Otack är världens lön

Sv: Otack är världens lön

Jag kan se det från flera håll...

- Hans ilska kommer säkerligen ur en rädsla för att något skulle ha hänt.
- Du som tycker att du varit tydlig med att det skulle bli sent.
- Han som tycker att det blev på tok för sent.

Det låter mycket som en brist i kommunikationen, från båda håll, som enkelt skulle ha avhjälpts om man redan innan avfärd uttryckligen sade att "vi brukar stanna tills dom stänger vid midnatt, så vi kommer nog inte vara tillbaka vid färjan förrän efter ett". Han skulle å andra sidan enkelt kunnat avhjälpa det genom att fråga när ni skulle vara tillbaka, alternativt säga att han vill att dottern är hemma vid en viss tid.

MEN, det som fråntar honom rätten att vara oförskämd är att han inte ringde till någon av er och hörde sig för när klockan började bli mycket utan helt sonika väntar tills ni väl dyker upp för att sedan förstöra tjejernas härliga kväll med ett sånt uppförande...

Kommunikationen brast hela vägen eftersom ingen av kompisens föräldrar kom med då tjejerna träffades första gången. Jag fattar inte hur man kan låta en 14åring ensam träffa någon från internet? Min dotter har hittat två bra kompisar via nätet och jag har varit med då hon träffat dem IRL. Det kan ju lika gärna dyka upp en 45årig man som en 14 årig tjej liksom.

Sen har jag flera gånger frågat om mamman ville följa med till Tivoli. Hennes kanske blev för några dagar sen nej pga tidsbrist.

Till sist ville kompisens föräldrar träffa mig innan vi åkte. Jag tyckte det var naturligt och avsatte tid för en kopp kaffe och lite prat men pappan sa bara hej och skjutsade oss. Han mötte oss i trappuppgången, vi var inte ens inne i lägenheten och vi pratade absolut inte. Jag var förvånad över att han inte ville prata mer och veta vem tusan jag var. Hade han tagit sig tid till detta möte hade det säkert inte blivit något missförstånd.

Om min dotter varit iväg sent någonstans under liknande former har jag alltid ringt och frågat hur de har det och kännt av när de planerar att komma hem. Och vi har ju haft med andra kompisar förr om åren vars föräldrar bara varit glada även om det blivit lika sent.

Jo, jag håller med om att det verkar vara en synnerligen märklig familj att inte vara mer engagerad i vad det är för människor deras dotter träffar.

Och att det blev en miss med tider och så är nog heller så konstigt med tanke på hur det blev med det där "att träffas innan". Det är ju dessutom alltid lätt att vara efterklok.

Men trots allt detta hade säkerligen inte den här konflikten uppstått om man hade varit tydligare med exakt vilka tider man pratade om.

Hoppas tjejen inte tvingas bryta kontakten med din dotter bara för det här! Det vore inte schysst att straffa henne för en kommunikationsmiss föräldrar emellan...

Jo, jag håller med om att det verkar vara en synnerligen märklig familj att inte vara mer engagerad i vad det är för människor deras dotter träffar.
---
Men trots allt detta hade säkerligen inte den här konflikten uppstått om man hade varit tydligare med exakt vilka tider man pratade om.

Jag tror det kvittar hur tydligt Snuffsan kommunicerar. Min erfarenhet är att de slappaste och mest oengagerade föräldrarna är de som klagar mest på andra föräldrar.

Det klart att pappan måste hitta fel på Snuffsan - annars hade han ju stått i tacksamhetsskuld till henne. Det kostar för mycket på hans stolthet att bjuda på ett: "Vi uppskattar verkligen vad du gjort för vår dotter idag.":grin:

*kl*
Stackars dig! Vilken otrevlig människa. Har råkat ut för en liknande händelse själv och det var en utskällning av en pappa som vanligtvis har 0,00 koll på var barnen befinner sig. Jag tog med hans dotter till 4H-gården och vi var borta i mindre än två timmar. OK, han visste inte att vi var där pga att vi fick ej tag i honom varken på telefon eller i hemmet innan vi åkte, och eftersom flickan var hos oss då och jag varken ville lämna av henne i hemmet ensam (hon var ca 5 år då dvs i den åldern mina barn var i då) eller ställa in att åka till 4H med mina barn som jag hade lovat dem, så tog vi med henne. Men det var inte bra och han hade varit såååå orolig osv.
Och vad taskigt för din dotters kompis, måste kännas pinsamt för henne :(

Det klart att pappan måste hitta fel på Snuffsan - annars hade han ju stått i tacksamhetsskuld till henne. Det kostar för mycket på hans stolthet att bjuda på ett: "Vi uppskattar verkligen vad du gjort för vår dotter idag.":grin:

Du kan nog ha en poäng i det. Det är ju en värld jag har framför mig (2v kvar till BF), det där med andra barns föräldrar... :crazy:

Snuffsan, har tjejen dykt upp på MSN än? *håller tummarna*

Jag tycker att du gjort allting "rätt", även om det blev missförstånd.

Det du kanske borde göra nu (inte för att det egentlgen är din sak, men för tjejernas skull) är att ringa till familjen och prata med dom nu.
Inte för att ta skit men att förklara, precis som du gjort här, varför ni missuppfattade varandra.

Jag tycker du ska göra det här för att "rädda" tjejernas framtida förhållande.

Det är inte så att han har ringt - men att tösen känner sin pappa och helt enkelt struntat i att svara...

Sen hade jag också blivit orolig om någon sagt att de skulle stanna hela dagen - och sen inte kommit hem förräns på natten. För mig är det dag - kväll - natt och den tid ni kom nästan tidig morgon.
Men det är helt otroligt att han inte ringde dig.
Han kanske inte kan det där med landsnr (knappt troligt)

Nåja - världen är full av könstigt folk.

Jaså - det var vi tvungna att krångla med då vi var i tyskland m hela förvaltningen. Det var ett himla sjå att ringa kollegan som inte dök upp som avtalat.

Fast då var ju mobilen du ringde ifrån oxå i tyskland och då blir det krånligare helt plötsligt... ;)

Det är inte så att han har ringt - men att tösen känner sin pappa och helt enkelt struntat i att svara...

Det hade han säkert skrikit om i så fall. :crazy:
Och han hade som sagt mitt mobilnr som han kunde ringa eller smsa till. Min var naturligtvis påslagen hela dan.

Dottern och kompisen snackade på msn igår och de pratade bara om hur kul de haft, inte om pappans tjaffs.

Jaså - det var vi tvungna att krångla med då vi var i tyskland m hela förvaltningen. Det var ett himla sjå att ringa kollegan som inte dök upp som avtalat.
Ja, ringer du från en tysk telefon till en svensk mobil måste du givetvis slå in landsnumret.

Det hade han säkert skrikit om i så fall. :crazy:
Och han hade som sagt mitt mobilnr som han kunde ringa eller smsa till. Min var naturligtvis påslagen hela dan.

Dottern och kompisen snackade på msn igår och de pratade bara om hur kul de haft, inte om pappans tjaffs.

Kan trösta dig med att barn i den åldern inte brukar bryr sig nämnvärt vad pappa eller mamma gnäller över :D

Vad är det för elak generallisering? Min dotter bryr sig absolut om vad jag säger.

Från en svensk mobil till en svensk var detta. Jag hamnade hos en mycket förbryllad tyska när jag använde det inprogrammerade numret till kollegan - trodde först det var hans fru och att jag råkat trycka på hans hemtelnr.
Men nog på trådkapningen.

Rätt konstigt också att han inte ringt under dagen och frågat hur ni hade det? Antingen till dej eller dottern, för att visa att han bryr sej. Eller i alla fall ett sms, typ hoppas allt är bra. Och sen hade han ju kunnat smsa "vet ni typ ungefär när ni kommer hem" om han var intresserad.

Tradig människa låter det som. Tur tjejerna inte tog åt sej.

Kan trösta dig med att barn i den åldern inte brukar bryr sig nämnvärt vad pappa eller mamma gnäller över :D

Barn i den åldern brukar snarare må väldigt dåligt av vad deras föräldrar gnäller om.
Sedan att det verkar som om de inte bryr sig är en annan sak, det beror mer på att de ska försöka vara vuxna medans det lilla barnet inuti gråter.

Ditt inlägg antyder att du inte vet hur en tonåring fungerar och hur otroligt känsliga de är.

Från en svensk mobil till en svensk var detta. Jag hamnade hos en mycket förbryllad tyska när jag använde det inprogrammerade numret till kollegan - trodde först det var hans fru och att jag råkat trycka på hans hemtelnr.
Men nog på trådkapningen.

Om mobilen du ringer ifrån befinner sig i något annat land än Sverige så måste man slå utlandsnr (även om den man ringer till bara är 100m bort). Ringer du från Sverige till någon så spelar det ingen roll var den uppringda personen är någonstans. Du behöver bara slå det vanliga numret ändå.

I våras när jag var i Tjeckien och skulle ringa till min mamma som satt i bilen en liten bit bort så var det stor förvirring innan jag kom på att jag måste slå utlansamtal även om jag ser min mamma :D.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25