Otack är världens lön

Snuffsan

Trådstartare
Jag åkte till Tivoli i Köpenhemn med dottern och hennes kompis idag. Tjejerna är 14 år och har träffats via en internetsight liknande Buke. De har träffats IRL ett par gånger, jag har varit med varje gång, kompisens föräldrar har inte visat något större intresse för vad jag och dottern är för typer så vi har aldrig träffats. Tjejerna snackar dagligen på msn.

Nu var det alltså dags för Tivoli. Jag frågade om kompisen ville och fick förja med och om hennes mamma eventuellt ville förja med. Kompisen ville och fick men mamman hade inte tid. De ville gärna träffa mig innan vi åkte (fullt förståeligt) och vi kom överens om att jag och dottern skulle parkera vår bil hemma hos kompisen (som bor i stan) och därefter skulle kompisens pappa skjutsa oss till färjan. Vi kom dit, pappan sa i stort sätt "hej" och körde oss direkt. Jag frågade om det verkligen var ok att han hämtade oss när vi kom hem. Det lär ju bli rejält sent sa jag. Helt ok.

Vi roade oss på Tivoli och när de stängde vid midnatt åkte vi hem. Anlände till Sverige 01:30. Pappan hämtade och skällde ut mig direkt. Hur jag kunde tro att det var ok att vi var iväg så sent och hans dotter var minsann inte van att vara uppe så sent osv. Han var skitarg! "Ni kunde ringt när det blev så sent". Men vaddå? Han kunde ju ringt oss om han var orolig. Vi hade mobilerna på alla tre och han hade mitt nummer.

Här har jag haft ansvar för tjejerna hela dagen, haft koll på allt, bjudit på glass och fika och släpat runt deras väskor och sett till att tjejerna haft kul, också får jag skäll!

Tycker ni det var för sent att komma hem? Tjejerna är som sagt 14, snart 15. Det är ju inte skola i morgon så de kan sova ut. De har absolut inte sprungit runt vind för våg utan jag har varit med hela dagen. Det är dessutom två genomordentliga tjejer som inte hittar på skit. Vi åker till Tivoli en gång varje år och vi brukar alltid stanna hela dan.

Sv: Otack är världens lön

Alltså, visst är det rätt sent att komma hem 01:30, men å andra sidan skulle de väl sagt en tid om de ville att ni skulle vara hemma tidigare? Eller ringa när de tyckte att det började bli sent? Känns inte riktigt som att det finns fog att skälla när det inte är en tid sagd. Att vara där till de stänger tycker jag inte är fel - man får ju räkna med att det tar lite tid att åka också.

Så nej - jag tycker itne att de hade rätt. Ville de skälla hade de kunnat förmedla tidigare att ni skulle vara hemma tidigare. Ibland är man uppe längre än vanligt, även när man är bra mycket yngre än 14.

Hans dotter var med dig, du sa att det kunde bli sent och han sa att det inte var några som helst problem. Personligen så anser jag att hennes föräldrar kunde säga att de ville ha hem henne en viss tid. Det är inte lätt att veta allt heller.

Jag tycker att det är helt okej att vara upp så sent när man gör en sådan grej, svägerskan barn är snart över den åldern alla tre men de har gjort sådan saker i många år, även med oss utan några som helst problem.

Sen kanske det helt enkelt handlade om ett komunikationsproblem, pappan kanske ansåg att kl 22 var sent och kunde inte ens tänka att ni tänkte ännu senare.

Så skaka av dig som en gås, njut av minnena från dag (släpa väskor är ju roligt :angel: ) och om ni gör om det, prata igenom det med flickans föräldrar innan nästa gång.

Hans dotter var med dig, du sa att det kunde bli sent och han sa att det inte var några som helst problem. Personligen så anser jag att hennes föräldrar kunde säga att de ville ha hem henne en viss tid. Det är inte lätt att veta allt heller.

Håller med. Och om de var så hemskt oroliga kunnde de ju faktiskt ha ringt.

Den har jag också varit med om. Nu på sommarlovet.

Jag anser att OM det är en tid som gäller, så har man som förälder mer eller mindre skyldighet att ange den tiden. Finns det då risk för att man inte kan passa den (som i vårt fall, på utställning) så har man då valet att säga: "jag tror inte vi kommer kunna hålla den tiden så då är det bättre att h*n stannar hemma". T ex.

Jag kan inte läsa andras tankar och säkert inte du heller :cool:

(Det som stör mig mest med vår episod är att "barnet" i fråga annars har en tendens till att vara ute och slarva och göra verkligt dumma saker. Nu hade jag uppsikt över damerna konstant = inga dumheter. Men men.)

Tycker ni det var för sent att komma hem? Tjejerna är som sagt 14, snart 15.

Nej inte alls.
Allt hänger på sällskapet.
Med föräldrar eller hemma hos trygga kompisar så är det inget att hetsa upp sig över.

Han hörde nog inte vad du sade när ni åkte.
Många män har tyvärr en tendes att "humma" åt kvinnor utan att lyssna på vad de säger.
Och då så kan det bli så där dumt.
Man får stampa litet på dem för att få ur dem vettiga svar.

Men det är ju inte ditt ansvar.
Som försvar så kan man ju göra likadant, "humma" och låta bli att lyssna.

Så skaka av dig som en gås, njut av minnena från dag (släpa väskor är ju roligt :angel: )

Jag satt mest på olika bänkar och fik och läste medhavd bok.:D Tjejerna hade rapportskyldighet varje 1½ timme på em och varje timme på kvällen. Också åt vi ihop då och då.

Jag är nog mest orolig för om kompisen fått mycket skäll sen.

Jag satt mest på olika bänkar och fik och läste medhavd bok.:D Tjejerna hade rapportskyldighet varje 1½ timme på em och varje timme på kvällen. Också åt vi ihop då och då.

Jag är nog mest orolig för om kompisen fått mycket skäll sen.

:) Jag tycker det låter helt underbart! Alltså, att ni måste haft en väldigt trevlig dag och jag hade gärna skickat iväg mitt barn på en liknande resa.

Sommarlovet är ju snart slut, vad spelar en kväll för roll på en livstid?
Jag tycker skället är helt obefogat!

Nästa gång kan du ta med min dotter istället! Jag tycker det är underbart när vi föräldrar utbyter så våra barn får vara med på grejer.

Jag brukar ta med andras barn och mina barn brukar få följa med andra familjer på tex skidresor, high chaparall, skara sommarland mm. På det viset får ju barnen massor med nöjen!

Så därmed vill jag ha sagt: Skaka av dig allt som "gubbpappan" sa och kom ihåg vad bra ni hade det på tivoli. Jag menar, hur svårt är det att lyfta luren vid 23-tiden och från HUR sent det blir.

Min dotter är 15 år och igår kväll var hon på festival en mil hemifrån. Jag skjutsade henne och hon tog bussen hem kl 1.00- hon blev hämtad på busshållplatsen av kompisens förälder och sen hemskjutsad. Festivalen är för ungdomar och helnykter med massor av poliser och vakter. Man måste ju släppa ut sina tonåringar nån gång och de är ju inte ens enskilda egendom!

Tivoli i Köpenhemn är dessutom ett familjeställe. Man ser inga fyllon (ok, kanske ett eller två), ordning och lungt överallt. Vi brukar som sagt stanna tills de stänger, det har vi gjort ända sedan min dotter orkade vara uppe. Det är ju hennes dag (och kompisens) då bestämmer de när vi ska hem.

Tivoli är finast efter 22 då alla lampor tänds. De avslutar sommarkvällarna med ett jättestort fyrverkeri, det ville vi naturligtvis se.

Haha, jaa hon skulle gladeligen åka! Och jag har stort förtroende för min dotters sunda förnuft i motsats till den "galna" pappan.

Fy vilken otacksam och otrevlig pappa:mad:

Att en 14, snart 15 åring inte kan komma hem vid halv två för att hon inte brukar vara uppe så sent, vad är det för larv:mad:

Säger de ingen tid så kommer man när man kommer.

Inte åker man hem innan det roliga är slut när man är tonåring!

En eloge till dej som tog med dej kompisen, hon har det nog inte så roligt:(

Man måste ju våga släppa iväg sina barn någon gång, och den här gången var det ju verkligen under ordnade former!

Jag tycker ni verkar haft en jättekul dag och kväll.
Och jag begriper inte hur pappan kunde skälla ut dig.
Och som sagt, varför ringde han inte och kollade läget.

Vad sa du när du fick skäll ;)

Nej du har sund inställning :D Visst är det sent men helt ok tycker jag, på det sättet som du beskriver och ser på det.:D

Jag skulle ta kontakt med tjejens föräldrar nu efteråt och beklaga att ni missförstått varandra så djupt. Förklara hur du tänker.

Allt för tjejens skull....

Javisst, 01:30 är sent.

Tjejerna är som sagt 14, snart 15. Det är ju inte skola i morgon så de kan sova ut. De har absolut inte sprungit runt vind för våg utan jag har varit med hela dagen. Det är dessutom två genomordentliga tjejer som inte hittar på skit. Vi åker till Tivoli en gång varje år och vi brukar alltid stanna hela dan.
...men inte under ovanstående omständigheter!!!

Du hade dessutom förvarnat och han hade ju kunnat ringa.

Jag tycker det var obefogat skäll du fick av flickans pappa.
De kunde väl t.ex ringt till sin dotter och frågat om hon hade det kul?
Det hade jag sett som en självklarhet om det hade varit min dotter.

Nä, Snuffsan. Skaka det av dig och tänk inte mer på det.
Du gjorde vad du kunde.
Men du kan ju ringa och prata med dem så det inte ställer till problem för deras fortsatta vänskap.

Kul att ni hade en trevlig dag/kväll!

Senast ändrad:

Vad sa du när du fick skäll ;)

Jag blev helt paff! Vi hade haft en kul dag och var trötta. det var deesutom några högljudda fotbollskillar på båten som gjorde oss extra trötta. Jag sa att "jag sa ju att vi skulle stanna hela dagen" och då snäste han "Dagen ja. Kallar du detta dag?" För mig är stanna hela dagen stanna tills de stänger.:crazy:

Sen sa jag inte mer. Alla var knäpptysta i bilen på väg till dem och vår bil. Sen sa jag hejdå till kompisen och sa att det varit kul att ha henne med. Tjejerna kramade om varandra. Jag tackade pappan lite kort för skjutsen och hann knappt stänga hans bildörr föränn han körde in sin bil i deras garage. Jag och dottern var helt chockade när vi satte oss i vår egen bil.

Idag har kompisen inte visat sig på msn. Trist.

Men snälla, han kan ju skälla ut sig själv istället. Du frågade, han svarade. Han hade kunnat ringa. Ni ringde ju inte för att ni hade ju redan kollat med honom om det var ok.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25