Ostbågar eller ostkrokar?

Ostbågar eller ostkrokar?

• Ostbågar

Röster: 177 80,5%
  • Ostkrokar

Röster: 33 15,0%
  • Båda delarna

Röster: 10 4,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    220
Haha, min vän som kommer från Rwanda frågade mig häromdagen varför inte svenskar kan uttala ord som apelsin och och shoppa, han sa att "de säger apetsin och koppa på radion" 😅

Vet ju inte vart dessa "reklam fantomer" kommer ifrån men, gissningsvis gnällbältet och fjollträsk, har ju alltid varit lite säregna i de trakterna med uttal och "nybildande" uttal om befintliga och vedertagna saker, så som rauter om router och koklad om choklad.

Vet ju inte vart dessa "reklam fantomer" kommer ifrån men, gissningsvis gnällbältet och fjollträsk, har ju alltid varit lite säregna i de trakterna med uttal och "nybildande" uttal om befintliga och vedertagna saker, så som rauter om router och koklad om choklad.
Jag tycker att det varit kul ton i tråden så långt, men att börja slänga sig med "gnällbältet" och "fjollträsk" låter inte särskilt skönt. Språk förändras och dialektala skillnader är rätt underbara.

Så alla andra säger alltså ostkrokar?

Ingen aning jag skrev utifrån där jag alltid bott och är uppvuxen. Hur ska jag veta vad som sägs i alla andra delar av landet tänker du? Ingen som jag känner har sagt ostkrokar iallafall. Jag känner visserligen folk från andra delar av landet men kan inte påminna att vi nånsin diskuterat eventuellt dialektala skillnader utifrån just ostbågar.

Ingen aning jag skrev utifrån där jag alltid bott och är uppvuxen. Hur ska jag veta vad som sägs i alla andra delar av landet tänker du? Ingen som jag känner har sagt ostkrokar iallafall. Jag känner visserligen folk från andra delar av landet men kan inte påminna att vi nånsin diskuterat eventuellt dialektala skillnader utifrån just ostbågar.

Du skriver väl två olika saker? I första inlägget har du inte hört någon säga ostbågar. I det senaste inlägget att ingen säger ostkrokar.
Vad kallas då produkten?

Ostbågar säger jag. Uppvuxen och bor på västkusten och känner ingen som säger ostbågar, ingen sa det när jag var yngre heller.
Om du läser om inlägget jag citerade, speciellt det fetade...

:D

• Gilla
Reactions: Sel
Säger ostbågar, uppvuxenoch bor i sthlm. Tror bara jag känner en som säger ostkrokar, hen är uppvuxen i Märsta men har släkt från Dalarna och spenderade somrarna där under uppväxten. Jag har uppfattat ostkrokar som vanligt norrut (tänker då längre norrut än Dalarna). :)

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 980
Senast: hollypolly
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 052
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar