Oseriösa "kunniga" människor!

Sv: Oseriösa "kunniga" människor!

hmm... jag tycker inte det handlar om förtal eller inte förtal... tyckte bara det var ett ämne som kanske borde tas upp mellan vederbördande personer eftersom det handlar om ganska grova anklagelser... och det kan ju finnas folk som kopplar ihop folk med folk o vet som är vem. Själv har jag ingen aning, men anser att hästfolk bör behandla varandra i gott och ont med respekt. Oavsett avikande åsikter ang hanterings osv... Eller? :banana:

Lintu skrev:
hur skulle det vara att du pratade ut med "den sk duktiga människan" istället för att lägga ut spekulationer på nätet?

Fakta får man skälla på folk för men inte gissningar och aningar. Om du inte ville att din häst skulle longeras inspänd, hade du upplyst människan i fråga om detta? Alla har vi ju olika sätt och metoder vid hantering av unghästar. Och utebox är väl att föredra vid smittorisk över huvudtaget?
klart man blir upprörd när ens häst hanteras emot ens vilja...

Anser att det är för mycker obefogat skitsnack i hästvärlden. Ganska makalösa historier som man sen fattar att dom inte stämmer. Därav anser jag att du ska ta en diskussion med alla inblandade parter istället för att lägga ut det som ett diskussionsforum egentligen. Eller så bör stallägaren oxå logga in o få ge svar på tal enligt sin sida av historien, eller hur? Ingen gillar ju skitsnack... Eller har jag fel?

Jag vågade inte säga till personen!! så enkelt var det!

då så :) då är du ingen dummer iaf ;) snarare kanske en blygare raring! Råder dig att ge folk på moppe om du är missnöjd med hur dom hanterar din tuttu... man lär sig det med tiden, tro mig ;)

Men har man en häst som är extremt känslig i magen skickar man väl med eget foder för att slippa foderbyten? Eller skickad du kanske med för ca en vecka så hon just börjat komma över på stallets foder när koliken kom?

Att longera unghästar med någon form av inspänning är väl snarare regel än undantag i traditionell inridning? Att man longerar en 3-åring och sedan försiktigt sitter ett par varv på den är väl heller inget som direkt tyder på okunnighet? Och om man inte avtalat annat väljer väl den som tar emot hästen vilken box den ska stå i? Man kanske flyttat din häst för att den varit orolig och försökt ta sig ur boxen och testat och upptäckt att den stog lugnare i uteboxen?

Ett tips är att alltid ta reda på så mycket som möljigt om hur inridning/utbildning går till hos den personen som man lämnar hästen till.
Gör studiebesök, be om referenspersoner.
Betalar man för en vara så vill man ju gärna veta innan vad man betalar för, eller hur?

Tråkigt att du råkade ut för "fel person", men hur går det med hästen nu?

Jo nu mår hon bara bra haft lite väl mycket humör i ridningen!! men det börjar lugna sig lite nu!!! :)

Min häst var borta en månad när vi var i skarven mellan stallbyten. En skoning skulle utföras, de skulle ha utbildad hovis. När hästen kommer hem har de kapat tårna och ändrat vinklarna totalt. Efter tre dagar är jag lugn nog att ringa och fråga vänligt hur det kommer sig att man ändrat. Någon som tror att jag fick ett vettigt svar? Nu har det gått ett halvår, och fem skoningar senare är hovarna nästan ok. Jag talade varmt om personen innan, som var så bussig och hjälpte till med kort varsel. Nu känner jag något helt annat, så jag står nog inte med på listan över deras referenter.....

Det är så jobbigt när det blir så!!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV