Apropå krokig - har ni tänkt på att det finns folk som uttalar krokig som i "krockig"?
Ännu värre, Apelsin som ApelTsin, Schoklad som Koklad och Shoppa som Koppa.. Alla uttal taget från reklam på radion senaste tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå krokig - har ni tänkt på att det finns folk som uttalar krokig som i "krockig"?
Dumpa!Apropå krokig - har ni tänkt på att det finns folk som uttalar krokig som i "krockig"?
Haha, min vän som kommer från Rwanda frågade mig häromdagen varför inte svenskar kan uttala ord som apelsin och och shoppa, han sa att "de säger apetsin och koppa på radion"Ännu värre, Apelsin som ApelTsin, Schoklad som Koklad och Shoppa som Koppa.. Alla uttal taget från reklam på radion senaste tiden.
Haha, min vän som kommer från Rwanda frågade mig häromdagen varför inte svenskar kan uttala ord som apelsin och och shoppa, han sa att "de säger apetsin och koppa på radion"
Jag tycker att det varit kul ton i tråden så långt, men att börja slänga sig med "gnällbältet" och "fjollträsk" låter inte särskilt skönt. Språk förändras och dialektala skillnader är rätt underbara.Vet ju inte vart dessa "reklam fantomer" kommer ifrån men, gissningsvis gnällbältet och fjollträsk, har ju alltid varit lite säregna i de trakterna med uttal och "nybildande" uttal om befintliga och vedertagna saker, så som rauter om router och koklad om choklad.
Vet ju inte vart dessa "reklam fantomer" kommer ifrån men, gissningsvis gnällbältet och fjollträsk, har ju alltid varit lite säregna i de trakterna med uttal och "nybildande" uttal om befintliga och vedertagna saker, så som rauter om router och koklad om choklad.
Så alla andra säger alltså ostkrokar?Ostbågar säger jag. Uppvuxen och bor på västkusten och känner ingen som säger ostbågar, ingen sa det när jag var yngre heller.
Så alla andra säger alltså ostkrokar?
Ingen aning jag skrev utifrån där jag alltid bott och är uppvuxen. Hur ska jag veta vad som sägs i alla andra delar av landet tänker du? Ingen som jag känner har sagt ostkrokar iallafall. Jag känner visserligen folk från andra delar av landet men kan inte påminna att vi nånsin diskuterat eventuellt dialektala skillnader utifrån just ostbågar.
Ingen aning jag skrev utifrån där jag alltid bott och är uppvuxen. Hur ska jag veta vad som sägs i alla andra delar av landet tänker du? Ingen som jag känner har sagt ostkrokar iallafall. Jag känner visserligen folk från andra delar av landet men kan inte påminna att vi nånsin diskuterat eventuellt dialektala skillnader utifrån just ostbågar.
Om du läser om inlägget jag citerade, speciellt det fetade...Ostbågar säger jag. Uppvuxen och bor på västkusten och känner ingen som säger ostbågar, ingen sa det när jag var yngre heller.
Har aldrig hört någon säga Ostkrokar på västkustenOstbågar säger jag. Uppvuxen och bor på västkusten och känner ingen som säger ostbågar, ingen sa det när jag var yngre heller.
Fast det är ju ingen ost på majskrokar, det är just majskrokar. Alterantivt sådant man packar fragila föremål med.Ostbågar!
Skulle någon säga ostkrokar så skulle jag tolka det som majskrokar som man ger till småbarn.
De som bebisar äter och de man packar med smakar typ exakt lika dant så lätt att göra det misstagetFast det är ju ingen ost på majskrokar, det är just majskrokar. Alterantivt sådant man packar fragila föremål med.
Jag har förstått det. Har aldrig smakat barnkrokarna men kunde inte låta bli att åtminstne prova de där man packar med. Smakar nästan brittiskt. Begie liksom.De som bebisar äter och de man packar med smakar typ exakt lika dant så lätt att göra det misstaget
Ja alltså det är ju svårt att tycka rent illa om dem för de smakar verkligen inget. Papper har en mer distinkt smak än majskrokar..Jag har förstått det. Har aldrig smakat barnkrokarna men kunde inte låta bli att åtminstne prova de där man packar med. Smakar nästan brittiskt. Begie liksom.
Jag vet, majskrokar smakar papperFast det är ju ingen ost på majskrokar, det är just majskrokar. Alterantivt sådant man packar fragila föremål med.
Jamen precis! Så varför skulle du tro att någon som sade ostkrokar egentligen menade majskrokar?Jag vet, majskrokar smakar papper