sällan anledning att parkera på känsliga ställen.
Du utelämnar den centrala förutsättningen att parkeringen inte får skada mark eller vegetation.Fast nu har du fått text från allemansrätten citerad för dig att det ÄR okej att parkera bredvid vägen och att det INTE har något med terrängkörning att göra. Jag misstänker att flertalet personer som skriver här kör helt vanliga bilar, och de mår inte särskilt bra av att köras i terrängen. Så, nej, risken för terrängkörning när jag är ute och vandrar med min hund är inte särskilt överhängande.
Du utelämnar den centrala förutsättningen att parkeringen inte får skada mark eller vegetation.
Nej jag såg att du beskrev en parkering som verkar helt i sin ordning.Så, nej, risken för terrängkörning när jag är ute och vandrar med min hund är inte särskilt överhängande.
Då så har du missat helt hur det fungerar.Men skärp dig. Du har ingen rätt att ta lagen i egna händer. Vi lever i en rättsstat. Det är rättsväsendets roll.
Nej jag såg att du beskrev en parkering som verkar helt i sin ordning.
@FrauleinLeo däremot tjatar om att stå bredvid vägen.
Jag hittar alldeles för ofta bilar parkerade i vad som definitivt anses som terräng.
Om inget brott har begåtts?!Då så har du missat helt hur det fungerar.
Man får göra massor av saker.
T.ex. envarsingripande.
Parkering utanför vägDet är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.
Eller för att folk i allmänhet vet alldeles för litet om vad de får och inte får göra samt att de också anser att de kan strunta i det.Ja, men alla juridiska diskussioner där du deltar spårar ur på grund av dina rättshaveristiska tendenser.
Eh, va? Även bolagsskog har en ägare. Som har samma intresse och ansvar för sin mark. Sedan är bolag ofta givmilda med att hålla vägarna öppen för allmänheten. Men på ställen det missköts, stängs vägarna.Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
Vad säger Länsstyrelsen?Naturvårdsverket anger att parkering utanför väg, d v s i terräng, kan accepteras upp till 5 meter från vägkanten.
Det är ganska många som skarvat o fabulerat fritt i tråden, inklusive TS som utelämnade viktiga fakta.Nu har jag rapporterat tråden och hoppas på stängning snarast innan det hittas på fler saker som ingen har sagt eller skrivit.