Oseriösa "kunniga" människor!

M

Mahogney

Jag vet inte om jag lägger tråden rätt, men ni får flytta den om den är fel! :)

Detta hände för c:a ett år sedan, min unghäst som då var tre skulle på inridning, vi tar kontakt med ett stall som ska vara så bra.
Men när vi kör dit henne så förklarar vi allt om henne, Sen säger vi att hon inte kan äta korn för att hon får kolik(mycket känslig mage)
Då säger personen "Jaha, det är ovanligt, det är ju bra att ge det till pigga hästar."
Ja sen åker vi hem, och helgen efter att vi lämnat henne åker vi dit för att hälsa på henne då helt plötsligt har hon fått kolik!!!!! säger inte att dom har gett henne korn. Vetrinär tillkallades och kunde inte hitta något fel.
En vecka senare när vi kom för att hälsa på henne så hade hon ett ydem vid sadelgjorden, och kunde inte ridas då heller! ydemet fick antagligen för att hon klättrar över boxen och blivit hängandemed halva kroppen över, detta sa dom inte (utan det har jag upptäckt själv i och med att hon försökt rymma ur boxen här hemma, kom då inte över utan bogen slog i boxdörren= ett enormt ydem!!!!)

Veckan efter det var hon "frisk" och kunde ridas, då longeras hon med INSPÄNNING i 15- 20 minuter innan hon Skrittas travas och galloperas c:a 1 och ½ varv i höger och vänster.

Senare kollade min mamma smittinfo och såg att det var ett stall i det området som hade misstänkt kvarka, när vi kom dit då hade dom bytt box från innebox till en utebox helt plötsligt, dessutom så hade personen varit ute och tävlat när dom var stängda och då ringde h*n till tävlings arrangörena senare och bad om ursäkt för att h*n kommit dit med en häst från ett misstänkt kvarka stall, arrangören var såklart mycket arg!!!!
Och vi fick inte reda på någonting!!!!! :mad: även fast min häst stog där.!
Blir bara så J*vla arg på såkallade duktiga ryttare!!! :mad:

Sv: Oseriösa "kunniga" människor!

Trist med människor som inte kan berätta vad som hänt. :(
Min häst, som är inackorderad, sparkade en hund väldigt illa i torsdags. Jag var inte i stallet den dagen, och först kvällen därpå (efter det att jag varit i stallet) fick jag veta vad som hänt! :confused:
Jag är fruktansvärt ledsen för det som hänt, för även jag tycker om den skadade hunden, men tankarna mal hela tiden i mitt huvud: vad var det som egentligen hände? Min häst, som jag ägt i snart fem år, är verkligen hundvan och jag skulle vilja påstå att hon älskar hundar. Nu ska hon tydligen ha gjort en tjurrusning på 25 meter fram till hunden och sparkat den två gånger...

Immer

Spekulationer platsar inte på nätet! :devil:

Allt är bra nu hon står hemma i stallet (just nu i hagen) och har det skönt!

Det är inget annat än spekulationer och antaganden om ett händelseförlopp.

Och det platsar inte på ett öppet forum på internet !!

Gränsen är hårfin till vad som kallas förtal.

Bottenskrap av hästmänniskor du råkat ut för! Förstår om du är arg!

Men jag tror tyvärr inte det beror på okunnighet i det fallet, det är rent och skärt slarv och total nonchalans! Vilket är ännu värre tycker jag! :mad:

Men trådskaparen har ju inte skrivit något som gör att vi som läser kan förstå vilket stall som avses!

Kan inte se något som skulle kunna kallas förtal!

Eftersom användaren inte på ngt vis hintat om vilket hästföretag h*n är missnöjd med, så kan man undra om det är ditt eller ngn närstående till dig som haft hästen?

*funderar* Var det det stallet som hade kvarka eller bara ett stall i området? Man karantänar inte hela områden för kvarka, bara de stall som har det, och i dagens läge kan man isolera en smitta med desinfektion ganska bra även inom mindre områden. Dvs var det inte kvarka i det stallet var din häst stod är dom inte heller förpliktigade att informera dig. Hur låg det till? *nyfiken*

angående longering med inspänning... var hästen longerad innan hon fick ydemet osv så tappar dom ju inte form el muskler förens efter fem till sex veckor (rent vetenskapligt då) varav dom kanske hade en plan med träningsprogrammet? :crazy: ska inte yttra mig mer el mindre om det eftersom jag inte vet hur allt gick till egentligen... men om hästen klättrar över boxkanter bör hon nog stå burad ordentligt eller bli ordentligt uppläxad vid klätterförsök... vet inte...

..och kolikhästar kan få kolik av andra orsaker oxå, inte bara korn. Känner en hel del hästar med kolikproblem som sköts exemplariskt som får kolik lik förbannat med jämna mellanrum...

Menar dock inte att du har fel eller att dom skött hästen rätt eller tvärtom. Har bara en förmåga att vilja se allt från två sidor, utan pajkastning. Men man kan ju önska ett bättre sammarbete mellan hästägare och beridare/inridare. För alla tar vi hand om våra hästar/djur olika, och man kan egentligen inte påstå att det ena sättet är mer rätt än det andra. MEN man bör som beridare respektera hästägarens önskemål och krav, men även dessa bör ju vara rimliga...
Hoppas hästen mår bra idag! Och att ni kan prata ut sakligt sinsemellan utan smutskastning... :)

--------------------------------------------------------------------------------
AV Görel:
Men trådskaparen har ju inte skrivit något som gör att vi som läser kan förstå vilket stall som avses!

Kan inte se något som skulle kunna kallas förtal!

Av Kopparberg:
Eftersom användaren inte på ngt vis hintat om vilket hästföretag h*n är missnöjd med, så kan man undra om det är ditt eller ngn närstående till dig som haft hästen?

:bow: :bow: :bow:

det finns redan ett inlägg som är och nosar på identiteten, och antagligen har aningar vilket stall som avses Är det fortfarande inte förtal då? Om stallägaren efter tips kanske läser tråden och lägger ihop ett och ett?

Och att tro att man är anonym på internet är naivt. MAn behöver inte läsa många inlägg av trådskaparen för att få veta vem denne är, ser ut m.m. Det vet ni lika bra som jag.

Jag vidhåller att det är spekulationer och antaganden hur koliken och ödemen uppstod. Därom vet trådskaparen inget.

Och nej, Kopparberg jag är inte alls närstående till någon i träningsstallet, däremot tämligen närstående till trådskaparen.
Men det spelar ingen roll vem jag är närstående till eller inte-tro kan man göra i kyrkan...

ja, men det kanske är klart att stallägaren själv fattar om h*n läser här, en häst som fick kolik, sedan klättrade över en boxdörr, och placerades i utebox pga kvarkasmitta.. men fortfarande är det ingen som säger vad stallet heter eller vart det ligger nånstans.. JAG har ingen aning om vilket stall som menas..

Sånt händer! Hästar sparkar tom ihjäl hundar helt oväntat. Mina hästar är hundvana, vi kan rida med hund osv, men lämnar hellre hunden hemma. Hundar har inget i hästhagar att göra. Och ska dom vara i stallet ska dom respektera hästar o veja för dom.
Har sett flertalet hästar "ruttna" på hundar (mest märrar i antingen brunst eller med föl, men även andra), och bara gå till attack utan like. Men aldrig klandra hästen som är ett flyktdjur och bara till slut ger vika för sin instinkt. :) Så har man vovve i stallet, ska man hålla ögonen på dom!

och angående stalldiskussionen... Stämmer det att det är spekulationer om allt och inte fakta... bör man vara försiktig med smutskastning, anonymt eller ej. Det är för mycket skitsnack i hästvärlden som det är, och tror inte ens hälften är sant.

Vissa saker är spekulationer tex Korn, att hon hoppat över box väggen( även om det är GANSKA sannoligt att hon gjort det.) men jag VET att hon blev longerad med inspänning innan ridning eftersom jag sett det. Och jag ringde även till vetrinären som varit i stallet och undersökt hästarna som varit sjuka, och hon sa inte ordagrant att de var stängda men att de haft sjuka hästar, och det var ett stall på smittinfo som hade kvarka(misstänkt?) i det området

Senast ändrad av en moderator:

hur skulle det vara att du pratade ut med "den sk duktiga människan" istället för att lägga ut spekulationer på nätet?

Fakta får man skälla på folk för men inte gissningar och aningar. Om du inte ville att din häst skulle longeras inspänd, hade du upplyst människan i fråga om detta? Alla har vi ju olika sätt och metoder vid hantering av unghästar. Och utebox är väl att föredra vid smittorisk över huvudtaget?
klart man blir upprörd när ens häst hanteras emot ens vilja...

Anser att det är för mycker obefogat skitsnack i hästvärlden. Ganska makalösa historier som man sen fattar att dom inte stämmer. Därav anser jag att du ska ta en diskussion med alla inblandade parter istället för att lägga ut det som ett diskussionsforum egentligen. Eller så bör stallägaren oxå logga in o få ge svar på tal enligt sin sida av historien, eller hur? Ingen gillar ju skitsnack... Eller har jag fel?

hur skulle det vara att du pratade ut med "den sk duktiga människan" istället för att lägga ut spekulationer på nätet?

Fakta får man skälla på folk för men inte gissningar och aningar. Om du inte ville att din häst skulle longeras inspänd, hade du upplyst människan i fråga om detta? Alla har vi ju olika sätt och metoder vid hantering av unghästar. Och utebox är väl att föredra vid smittorisk över huvudtaget?
klart man blir upprörd när ens häst hanteras emot ens vilja...

Anser att det är för mycker obefogat skitsnack i hästvärlden. Ganska makalösa historier som man sen fattar att dom inte stämmer. Därav anser jag att du ska ta en diskussion med alla inblandade parter istället för att lägga ut det som ett diskussionsforum egentligen. Eller så bör stallägaren oxå logga in o få ge svar på tal enligt sin sida av historien, eller hur? Ingen gillar ju skitsnack... Eller har jag fel?

För mig är trådskaparen totalt okänd och ingenting av det som skrivits här får mig att förstå vare sig vem trådskaparen är eller vilket stall som avses.

Förtal innebär att man medvetet går in för att skada någon eller en verksamhet. Då det i denna tråd inte förekommer några namn har jag väldigt svårt att inse att trådskaparen skrivit något som kan anses som förtal.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar