Haukur

Trådstartare
Tog hem en kattunge för en vecka sen som i princip är vildkatt, född i stall och aldrig hanterad av människor, fick fånga henne med fiskhåv.
Hon bor nu i mitt badrum eftersom jag hade två katter sen innan.

Nu är jag lite osäker på hur jag ska göra med tämjandet. Hittills har jag mest låtit henne vara och bo in sig. Har pratat med henne när jag ändå är på toa men hon försöker mest göra sig osynlig. Hon äter bra och allt sånt funkar men när jag är i badrummet gömmer hon sig bara.
Är det bara att ha tålamod och vänta ut henne eller ska jag "pressa" henne lite, försöka klappa henne osv? Bör jag vara mycket i badrummet och hålla på med andra saker eller bör jag låta henne vara ifred så hon blir sugen på kontakt? Eller bör jag rent av släppa henne till mina katter och dom får lära henne att matte är det bästa som finns (risken är väl dock att enda skillnaden blir att hon ligger under sängen och trycker istället för i kattburen)? Tycker nämligen synd om henne att hon ska behöva vara ensam i stort sätt dygnet runt, hon är ju bara en bebis och ibland på kvällarna skriker hon efter mamma:(

När jag söker kontakt med henne trycker hon in sig i ett hörn (oftast längst in i kattburen som hon har som bostad) och gör sig liten och osynlig, hon fräser inte men ser väldigt osäker ut. Hon blinkar gärna och stirrar inte, ska jag se det som att hon ändå är positiv till att komunisera eller bara att hon inte vill att jag äter upp henne? Jag har försökt klappa henne men d är inget hon njuter av, hela katten försvinner och d blir lixom bara päls kvar.:o Hon fräser bara om hon blir väldigt trängd eller om man försöker klappa henne på ryggen.

Kattan är gissningsvis ca 3 månader och har alltså varit här i en vecka.

Sv: Otam

Strunta i att röra henne tills vidare. Om du tror att dina grabbar kommer vara snälla mot henne så försök gärna föra ihop dem. Hon blir säkert lite tryggare om hon får sällskap.

Jag hade valt att sitta mycket hos henne, tex på golvet i sovrummet om hon skulle gömma sig under sängen. Bara sitta där och tex läsa, och vara "ofarlig". I takt med att hon blir tryggare kommer hon våga komma fram och äta när du sitter där, och då kan du efter ett tag börja klappa henne försiktigt när hon äter. Eftersom katter inte är flockdjur är det väldigt svårt att få dem att bli kontaktsökande av sig själv, och likaså att pressa dem. De har ju inte någon naturlig önskan att vara med i en gemenskap, utan det är något de uppskattar först när de accepterat tanken.

Tillägg: jag förutsätter att båda dina är kastrater nu, annars är det ju sjukdomstestning som gäller först, och det hade jag inte vågat utsätta en skyggis för.

Tack så mycket för svaret!

Jepp båda rexarna är kastrater. Jag TROR att dom skulle vara snälla mot henne men jag är inte helt säker, mycket beror på hur hon skulle reagera på dom men jag kan inte tänka mig att dom gör henne illa. Dom har varit in i badrummet å sett att d finns en tjej i lägenheten och dom är avvaktande. Killarna är ju hopplösa mattegrisar så ser hon att dom inte är rädda kanske hon förstår att jag inte äter katter:angel:
Anledningen till att jag inte vågat släppa ihop dom är att OM det skulle bli problem går ju inte hon att fånga. Iof kan jag ju fånga dom å driva in henne i badrummet igen.
Blir nog ihopsläppning i helgen så får jag se hur det går, om inte annat så är det ju smidigare att kunna ha dörrarna öppna i lägenheten..

En fråga till:
Om jag släpper ut henne till mina missar, ska jag låta hennes trygghet (=transportburen och en klösmöbel) vara kvar i badrummet eller ska jag flytta ut bägge eller den ena i lägenheten så hon automatiskt söker sig utåt i lägenheten?
Ska jag fortsätta ge henne mat i badrummet eller ska hon få mat där dom andra får?

Sen en mer allmänn fråga: Hon får Mjaus kattungetorrfoder nu och friskies (hittade inget bättre:() kattungeburkmat. Vill eg ge henne mjau burkmat men jag hittar ingen kattungevariant där funkar det att ge henne vuxenmat eller bör jag fortsätta med kattungemat (kanske av ett bättre märke)? Vad skiljer eg kattungematen från vuxenmaten.
Och om jag släpper ihop henne med pojkarna, ska jag ge alla missarna kattungetorrisar eller ska dom få välja? Jag gissar ju som sagt att hon kommer husera under sängen om jag släpper ut henne i lägenheten och där går ju även stora pojkarna in om jag ställer godare mat där;)

jag skulle sitta med henne i badrummet så mycket som möjligt och hålla på med andra saker.Sen skulle jag ta med en kille i taget och sitta och gosa med så hon lär sig att matte inte är farlig.
När det är dags att öppna dörren så kan du ha kvar klösmöbeln och transportburen i badrummet, sen får du väl se om hon väljer att gå dit eller hittar ett annat ställe.
Maten kan vara bra att ha kvar i badrummet då de andra katterna ska ha annan mat, men jag vet ju att mina katter gärna äter av kattungematen var jag än ställer den.
Förresten när hon blinkar åt dig visar hon att hon är snäll, om du blinkar åt henne visar du att du är snäll.
jag har suttit i timmar med skyggisar och blinkat och sagt att matte är snäll, matte är snäll m.m.
Tur att det inte har filmats.

Tack för svar:)

Mina pojkar har varit med in i badrummet mycke när jag borstat tänderna, varit på toa å så (det blir ramaskri om matte låser in sig:o) så hon är lite halvvan vid dom och dom vet att hon finns men försöker glömma att dom ska ha en till att dela matte med:angel:...

Jag har setat många kvällar och blinkat med henne men det känns oxå lite provocerande för samtidigt som det är bra att blinka ska man ju inte stirra på dom, spec inte när dom är trängda som hon ju ändå blir i buren och det blir ju lite stirrigt, eller jag tittar ju iaf på henne när vi blinkleker;) men jag försöker läsa henne och se när hon tycker jag är jobbig:angel:

Blir nog till att öppna ut till lägenheten imorgon så finner hon förhoppningsvis vänner i mina pojkar och blir hon kompis med dom kan hon inte undvika matte längre för dom bor PÅ matte:angel: Ska nog dammsuga lägenheten först dock, känns lite osmart att göra d sen när hon är ute och ska va trygg i lägenheten;)

Hoppas hon börjar prata med mig snart så jag vet vad hon heter, lite dåligt att ha en katt utan namn..

jag skulle oxå bara sitta där o prata med henne så hon vänjer sig vid dig:smirk:

Hjälp! Jag tror hon löper:eek:

Pojkarna är iaf jättesnälla med henne. Hon springer efter dom å sunny fräser om hon är jobbig, spott tycker bara hon är konstig. Han har smekt henne på huvudet med tassen:rofl:

Det finns ungar som löper så tidigt, men eftersom hon borde ha en del att ta ikapp verkar det inte så troligt. Förmodligen är det hennes sätt att prata, och hon är väldigt glad att ha sällskap :)
Hon kanske växer upp till en riktig liten flörtis ;)

Va skönt att hon troligtvis inte löper då:D Hon är väldigt pratig, ligger å åmar sig på golvet å hänger efter killarna hela tiden (som mest verkar tycka att hon är pinsam). Hon är dock ff avvaktande mot mig men tittar drömskt på pojkarna när dom sover i mitt knä så det ska nog gå bra nu. Jätteskönt att hon kommit igång och leker iaf, å hon är ute i lägenheten och går upprätt, utan att krypa. Hon verkar trivas riktigt bra.

Funderar bara på hur jag ska göra nu, ska åka å jobba om en timme och det känns så elakt att låsa in henne igen. Pojkarna är snälla med henne, sunny fräser lite om hon blir för pestig och spot klappar henne på huvudet (inte hårt utan mer en smekning) så jag tror att jag skulle våga låta henne va lös även när jag inte är hemma...

Maja var "löpig" 1,5 månad innan det riktiga löpet kom. Är det på G får du väl kastrera henne, men det är ju ingen panik eftersom det inte kan bli någon "hoppsankull" ändå. Jag har en vet som utan problem kastrerar både små och unga katter ;)

Jo så länge hon inte är apjobbig när hon löper så är det ju ingen panik att kastrera förrns hon blivit tam, sunny har ju blivit far till sin sista kull:angel:

Förresten, vet du någon vet i göteborg som gör flanksnitt vid kastration?

Dom är för övrigt jättesnälla med henne, hon äter ihop med dom och är alltid två steg bakom dom. Ibland tröttnar sunny och fräser åt henne, då sätter hon sig och väntar tills han är tre steg bort sen hänger hon på igen:rofl: Det kanske blir en översocial rex av denna lilla damen oxå;)

Nej, men jag vet en som kastrerar med titthål (3 stygn på magen). De som har varit där har varit väldigt nöjda, jag har ju aldrig kastrerat någon hona...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama