Oseriösa spekulanter

JustInCase

Trådstartare
Har tidigare i veckan satt ut en annons på en häst. Fick ett mail-svar av att nedanstående person var intresserad. Till saken hör att jag kände igen mailadressen då jag tidigare i vår sålt en annan häst och denna "mailadress" var intresserad av hästen jag då skulle sälja. Egentligen är det väl inte så konstigt att någon är häst-köpare några månader senare om inte...
Förra hästen jag sålde kostade ca en tiondel av vad den här kostade. Människan hade inte råd med den förra hästen, som kostade ett 4-siffrigt belopp, utan skulle pruta flera tusen. Ja, hur nu det är mjöligt när maxsumman av ett 4-siffrigt belopp är 9999:-. Hon skulle dessutom ha möjlighet att ha hästen på prov i två veckor och kunna ha återköp efter den tiden. Jag hade stått för resan tur/retur. Det hade jag gått med på innan "prutningen" och det var helt ok enligt mig då det verkade som ett bra ev hem till hästen jag ägt i många år.
Hon fick inte köpa hästen.
Varför i hela fridens namn ska hon då vara intresserad av den här hästen som kostar 10 ggr mer? Vad är det för fel på folk? Hur oseriös får man vara? Jag raderade omgående, utan svar, mailet denne skickat.

Sv: Oseriösa spekulanter

Aldrig tänkt på att denna gång kanske h*n tagit ett lån och verkligen bestämst sig för att köpa en häst?

Jag undrar istället vad som fick dig att att bli så irriterad.. :cool:
Du vet ju inte om människan var villig att betala summan.

*Suck* Varför kan man inte bara vara trevlig mot folk när man själv har satt ut en annons och VILL ha svar?

Därför att personen i fråga skulle börja ändra och strula när det väl skulle köpas. Vi hade redan gjort upp om allt. Det är då man lackar. Är absolut inte intresserad av att försöka göra affär med en sådan igen. Varför går det först bra att betala en summa och sedan när jag i princip lastat och ska åka ringer denne och vill bara betala hälften.

jag förstår precis hur du menar, jag har sålt många hästar och jag kan lova att jag har stött på många knepiga människor. och jag har vatt med om ungefär samma sak. jag struntar också i dem. de vill inte köpa häst..

det finns människor till allt!!

Det jag tycker är jobbit med att sälja häst/ponny är när spekulanterna kritiserar sådant som jag upplyst om. Ex: vår ponny hade inte blivit riden på hela vintern pga av tidsbrist. Det betyder att ponnyn är ut kondition och inte har styrkan att bära sig ordentligt i form etc. Man kan heller inte provhoppa 1.10 utan skaderisk. Men trots att de redan i telefon blivit informerade och väljer att komma och titta och prova det som är rimligt, kritiserar just dessa brister som jag talat om. Dessutom kan de gärna tala om att de tittat på andra ponnyer som minsann varit i kondition och tävlingsklara i och för sig har de varit tre gånger så dyra men ändå jämför dessa.
Eller de som kommer med sitt barn som ridit B-ponny och nu är det tänkt att de ska ta upp kampen med Malin Baryard. Barnet kommer upp på vår D-ponny som är en halvblodskorsning, vilket innebär att det är en stor häst i något mindre format. Fart, steg och kraft är helt annorlunda är en B-ponny så när vår ponny går mot ett hinder blir barnet rädd och börjar dra i tyglarna. Ponnyn blir säker på vad den ska göra och stannar vid hindret. De försöker igen och denna gång hoppar ponnyn men får ryck i munnen och duns i ryggen och vid nästa försök säger nej detta vill jag inte vara med om igen och stannar. Vad säger då föräldrarna? Nä, den här bara stannar vi söker någon men mer kapacitet!!! Man tar sig för pannan och undrar vad dessa föräldrar tänker på. De visar en stor okunnighet om både barn och hästar och jag skulle aldrig sålt ponny till dem. Det hade blivit synd om både barn och ponny. Har någon liknande erfarenheter? /mvh Leteng

Jag hade gett henne ett trevligt svar som man bör göra då man har annons. Personen kan ju ha tagit lån, sålt något eller vad som. Du kanske har jusst den hästen som hon söker. Jag tycker det är oseriöst att ha annons och sedan inte svara.

äh, jag fattar faktiskt att du inte orkar med att gå igenom en process med den personen igen. nej, skriv ett svar där du vänligt men bestämt talar om att du inte litar på att det ska bli köp den här gången heller. det är ju din häst, du säljer till den du vill.

skojar du, detta är jag med om nästan varje gång.
hade en ponny som var jätte svår och nästan ingen kunde rida honom. han skenade så fort någon rörde på sig för fort. och så kom det en tjej som red och han bara skenade oh sk enade tills hon åkte av. me de ville komma en gång till och kolla, visst sa jag bara för att vara snäll. men igentligen hade jag e stor klump i magen. men de kom en gång till ca en vecka senare, och när de kom så hade de transport med sig. jag tänkte: va faan är detta!!??

men de provred och hon hann knappt sätta sig i sadeln innan han började skena, hon åkte av och slog sig. faktiskt så pustade jag ut för jag ville inte att de skulle köpa honom.. men trot elller så skulle de ha honom i alla fall. men nejdu lilla vän! ungen började tjuta. och jag som hade ponnyn på tillridning kunde ju inte säga ifrån utan att ha pratat med ägeren och hon skrek rakt ut "SÄLJ INTE" óch det var ju inte svaret de ville höra kan jag ju säga vilket liv det blev...

vad trodde de? att de fick ta med honom hem? skulle de inte vet.bes?

detta är bara en av många konstiga historier jag har vart med om..

Därför att personen i fråga skulle börja ändra och strula när det väl skulle köpas. Vi hade redan gjort upp om allt. Det är då man lackar. Är absolut inte intresserad av att försöka göra affär med en sådan igen. Varför går det först bra att betala en summa och sedan när jag i princip lastat och ska åka ringer denne och vill bara betala hälften.

Håller med till fullo, det finns så många av den sort du beskriver...kallas även hästsnackare...det är allt dom är:cool:

Jag tror inte jag är någon bra försäljare när det gäller hästar heller. Har iofs inte haft så många hästar och bara behövt sälja en än så länge. Skulle sälja en av mina andra hästar förut och det är en ganska skarp häst. Hittade en spekulant som kände till hästen och min mamma som hade svarat i telefonen sa att de kunde komma och provrida. Jag hade lust att dö när jag hörde vem det var. Hon kom och vågade knappt borsa denna häst och det blev totalkatastrof. Hon ville bara hoppa 50 cm. Jag tyckte hon skulle hoppa högre och höjde till 1m. Hon höll på att skita på sig, men kunde liksom inte säga nej. Kände mig lite elak då. :rofl: Hon ville köpa hästen ändå, men fick inte. Människan vågade ju knappt borsta hästen i fråga.

Utan att ha läst något längre ä hit.

Vill man pruta på att köpa en häst för 4-siffrigt ska man heller inte låna pengar och köpa en häst.
Det låter som dålig planering av ekonomin.
Jag förtsår om man tar lån för att köpa en 5 siffrig häst (20.000:-+) och kanske vill ha ner priset på den...

Men vill köparen pruta min häst med flera tusen och den kostar under 9.999:- så undrar jag starkt om denna har råd att hålla hästen med foder, hovslagare och veterinär.

Pruta gör man inte föränn man varit och titat på hästen.
OM det är ngt fel på den.
Är den fullt frisk och summan överennsstämemr me dvärdet så tycker jag det är helt ok.

Sen om säljaren väljer att sälja hästen billigare, vilket har hänt mig de 3 senaste hästarna jag köpt eftersom säljarna tyckte hästarna passade ihop med mig, och skulle få ett bra hem, så är det ju inte att klaga på.

Jag anser personligen att är man seriöst intresserad av någonting som ska säljas (häst, bil, motionscykel osv) så ringer man till säljaren. Skulle aldrig befatta mig över huvudtaget med mailsvar längre. Mailkompisar undanbedes står i många annonser så det är nog fler än jag som tröttnat. Jag svarade på mail första gången jag skulle sälja en av mina hästar, skrev uppsatser om hästen och fick inget svar. Jag har kanske missat någon seriös men, men ...... Skillnad är om man pratat med någon och som sen vill ha bilder eller kompletterande uppgifter då kan man maila men inte utan de ringt och man pratat med dem först.

Jag hade gett henne ett trevligt svar som man bör göra då man har annons. Personen kan ju ha tagit lån, sålt något eller vad som. Du kanske har jusst den hästen som hon söker. Jag tycker det är oseriöst att ha annons och sedan inte svara.

Detta håller jag absolut inte med om :mad:

Finns så oerhört många oseriösa "intressenter" som hör av sig så jag anser inte att man behöver svara alla som svarar.

Säljer jag en häst så är det till den som JAG anser vara seriös och skulle passa min häst.

Jag har en ponny som skall säljas, står även under hästar till salu och vad får jag för mail?

" Vill du byta?" , "Kan man ha den på prov/foder först?", eller "Skulle du kuna låna ut den till träning?"

Men hallå!!! Jag skall sälja! Annars hade den stått på foderhäst uthyres, sånna mail orkar man snart inte bry sig om.

Sedan hade jag en häst förra sommaren som jag hade en tjej som provred, bestämde sig för att köpa hästen. Jag bokade besiktning. Dan före frågar om om vi kan ta blodprov, visst sa jag inga problem. Köparen " Men på klinik isf." Jag frågade om hon trodde att jag hade dopat henne? Nä, men det går rykten i det stall du står i. Jaha, tack så mycket!

Men allt har ordnat sig tillslut.

Det här med mail är väldigt intressant när man ska sälja häst. Folk mailar och skriver enbart: Hej. Kan du tänka dig att gå ner lite i pris?
Inget annat! Inget namn, inget om vem man är eller vad man vill ha hästen till osv. Jag svarar enbart på mail där personen berättar vem hon är, vad hon vill och kan och vad för typ av häst dom är ute efter. Först då kan jaf skicka tillbaka och svara på frågor. Prutar på priset eller ber om att få ha hästen på prov tycker jag inte att man gör förrän man åtminstone har provridit. Finns hur mkt konstigt och oseriöst folk som helst...

Varför ska man tvunget skriva ner sitt livs historia för att köpa enhäst?

Däremot bör man inte BÖRJA med att pruta..

Ditt livs historia krävs inte... Men en liten presentation kan ju vara lämpligt, precis som man gör när man ringer på en annons. Och ett namn är väl inte för mkt begärt, ofta får man inte ens det. TYcker det är lite oartigt faktiskt. Dessutom vill jag gärna veta lite om den som är intresserad så att jag hyffsat snabbt kan abgöra om hästen är lämplig eller inte, ingen ide för varken köpare eller säljare att lagg en massa tid om hästen ändå inte är lämplig för spekulanten. Man är ju mån om var hästen hamnar. Men i alla lägen föredrar jag telefonen, mkt lättare att få en uppfattning då både när jag ska köpa och när jag ska sälja.

*delvis knapplån*

Jag anser att den spekulant som tar sig tid att skriva (åtminstånde några få) rader om sig själv och om hurdan häst hon/han söker, är en spekulant som seriöst tar sig tid att presentera sig väl.
Detta ger mig en vink om att personen ifråga faktist är intresserad och inte bara är ännu en "jag låssas köpa häst"-spekulant.

Har nu lagt ut en ny annons där jag skrivit att jag inte svarar på mail. Får se om det hjälper. Orkar inte hålla på med dessa "mail-vänner" längre. Kan ju liksom sitta och skicka mail i evighet innan någon ens är intresserad. Är man intresserad kan man väl ringa. Det ger ju ett betydligt snabbare förlopp liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823
Hästmänniskan Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 098
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar