Oskodd bak?

R

Remont

Kan det finnas någon "dold" anledning att en häst går oskodd bak?
Köpte en häst för en tid sen som gick oskodd bak för att han "har så bra hovar"Men- i så fall;varför är den då skodd fram ?
Då skulle han väl inte behöva skor alls,eller?
Anledningen att jag börjar undra är att han rör sig så stelt med bakbenen och att han är så ovillig att arbeta.
Vid veterinärbesiktningen (som jag tyvärr inte kunde närvara vid)blev han inte kollad på böjt spår, vilket jag trodde var brukligt?
Nu är jag förstås livrädd att han har nåt allvarligt (spatt?)och att jag gjort ett dåligt köp....

Långt och svamligt men nån kanske vet?

Sv: Oskodd bak?

Hästen kanske behöver skor bak trots allt? Den kanske är ömfotad nu, och behöver skor för det arbete du vill att den ska utföra? Jag är själv på väg att sko min unghäst även bak, eftersom jag har upptäckt att hon faktiskt behöver det. Hon håller inte för "grusvägsridning" annars, och jag har inte mycket att välja på där jag bor.

Den vanligaste "dolda" anledningen till att hästar går oskodda bak är att de är svårskodda.

En intressant fråga är ju om hästen rörde sig stelt med bakbenen när du var och tittade på honom, elelr om det har uppkommit nu?

Den kan ju vara svårskodd bak? Ett tecken på det kan ju vara att den rör sig stelt, dvs den har svårt att böja ihop benen och på så sätt blir det jobbigt för en hovslagare att sko. Men sen kan det ju vara så också att hästen helt enkelt inte har behövt skor.

Min ena häst är oskodd bak för hon har faktiskt mycket bättre hovkvalite bak.

Sen tror jag det är som någon skrev, den största anledningen är troligtvis att många är svårskodda bak.

//E

Min 4-åring skor jag bara fram, skodde henne fram redan som 2,5-åring ( slet dem väldigt ojämnt)för att hon skulle ha så fina rättställda ben/hovar som möjligt när jag skulle börja rida på henne, och för att belastningen skulle bli så bra som möjligt....men är oskodd på vintern;)

Vissa hästar behöver helt enkelt inte skor bak, åtminstone inte om de inte arbetar så mycket, de bär ju största delen av sin vikt på frambenen.
Nu när mitt sto är dräktigt o hon bara går nån gång i veckan så klarar hon sig gott och väl med bara framskor, dessutom har hon betydligt bättre kvalité på bakhovarna än framhovarna, men det funkar hur bra som helst för då sliter hon inte så mycket.
Vallacken däremot som är i full gång skulle inte klara av att bara vara framskodd, han sliter bakskorna mer än fram..

Om han funkade tidigare med skor bara fram kan det bero på den mycket blöta hösten som luckrar upp hovarna. Vatten är faktiskt inte bra för hornkvalitén då hornet blir poröst och sprött. Testa med att sko honom bak innan du tar ut några sorger i förskott. Är han snäll att hantera bak så är nog anledningen till att han bara är skodd fram att hovarna under normala omständigheter tål att gå barfota. Väldigt vanligt på ponny att man bara skor fram.

Man måste inte besiktiga en häst på böjt spår även om det är en väldigt god idé, kanske fanns det inget bra ställe att longera hästen på?
Det står ju i besiktningsprotokollet vad som är gjort och du som köpare behöver inte acceptera en besiktning som inte är gjord på böjt spår, allt sånt är ju upp till dig.

En häst som inte behöver skos bak är det ju ganska onödigt att göra det på. Den förra ägaren red kanske inte så mycket? Nu kanske du har börjat kräva mer av hästen - den sliter mer på sina bakhovar och behöver nu skor bak. Kan vara därför du tycker att den inte använder sina bakben ordentligt. Prova att sko runtom så ska du se att den trampar under sig bättre.

Framfötterna blir oftast mer ömfotad än bakfötterna. Så troligtvis var väl hästen öm fram.

Sedan tycker jag det är svårt att begära av hästen att den skall bära upp sig bak om man bara har skor fram.

Förlåt, läste inte din fråga riktigt:crazy:

Kan det finnas någon "dold" anledning att en häst går oskodd bak?

Det tro jag faktiskt inte;) skulle väl vara svårskodd i så fall:confused: :smirk:

Är det en travare du köpt? i så fall kan deras gång uppfattas som stel eftersom de har så långa ben och kan liksom skyffla grus med bakhovarna när de går:D :smirk:

På en bra reko vetrinärbesiktning ska hästarna även longeras på böjt spår/volt, för det är inte alltid man kan upptäcka en tex hälta/orent på rakt spår, själv har jag aldrig varit med om en vetrerinär som hoppar över det;) tycker de bruka vara så noga med det och det är bra:bow:;)

Är det tryggare att köpa häst av en hästhandlare än av en privatperson?

http://www.horselink.se/artikel.php?aid=26

Tack för era svar!
Glömde säga att jag har skott honom bak, och det var inga problem.Kanske var det bara så att han som någon trodde, har bättre hovkvalite´ bak än fram.
Har köpt ny sadel.
Testar med den ett tag innan jag gör nåt mer drastiskt.:crazy:

Nej, det är en tinkerkorsning.
Passgångare är han dessutom....

Största anledningen till att man ofta endast skor fram är för att hästen bär 60% av sin kroppsvikt på frambenen. De är också oftare ömfotade fram än bak. Så det kanske är anledningen. Men det låter som om din är ömfotad bal också. Min häst haltar (markerar) så fort han får en tappsko.
Prova att sko bak med och se om det blir bättre.

Jag funderar på om jag ska leta upp en eguiterapeut som kan kolla igenom honom först....Han är ju inte halt (som jag kan se) men nåt skumt är det.

Hästar som går med oskodda hovar, får oftast mycket starkare hovar, jag har bott med min häst så jag haft tillgång till ridhus och har då inte haft skor där bak, vilket har lett till att hans bakhovar tålt mycket mer på sommaren. Mina hovslagar har rekommenderat att om man kan så ska hästarna gärna gå barfota så att gamla sömhål får läka igen , så att hela hoven får nya krafter.

Men jag tror med på det där om svårskodda bakben. iaf i vissa fall.

Men är din häst stel i bakbenen, så testa med skor där bak, blir de inte bättre då, så kolla upp det, det är ju värt ett försök. Tror inte du har gjort ett dåligt köp !

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 313
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 148
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 819
Senast: Pannica
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 200
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London