ostadig form och bakom lod

SofiaochLukas

Trådstartare
Hej!
Jag har en 8-åring som är riden sen han var 4-åring. Jag har ridit både dressyr och hoppträningar, i skog och mark så han "utsätts" för allsidig träning.

Nu kommer vi till min säkert dumma fråga xD
Vi har ett litet problem i dressyren som alltid varit där men nu när jag tagit dressyrträningen på lite mer allvar så har det dykt upp tydligare.

När vi jobbar på formen i dressyren så släpper han efter jättefint och är riktigt duktig men detta håller ju bara i högst 30 sekunder, eller det känns som så iallafall. Mitt problem är hur jag ska göra med händerna, känns som jag bara stör honom om jag plockar lite försiktigt med tyglarna men när jag håller handen helt stilla blir han orolig och slår upp huvudet (gör han när man plockar försiktigt med tyglarna också)... är det ngn som förstår hur jag menar och kan ge mig något tips?

Vårt andra problem är att han när han hittar formen går han gärna i en för djup form och kommer hamnar bakom lod och jag vet inte hur jag ska göra för att han ska komma upp med huvudet. jag har försökt att leda fram huvudet när jag tömkör men det verkar inte fungera!? :confused: någon som har något tips att ge mig här också?

Jätte tacksam för svar! :rofl:

Sv: ostadig form och bakom lod

Det allra bästa tipset är ju att träna för någon som är duktig :)

Men en tanke kring problemet med händerna, det är inte så att armarna och axlarna är "låsta" med resten av kroppen? Ibland måste man "koppla loss" armarna från resten av kroppen så att inte händerna rycker i bettet när resten av kroppen följer hästens rörelser. Förstår du hur jag menar?

Att han hamnar bakom lod kan bero på att han inte aktiverar sig ordentligt i bak, eller att han inte orkar komma fram i formen riktigt? Finns massa anledningar till så klart, men dessa två är de som jag personligen möter oftast.

En tränare, eller någon duktig som hjälper er från marken.
Samt påskjutande övningar så att du verkligen får formen bakifrån, då ska man inte behöva fippla med tyglarna och hästen ska inte joxa med huvudet utan då ska den ju vara avslappnad.

Nej, det var inte riktigt så jag mena med händerna. jag är rätt duktig på att hålla händerna stilla. det är mer att jag kramar tyglarna försiktigt när jag rider för att jag inte ska bli hård i handen men jag vet inte om man ska göra det hela tiden eller inte. Känns som han blir osäker och slår upp huvudet när jag stänger handen och bara tar ett stadigt tag. men jag vet inte... det kanske stör honom att jag kramar tyglarna också... :confused:

det med att han går bakom lod tror jag beror på att han inte får med sig bakdelen... har du några tips på övningar för detta?

Jag personligen strävar alltid efter en så lugn och följsam hand som möjligt. Givetvis kommunicerar jag med bettet när det behövs, men målet är att knappt behöva göra det. Jag tycker inte man ska krama hela tiden, varje liten signal ska ha en baktanke. Alltså, varför gör jag den här kramningen? Vad vill jag uppnå med den? Hur menar du när du tar ett stadigt tag? Det kanske blir för mycket kontakt mot vad han vill ha?

I princip allt dressyrarbete går ju ut på att jobba med hästens styrka och att den ska jobba med bakbenen. Så många övningar har ju just det syftet, men till grunderna hör ju övergångar och tempoväxlingar till exempel. De bidrar också till att hästen blir mer lyhörd och känslig för hjälperna om man är konsekvent i arbetet.

Men som jag skrev i mitt första inlägg, det allra bästa rådet man kan ge över internetforum är att hitta någon som är duktig på dressyr som du kan träna för. Det måste kanske inte vara just en utbildad tränare, kanske lika gärna kan vara en erfaren och pedagogisk ryttare.

Du måste vara mjuk och "intressant" i din kropp och hand, så hästen inte blir störd eller tycker att du är stum. Jobba med ringfingrarna och inte med hela handen, och försök vara så följsam det går.

Ang den för djupa formen brukar svaret vara tempo tempo tempo! Jobba hästen med energi och driv fram till handen när den går för djupt, så den svarar med att gå fram till bettet och inte bara viker ner för det. Se också till att den faktiskt har utrymme för att gå högre, satt du inte håller den för kort och den därför viker in för mycket!

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 220
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?