Oseriöst?

K

Kotten1

För en tid sedan hittade jag en häst jag ville köpa. Jag kände ägaren sådär bra och jag hade ridit hästen ofta. Jag berättade för ägaren att jag var intresserad och hon sa att javisst, du kan få köpa honom. Hästen var äldre (16+) och jag visste att han hade haft problem med en hälta. Den va dock borta nu och han gick medelhårt arbete utan problem. Jag ansåg då att det problemet inte skulle komma tillbaka eftersom han gått så lång tid utan hältan. Trodde jag.

Nästa sak var att han hade problem när han andades vissa dagar, vissa dagar var det ingenting, vissa dagar pep det i luftrören. Jag sa att jag ville att de skulle undersöka var det var för något, de hade de tänkt att göra iallafall sa de, det lät ju bra!

Tiden gick och jag red hästen regelbundet. Ibland märkte jag att han pep mer än andra dagar och då slutade jag rida honom.

Hästen var ganska svårriden men jag gillade honom och han skulle bli pensionär dessutom (gått hårt hela hans liv). Perfekt för mig, träna/tävla L:C, L:B kanske o sen skogsridning.

Efter några måander hade jag sparat pengar och frågade vad han kostade. Försäkringsvärdet får jag till svar. Alltså ca 35 000. Jag blev lite paff faktiskt, en gammal häst, sliten och dessutom med detta "pip" samt varit halt. Jag hade ärligt talat tänkt mig under 20' pga hans skick.

Inget hände och han blev inte undersökt pga pipen. En dag kom ägaren (ägare till stort stall) och sa att ville jag köpa honom kunde jag göra det nu. Jag var då osäker då jag hört att han hade ont i sitt ben igen. Jag frågade om det och fick svaret "det är inga problem, det försvinner nog med rätt ägare. Du kan ju alltid köpa honom för f-värdet och försvinner det inte kan du ju avliva honom".
Jag gick hem och tänkte, mer med hjärtat än hjärnan :angel: Okej, jag ville ju "rädda" honom. Dagen efter var veterinären på besök för en annan sak, trodde jag. Jag var inte där då men när jag kom senare sa ägaren att hästen var utdömd och skulle avlivas vecka senare.

Jag tycker det var väldigt fult att försöka sälja på mig hästen dagen innan han blev utdömd, dessutom när hon visste om mina känslor för denna häst, för 35 000 kr. Det kom fram sen att han varit halt i 4 år (konstiga var att det syntes aldrig eller kändes när man red, syntes bara på trav på asfalt).

Bryr jag mig för mycket? :cool:

Sv: Oseriöst?

För en tid sedan hittade jag en häst jag ville köpa. Jag kände ägaren sådär bra och jag hade ridit hästen ofta. Jag berättade för ägaren att jag var intresserad och hon sa att javisst, du kan få köpa honom. Hästen var äldre (16+) och jag visste att han hade haft problem med en hälta. Den va dock borta nu och han gick medelhårt arbete utan problem. Jag ansåg då att det problemet inte skulle komma tillbaka eftersom han gått så lång tid utan hältan. Trodde jag.

Nästa sak var att han hade problem när han andades vissa dagar, vissa dagar var det ingenting, vissa dagar pep det i luftrören. Jag sa att jag ville att de skulle undersöka var det var för något, de hade de tänkt att göra iallafall sa de, det lät ju bra!

Tiden gick och jag red hästen regelbundet. Ibland märkte jag att han pep mer än andra dagar och då slutade jag rida honom.

Hästen var ganska svårriden men jag gillade honom och han skulle bli pensionär dessutom (gått hårt hela hans liv). Perfekt för mig, träna/tävla L:C, L:B kanske o sen skogsridning.

Efter några måander hade jag sparat pengar och frågade vad han kostade. Försäkringsvärdet får jag till svar. Alltså ca 35 000. Jag blev lite paff faktiskt, en gammal häst, sliten och dessutom med detta "pip" samt varit halt. Jag hade ärligt talat tänkt mig under 20' pga hans skick.

Inget hände och han blev inte undersökt pga pipen. En dag kom ägaren (ägare till stort stall) och sa att ville jag köpa honom kunde jag göra det nu. Jag var då osäker då jag hört att han hade ont i sitt ben igen. Jag frågade om det och fick svaret "det är inga problem, det försvinner nog med rätt ägare. Du kan ju alltid köpa honom för f-värdet och försvinner det inte kan du ju avliva honom".
Jag gick hem och tänkte, mer med hjärtat än hjärnan :angel: Okej, jag ville ju "rädda" honom. Dagen efter var veterinären på besök för en annan sak, trodde jag. Jag var inte där då men när jag kom senare sa ägaren att hästen var utdömd och skulle avlivas vecka senare.

Jag tycker det var väldigt fult att försöka sälja på mig hästen dagen innan han blev utdömd, dessutom när hon visste om mina känslor för denna häst, för 35 000 kr. Det kom fram sen att han varit halt i 4 år (konstiga var att det syntes aldrig eller kändes när man red, syntes bara på trav på asfalt).

Det var MYCKET fult gjort av ägaren och dessutom låta dig rida på hästen trots att den var halt. Alla är vi ju barn i början och är man oerfaren på att se hältor (vilket man ju är om man haft förmånen att inte se många) så kanske man rider på, på en halt häst. Inte snällt mot dig och hästen, du som litade på ägaren och trodde att du red en fräsch häst.

På sistone i min hästjakt - för köp - har jag tyvärr sett alltför mycket liknande saker för att bli så värst förvånad.

Hälsning Maja

35 är väldigt mycket för en halt promenadhäst!!

tänk med hjärnan, inte hjärtat. tyvärr måste jag säga så. häststackaren har varit halt i fyra år!! och ridits under tiden! den borde behandlas och friskförklaras. eller få sluta sina dagar redan nu. den kan inte må så bra. kanske därför den är sk svårriden, alla hästar hanterar smärta olika.

och om du ska köpa, ska hästen gå igenom klinikbesiktning (och det lär bli svårt), eller så ska du få den för en symbolisk summa som promenadhäst.

kolla dessutom upp med förs bolaget om den verkligen står i 35 längre. värdet sänks succesivt på äldre hästar.

tyvärr tror jag ägaren spelar på dina känslor, det är alldeles för vanligt.

lycka till! men du ska nog leta annan häst om du vill ha en häst att tävla med och ha roligt med.

EDIT: missade att hästen var utdömd redan!!
fy vad fult av ägaren.

Senast ändrad av en moderator:

tyvärr tror jag ägaren spelar på dina känslor, det är nog tyvärr ganska vanligt.

Tror desamma. En bekant skulle alldeles nyligen köpa en äldre läromästare som hon ridit en del tidigare. Det skulle bli hennes första egna häst då hon bara haft medryttar- och foderhästar tidigare. Ägaren ville sälja hästen till henne för ett överpris som hon inte tog då hon blev avrådd. Kort därefter blev hästen utdömd. Den skulle inte ha hållt ens för promenadridning. Även denna häst kostade 30.000 +. Utan utrustning ska tilläggas.
Jag tycker det är ganska fult faktiskt..

detta var också utan utrustning, inte ens grimma ingick :angel:

Hästen stod på ridskola och jag förväntar mig att ridläraren skulle se om han var halt eller inte. Jag är ganska erfaren men inte när det gäller hältor. Jag kände ibland att han hoppade till jämföra med bakbenen men tänkte inte mer på det än att driva på lite mer...:cool:

Sista lektionen jag hade med honom hoppade jag honom i en ganska krävande bana (ej höga hinder, max 80 men med snäva svängar) och jag fick utbrytning hela tiden på ett hinder.. Inte så konstigt, han var tvungen att "snurra" på det ben han hade ont i. Det visste inte jag då, jag trodde bara han var lite "tjurig" :cool:

ja, hästen är död nu, synd på en sån fin häst att det gick så långt :( Jag pratade även med uppfödarna (de har fött upp många världshästar) och de skickade bilder på honom när han var liten :love:

var ett tag sen någon tog ett svar här..men jag måste bara berätta

Jag är på jakt efter en ny häst och jag har väl inga tävlingskrav direkt utan jag vill ha en häst som man kan träna på, rida i skogen, ta ett föl på, ja, ha roligt med helt enkelt.
Satte in en annons att jag sökte just den typen av häst, som klarar långa skogsturer, träning och är fertil.
Får svar av en tjej med en häst som lät helt perfekt...Pratar med stallägaren i mitt stall som TUR är och det visar sig att hon känner till den hästen via förra ägarna. Då har hästen blivit utdömd för ca 5 år sedan och ägarna ville låta den leva o ha det bra (den är nu 20+) så de GAV den till den här tjejen men den får absolut inte ridas.

De har försökt betäcka henne i 4 år och hon blir inte dräktig, de har försökt rida henne men då blir hon blockhalt av att gå 100 meter...och den hästen ville de sälja till mig som en helt pigg och glad häst...

Jag sa nej tack och nu ser jag att de lagt ut den till salu som rid- o avelssto för 20.000...folk är inte kloka!! det är ju ett levande väsen som känner smärta. jag förstår bara inte hur de resonerar!

Fult av ägaren, du ska veta att det alltid kommer finnas oärliga människor i båda kategorierna säljare & köpare.
Så om du vill ha så lite krångel som möjligt ska du göra allt korrekt, låta besiktiga hästen osv.
Men att köpa en sjukhäst från början är ett ganska dåligt val öht, du måste räkna med att en sån häst kommer fortsätta vara sjuk & du inte får ngn användning av den.
Där är det på ditt ansvar att tänka till & inte fråga hästägaren som såklart säger vadsomhelst som låter bra för att få hästen såld.

visst är det mycket fult att göra så!! Och sen låtsas som ingenting!! när man köper en häst så köper man ju den för att man tycker om den! och när den då ska avlivas dagen efter att hon frågade dej om du var intresserad är ju väldigt oseriöst!
- varför hade hon tagit dit vet? hade hästen blivit sämre?
och 35 tusen låter mycket för en promenad häst som dessutom hade en defus hälta! var det så att ägaren visste om hältan när hon ville sälja hästen till dej?

Jag tycker det var väldigt fult att försöka sälja på mig hästen dagen innan han blev utdömd, dessutom när hon visste om mina känslor för denna häst, för 35 000 kr.
Det var fult, det håller jag med om.
Det kom fram sen att han varit halt i 4 år (konstiga var att det syntes aldrig eller kändes när man red, syntes bara på trav på asfalt).

Om hästen inte visar hälta, är den halt då? ;) Jag skulle kunna säga att alla mina är halta på den nylagda makadamen på gårdsplanen, på alla fyra benen :eek:! Jag rider dem ändå :angel:, men inte just där. Äldre hästar kan ha svårare för vissa underlag, och det får man ju tänka på och rida efter. Om hältan inte märkts på 4 år, och du verkar ha ridit hästen en hel del, så är det nog inte så farligt. Hade du kommit ut på ett underlag han inte tålde hade du nog känt av hältan, men då du ridit mycket och han inte visat något så har han nog inte lidit av det heller. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du ridit honom, och inte heller att du ska vara arg på ägaren för att denne låtit dig rida. H*n har nog också gjort bedömningen att hästen inte lider om den inte visar det under din ridning.

Däremot är det fortfarande fult att försöka sälja hästen dagen innan den döms ut. Var det någon form av idiotiskt skämt, eller?

just därför ska man aldrig ge bort en häst. kan man inte behålla en häst som inte håller så bör man ta sitt ansvar och ta bort hästen själv. en död häst lider inte och rids inte sönder än mer.

Om hästen inte visar hälta, är den halt då? ;) Jag skulle kunna säga att alla mina är halta på den nylagda makadamen på gårdsplanen, på alla fyra benen :eek:! Jag rider dem ändå :angel:, men inte just där. Äldre hästar kan ha svårare för vissa underlag, och det får man ju tänka på och rida efter. Om hältan inte märkts på 4 år, och du verkar ha ridit hästen en hel del, så är det nog inte så farligt. Hade du kommit ut på ett underlag han inte tålde hade du nog känt av hältan, men då du ridit mycket och han inte visat något så har han nog inte lidit av det heller. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du ridit honom, och inte heller att du ska vara arg på ägaren för att denne låtit dig rida. H*n har nog också gjort bedömningen att hästen inte lider om den inte visar det under din ridning.

Däremot är det fortfarande fult att försöka sälja hästen dagen innan den döms ut. Var det någon form av idiotiskt skämt, eller?

Hej!

Min erfarenhetär att alla hästar haltar på nylagd makadam, även de som för tillfället stå på smärtstillande...

Utöver det så fins det mängder med puckon i världen som bara tänker pengar och inte tänker djurens bästa. Vet en ridskola där de flesta hästarna inte är 100% fräscha, men de får gå ändå.. Sålde just en sån ofräsching (halt, tom min kompis som inte ser hältor alls, såg hältan) till en tokig familj som skulle ha hästen till ridning.. Fast dom visste om hältan iaf..

/ Lavinia

Problemet var att hältan alltid hade funnits där (eller ja, minst 4 år) men jag red inte hästen i dessa 4 år (ridskola) utan kanske de 1-2 sista åren han levde. SOm sagt uppförde han sig konsigt med bakbenen men jag trodde ju ridlärare och ridskolechef hade den kunskapen att se om han var halt. Dessutom hade han haft hoppförbud i 4 år eftersom han hade ont, men ingen hade sagt t ridläraren så jag hoppade honom ändå. Det var ngn vecka innan han bultades som detta kom fram.

Ang bronkiten som aldrig fastställdes tyckte de jag var töntig när jag slutade rida när han pep så mycket o hostade så han knappt kunde trava, jag sa att jag skrittar bara och om jag får gå ut från det mögliga ridhuset, de förstod inte varför "det är ju bara att rida på".

O just det att ägaren sa "hältan försvinner om han kommer till en privatperson" var :devil: fult.

Låter inte bara som en oseriös säljare utan en oseriös ridskola. Mögligt ridhus, ush! Hur mår de andra hästarna egentligen?

här med. En häst hade tumör, veterinären sa "antingen behandlar ni den eller så kör ni slut på hästen o sen dödar den". Gissa vad de gjorde? :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar