Oskodd - broddar ?

Chili

Trådstartare
Har nu en foderhäst som absolut inte får skos. Anledningen är att han tidigare har haft vanvårdade, långa fötter och de är fortfarande liiite långa men inget som är onaturligt egentligen.
Men, de säger inga skor och då får jag väl foga mig. Hur att göra under vintern när man behöver broddar? I hagen är det väl ok, men ridturer på grusvägar o liknande kan bli en hal historia.
Finns det några slags broddar till OldMacs? Eller finns det andra bättre alternativ? Tänkte börja undersöka alternativ redan nu.
Ägarna tycker jag får ta det lungare/hoppa av/inte rida ifall det är för halt, men det känns lite ... fel.

Sv: Oskodd - broddar ?

Vad jag vet så finns inga broddar till Old Mac´s.

Min häst går också barfota och jag har Easy boots till henne. De finns att köpa lite överallt nuförtiden, det brukar finnas mycket annnonser i olika hästtidningar, så håll utkik!

Jag betalade 400 kr för själva dojan och jag har för mig att det var 50 kr / broddsats.

Jag tycker att dom fungerar över förväntan. Det "enda" är att hon har fått lite skavsår av gaitersen men jag hoppas att dom försvinner, vi har inte använt bootsen så himla många ggr än.

Men det är klart att du ska rida även fast det är halt, jag håller helt med dig. Annars kan ju hästen bli ståendes i veckor!

Lycka till!

Tack så mkt för ditt tips! Har sett folk skriva om Easy Boots här men inte riktigt hajjat vad det var...
400 är ju inte mkt med tanke på kostnaderna man sparar in då hästen inte skos. Hur länge håller de/garantitid?
Hästen är också tidigare körd och med tur så kan han dra en släde till vintern, hur kul/lätt är det om hästen bara halkar omkring liksom :crazy: .

Borde finnas typ nåt som man kan slå i hoven... Som en nitsöm, fast med en annan yta, och som man slår på som när man skor... Jag har ett h*elvete på vintern med min barfota. Det fungerar och hon har inte gått om kull eller fläkt sig, men det är obehagligt endå. Kommer att sko henne nu både på gott och ont. Men hellre det än att riskera skada under vintern...
Tyvärr med andra ord, har inget tips, men det ska finnas boots med brodd... Dock har jag själv dåliga erfarenheter av boots. Dom kan klämma och dom åker av... Har testat olika sorter och olika storlekar, slutade leta eftersom man blev ruinerad... Det finns gummiskor som limmas fast... Fast... inte många som kan det och tyvärr är limmer extremt giftigt så jag rekommenderar inte det heller... Dom som använts sig av plastdojjorna bland annat renevue, han slog på skorna med vanlig söm...
Äh, lycka till!!!

/cj

Kollade runt lite, såg att de "enklare" easybootsen är sådana som en tjej i stallet har. Tycker de ser ut att gå sönder lätt? Att ståltråden går av eller att hästen fastnar i något med den stora saken som är längst fram som man spänner åt med?
Var mer inne på boa bootsen tills jag upptäckte priset :eek: men men får väl helt enkelt tänka på pengarna man sparar in på att inte sko hästen...

Tänk bara på att även fast du inte skor hästen så måste den troligtsvis underhållsverkas. Det kostar ju också pengar, och även fast det är mindre per gång så kan det vara så att man måste verka oftare och det då inte blir så mycket billigare.

Tror annars att easybooten inte går sönder så lätt vet en tjej hon har haft sina i 2 år nu utan att det syns på dem. Används på vintern endast med brodd...

Lycka till!

Jo det har jag helt klart förstått =) Men i samråd med hovslagare och hästägare så kommer vi raspa hovarna lite själva och hovslagaren ser över dem som vanligt var 8:e v. Men eftersom han antagligen inte kommer göra så mkt jobb på hovarna blir ju även kostnaden mindre. Han är schysst också, fick en rasp gratis :)

Men jag är fortfarande osäker på den stora mojängen på framsidan - hur funkar det i terrängen?

Naturligahovar.se säljer easyboots EPICS. jag har såna och de är super, för de skaver inte, och kan inte trilla av. Jag har en körhäst och det har funkat super med bootsen. De går även att brodda bra.

glömde: det finns en sprint till om man vill vara säker på att spänningsclippen inte ska gå upp i skogen. Men den går inte upp så lätt ändå om de är rätt påsatta.

/jenny

Senast ändrad:

Jag har inte sett henne rida i dem tyvärr. Men jag frågade henne hur de fungerade etc eftersom jag funderade på att låta min häst gå barfota. Det var då hon berättade att de höll bra samt att de hade åkt av i början innan hon lärde sig exakt hur de ska sitta.

Men med den extrasprinten som snigelfarmor skriver om vet jag inte om hon använder... Tror inte det och de sitter ändå kvar (numera)...

Jag vill helt klart tipsa om att ni lär er underhållsverka enligt vildhästmetoden. Det innebär att man håller nere hoven på ett sätt som hovslagarna oftast inte gör/kan, man rundar även av hoven mer så den inte flisar sig och håller formen.
Det ger finare hovar, och minimerar risken för ömmande steg. läs mer på ex Barfota för sundhet´s hemsida .

/j

Jo, jag använder mustangrollen osv, men det är fortfarande halt på vintern...

Chili skrev:
Har nu en foderhäst som absolut inte får skos. Anledningen är att han tidigare har haft vanvårdade, långa fötter och de är fortfarande liiite långa men inget som är onaturligt egentligen.
Men, de säger inga skor och då får jag väl foga mig. Hur att göra under vintern när man behöver broddar? I hagen är det väl ok, men ridturer på grusvägar o liknande kan bli en hal historia.
Finns det några slags broddar till OldMacs? Eller finns det andra bättre alternativ? Tänkte börja undersöka alternativ redan nu.
Ägarna tycker jag får ta det lungare/hoppa av/inte rida ifall det är för halt, men det känns lite ... fel.

Skaffa en ny foderhäst som du kan använda. ;) Tänk vilka kostnader det handlar om att ta hand om en häst, oavsett om man kan bruka den eller ej, så skall den ha sitt.

Hälsning Maja

Bara en fråga, vad är det för fel att verka enligt hovslagarmetoden?

min erfarenhet är att det ger ömhet. och sen säger folk att deras häst inte kan gå barfota för de ömmar .. synd. men detta är inte barfotaforumet :)

/jenny

För sjutton, snigelfarmor! Det är ju easyboots epics som jag också har!!
Dom är helt klart BRA!! Dom har aldrig åkt av, dock har spännet lossnat vid ett tillfälle men det var ju bara att hoppa av och spänna. Men Chili, jag tror att det är bra om hovslagaren kommer ut lite oftare i början av en barfotaperiod så att det blir riktigt raspat. Min hovslagare sa likadant till mig, att jag kunde raspa själv, men han får komma ändå.
Det är ju ändå han som har utbildningen. :)

Det är ju faktiskt väldigt konstigt att det är hovslagarna som är så emot att folk nu lär sig verka själv, när de själva rekommenderar att man kan verka själv. Jag hade rekommenderat de som får de råden av sin hovslagare att gå en kurs i vildhästverkning, sen slipper de ta ut hovslagaren, och kan istället ta ut en verkare eller annan kunnig, på endast vinklar om man är osäker :) Hovisen kan oxå gå en kurs så han hänger med! *önskar min hovis ville det*

/jenny

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Liten
·
Utrustning Står i valet och kvalet om jag ska sko min 2,5åring nu innan vintern. Han skulle behöva skos för att få bättre vinkel på sin fötter då...
Svar
12
· Visningar
1 353
Hästvård Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips? Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det...
2
Svar
20
· Visningar
6 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat