Oskodd fälttävlanshäst?

the_connemara

Trådstartare
Går det? Finns det? Att ha en häst som kan prestera på alla underlag och tränas så varierat som en fälttävlanshäst?

Jag vill helst att mina funderingar ska punkteras så jag radar upp allt jag inte tror funkar :p

Min häst är ömfotad barfota: finns det boots han kan tränas 7 d/vecka på grus utan att de tar slut direkt ens (det är så han tränas oavsett hur han kommer tävlas)? Kommer hans hovar att vänja sig så att han inte alltid kommer behöva boots vid träning? Kommer inte hans hovar slitas ned utan boots?

Ömfotad på tävling: Finns det ens boots man kan rida en terrängrunda med utan att de är för tunga/klumpiga av lera/vatten?

Brodd: Om hästen nu går utan boots, får den tillräckligt med fäste på halt underlag? Självklart strävar man ju efter att rida i balans o rätt tempo men vill det sig illa vill man gärna ha fäste...

Och som sagt: Finns det några fälttävlanshästar som går oskodda? Känner ni till någon?

Sv: Oskodd fälttävlanshäst?

Känner inte till alternativ som boots och fälttävlan.

När vi var i Polen såg vi polska hästar som gick enstj oskodda. Det funkade bra. Terrängen var rel mjuk så de fick fäste överallt.

I tex Gärds borde det funka bra. Här kan manju ofta rida utan broddar = oskott fungerar ännu bättre.

Min nya går oskodd bak. Jag rider honom exakt som om han vore skodd. Har boots på i hage och när jag rider ut för att spara hovarna (inte nöts eller går sönder) och så att han inte börjar ömma. Rider utan om jag rider på bana eller i ridhus men även när vi har tränat/tävlat på gräs (både hopp och terräng). Inga problem alls med fäste, aldrig halkat. Kanske har jag haft tur med bra underlag eller så är han säker på foten, jag vet inte.

Bootsen (rek. av hovis på Strömsholm) vi har är riktigt rejäla och borde tåla mycket ridning på grus. Jag varierar underlag men rider en del på grus och han har dem på sig mycket.

Min nya går oskodd bak. Jag rider honom exakt som om han vore skodd. Har boots på i hage och när jag rider ut för att spara hovarna (inte nöts eller går sönder) och så att han inte börjar ömma. Rider utan om jag rider på bana eller i ridhus men även när vi har tränat/tävlat på gräs (både hopp och terräng). Inga problem alls med fäste, aldrig halkat. Kanske har jag haft tur med bra underlag eller så är han säker på foten, jag vet inte.

Bootsen (rek. av hovis på Strömsholm) vi har är riktigt rejäla och borde tåla mycket ridning på grus. Jag varierar underlag men rider en del på grus och han har dem på sig mycket.

Bilder önskas:idea:

Jag är i detta fallet dock främst intresserad av att ha hästen oskodd fram.

Du upplever inte bootsen klumpiga vid ex galoppträning eller i svårare terräng?

PM:ar om märke :laugh:

Jag rider min 7-åring och min 4-åring oskodda bak.

7-åringen är ju den av dem som går fälttävlan och tränas hela säsongen så svarar för honom.
Han har aldrig haft skor bak. Fram plockar jag av dem under vintermånaderna. Går super, hästar fäster bra på de flesta underlag oskodda också.

Jag skulle dock inte rekomendera att ha hästen oskodd fram om den är ömfotad. Tycker eg inte att boots är ett hållbart sätt att träna vidare på (alltså om det blir nödvädigt att alltid ha dem). Mina går barfota så länge som jag kan rida på alla underlag utan att de ömmar. 7-åringen klarar inte träningssäsongen barfota fram alltså får han skor då.

Jag har dem oskodda av den enkla anledningen att jag tycker att hovarna växer bättre och håller sig finare då (7-åringens trakter krymper så förbaskar och han blir "plattfot" om han har skor för länge) samt att jag spar en jäkla massa pengar och svordomar om ev tappskor :p

Men om din häst är ömfotad så är väl just det den bästa anledningen du kan få för att sko :confused:

Jag har sett en hel del ft-hästar som inte varit skodda bak på tävlingar i Tyskland (mest tyska) och det har funkat bra. MEN för min egen skull så skulle inte jag våga rida terräng utan skor och brodd just för att skulle säkert rida mesigare för att jag är rädd för att hästen skall halka.

Det är andra anledningar som fått mig att fundera på oskott, dock tror jag som jag skrev i trådstarten inte att det är möjligt pga våra träningsmöjligheter. Hästen har varit skodd sedan inför treårstesten (nu 5) och jag har inga planer på att sko av utan ett alternativ jag verkligen tror fungerar.

Till och med *-ig.

Jag anammade det sättet att ha hästarna när jag jobbade i Tyskland i 2,5 år. Där skor man inte i onödan helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 082
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Senast: ameo
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 927
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar