Otäcka sår

Sv: Otäcka sår

Detsåg inte roligt ut! Jag håller tummarn att svullnaden går ner snart! När ni precis har kommit igång och allt, va tråkigt det är!

ja verkligen, nu blev det ett litet upphåll men jag hoppad et ska bli bra snart men han kommer nog få fulla märken där ett bra tag fram över

Jag hade låtit det vara men hållt ett öga på det ifall det blir inflammerat. Låt honom röra sej som vanligt (fast inte rida förrän det är bättre) och på dem ställen där det inte är öppet sår hade jag smort in med nåt mjukgörande iom att det sitter på ett ställe där han kommer böja benet hela tiden.

om han har feber som du skriver så skall du definitivt ta ut en vet. så du kan få penecillin, det ser ut som det är infekterat.

okej jo för dom spriker upp lite ibald så kommer det lite blod, men kan idomin vara bra att stoppa runt?

Jag ska tempa idag oigen och om det är över 38 så ringer jag vet imorgon, men hoppas på att det kanske är en annan vet denna gång och inte den som kom föra gången

Men tror ni att han kan ha tagit skada på själva skeletet? eftersom de4t var ett kraftig fall på knäna eller hade han haltat ordentligt då?

hade han skadat skelettet så hade han nog haltat... å andra sidan är det ju svårt att avgöra om han säg skulle halta nu, om det beror på svullnaden eller "skelettet"...

tycker att du ska ringa vet. oavsett feber eller ej... man vill inte ha kronisk lymfangit eller div andra otrevligheter det där kan medföra...

sätt idomin i sprickorna om det spricker, men se till att det är rent innan...

du kan inte få till något spritbandage? typ om du är i stallet 1-2h å sörsöker få ur ev skit...
I :love: spritbandage..

Okej

idag hade svullnaden gått ner och såren såg mycker finare ut.
han hade endast 37,2 i temp

så jag tror det är på bättringsväg. ska jag ringa vet iaf?

Då det inte är några hästar i stallet och han är lite stressand av sig så fick han gå ut på betet igen för annars står han inne och då väver han.

om det läker å svullnaden går ner så är väl allt happy-happy...

men jag skulle ringa om svullnaden inte går ner...

när jag kommer hem kan jag visa vad ett "litet" sår blev på min häst förra året... j*a överben stort som en halv pingisboll (som TACK å lov börjat gå tillbaka efter ETT år, visste inte ens att de kunde gå tillbaka)...
kanske inte så bra ställe å få skit på (på knäna alltså) :)

men du verkar ju ha koll på feber å så, så fortsätt bara vara uppmärksam...

blåspray kanske?

ja vissa gärna, jag tror att det nog kommer finnas märken kvar efetr dessa sår ett bra tag fram över.

svullnaden har gått ner jätt mycket bara sen igår! ser nästan helt normalt ut igen.

men han har tappat jätte myvket vikt sen han skada sig i onsdags kanske beror på stressen och att ha inte vart ute. sen har han börjat fälla mycket päls.

ja tempen är ner så då borde det väl inte vart en infektion?

ja vissa gärna, jag tror att det nog kommer finnas märken kvar efetr dessa sår ett bra tag fram över.

man ser inte så bra, men det där är 8/8-06, hon gjorde illa sig typ 10/7... blev som sagt ett "fint" överben... mitt i rötmånaden, tog en evighet innan det läkte, å det är fortfarande en skorpa...

ben.jpg

DEt såg inte heller roligt ut, hoppas bara på att lil killen min inte kommer ha så mycket men kavr av hans sår. nog kommer det finnas fina skorpor kvar. igår kväll var nästan svullnaden nere helt och såren börjar läka fint:)

Nu är det nästan bara sår skorpor kvar och svullnaden är hel nere!

kan jag börja sätta igång honom?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 181
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka