Oseriös hästköpare

Sv: Oseriös hästköpare

Det låter osannolikt, om inte annat så borde försäkringsbolagen vägra teckna försäkring, det är dåliga affärer iatt göra det år ut och år in.

Så lätt är det inte, visst någon gång men knappast om man sätter det i system.

De som gör det gör det nog ofta bara en till några få gånger. Anledningen är väl ofta att man av någon anledning inte tycker att ens häst duger till det man vill. Så då triangelmärker man och kan då använda de pengar man får till att hjälpa att finansiera nästa häst.

Nu missade du att jag kommenterade 18 hästar på 13 månader för en verksamhet. Självklart går det ibland att lura försäkringsbolaget liksom alla andra, men det är inget man kan räkna med. Försäkringsbolagen är luttrade och kräver in underlag och är skeptiska till triangelmärkning. Det krävs ofta att man försökt att få hästen frisk ett tag också.

De som gör det gör det nog ofta bara en till några få gånger. Anledningen är väl ofta att man av någon anledning inte tycker att ens häst duger till det man vill. Så då triangelmärker man och kan då använda de pengar man får till att hjälpa att finansiera nästa häst.

Om man är ute efter försäkringspengar så är det ju bättre ekonomiskt att få den helt utdömd, inte t-märkt. Man får ju bara ut en del av värdet vid t-märkning.

Jag VET flera "storhästägare" i meningen att dom har många många hästar, "kända" i sitt distrikt m.m. i sin verksamhet som bara häromåret utan problem fick 18 st hästar/ponnyer T-märkta på 13 månader......

Dom har hållt på så sen mitten av 80-talet ! ! !

Tyvärr begår dom inget lagbrott så det går inte att komma åt dom den vägen, vilket vi är flera som försökt :mad:

Men det är inte ngt problem att t-märka sin häst om den bedöms ha en skada där den inte kommer hålla för allmänbruk i framtiden. T-märkning är ju ngt som faktiskt även f-bolagen tjänar på i bemärkelsen att de löser ut hästen en gång för alla, istället för att hästägaren tar in den på behandling efter behandling osv, f-bolaget förlorar ju inte mer på det än det gör i vilket fall om hästen döms ut och avlivas - då ska försäkringspengarna betalas ut till hästägaren oavsett.

många t-märker ju sina hästar för att de dömts ut, men inte vill avliva hästen och bedömningen gjorts att den kan fungera begränsat under en lättare typ av arbete, begränsad typ av arbete, eller som sällskapshäst.

18 hästar på 13 månader är ju gravt precis som du skriver och det finns ju skäl att titta på hur hästarna rids och används som gör att de inte håller. Men det är ju en sak för sig - själva t-märknings biten är ju lite av en annan i det stora hela. det är ju inte ngn vinst en vanlig hästägare gör i den bemärkelsen, ang. t-märkning, för enda skillnaden är att hästen får fortsätta leva jmf med tas bort pga utdömningen. att den fortsätter vid liv är ju snarare ibland ett vågspel då den inte går att försäkra upp igen.

Det är lätt att säga att hästen inte har någon försäkring och på så sätt behövs "bara" ett veterinärintyg på att hästens ögonblicksform är felfri.

Det hjälper ju bara om köparen har kvar försäkringen. Så om den säljs vidare utan försäkring så kommer ju den nya köparen inte att veta något om reservationen i den gamla försäkringen.

Det är därför man T-märker hästar + att T-märkta hästar inte får lov att gå som lektionshäst på ridskola.

Dom får inte det? Jag vet en ridskola som använder T-märkt häst som även går hopplektioner.
Jag påpekade sist jag var där, men hade det inte helt klart för mig om det var så.

Om man är ute efter försäkringspengar så är det ju bättre ekonomiskt att få den helt utdömd, inte t-märkt. Man får ju bara ut en del av värdet vid t-märkning.

Man får ut livvärdet - 10.000kr

Har en t-märkt häst som köptes under villkor den t-märktes vid köp pga en skada.

Det finns vad jag vet ingen lag som förhindrar att amn använder triangelmärkta hästar på ridskolor, det som kan hända är väl mest att de organisationer som bestämt sig för protesterar eller drar in diverse certifieringar och liknande, eller att folket anmärker.

Det är olika vad man får ut för ersättning om man triangelmärker hästen.

När jag läser igenom villkoren så är det två bolag som betalar ut procent på vad man har lagt som livbelopp, två som inte skriver exakt vad man får för ersättning och ett som skriver att man får 10.000kr.

Om man räknar in chefsöverveterinären för ett av landet största djurförsäkringsbolag som sin bästa "vän" och träffas privat i princip varje dag så går det.....

Då en vän till mej skaffade en av dessa t-märkta hästar som skulle ha en obotlig senskada och sen blev tvungen att röntga den i benet av en helt annan anledning så visade det sej att enligt den röntgen och därpåföljande ultraljud aldrig hade haft den skada den T-märkts för, inte ens på någon av dom andra 3 benen blev det djursjukhuset lite misstänksamma och ringde upp veterinären för att få tillgång till den tidigare journalen....
Det vi då fick veta var:
1: Det fanns ingen journal
2: Hästen var utdömd utan att ens en enda gång ha varit på något djursjukhus eller veterinärklinik, stationär eller mobil.....
3:Vid ytterligare frågor vägrade veterinären svara i telefon och antingen kopplade bort samtalen eller helt enkelt bara la på luren efter han fått höra vad det gällde....
4: Efter 4 månaders rotande av advokat i härvan sa h*n att dom kunde inget göra då det skulle kosta dom alldeles för mycket pengar i en sådan långdragen historia om dom gick vidare men h*n tyckte att dom i stället skulle glädja sej åt att dom i stället för att ha en T-märkt oridbar sällskapshäst så hade dom en trevlig helt oskadd häst som var fullt ridbar..... men T-märkningen kunde dom inte hjälpa till med att få bort.....................
5: Tidigare ägare hade så fort dom köpt hästen höjt livvärdet till det dubbla inköpspriset, det vi för vi spårade vem det var som hade sålt hästen till dom........

Behöver jag tala om att alla vi som kände hästägarna genast bytte bolag på dom djur som det kunde göras på....... :mad:

Ja det var ju en fruktansvärd historia, minst sagt. Men den är ju unik. Dvs den är brottslig och olaglig och åtalbar, och jag tycker inte den kan räknas som en standard historia just pga det, inte att förringa dess gravhet för den skull, men 99% är ju tvärtom, att allt är mycket hårt reglerat nuförtiden från både veterinärers och f-bolags sida, dvs det går inte lättvindigt att döma ut eller t-märka hästar, och ju dyrare häst desto svårare är det utöver det.

Jag kan bidra med en motsatt historia som illustrerar det jag menar. En häst som sen dag ett efter köp knappt varit frisk en månad, i två års tid, och som åkt skytteltraffik till klinik dessa två år utan resultat. Det är till historien tillhörande, heller ingen häst som ridits hårt, tränats hårt eller på något sätt ansträngts på ett olämpligt eller skadedrabbande sätt av köparen.
Sen ett halvår tillbaks började man gå till botten med historien dvs röntga igenom hela hästen steg för steg. Fynd hittades som var mkt negativa till hästens tillfrisknande, men behandling fortsatte enligt regelverket, behandling, vila återbesök - återigen utan resultat. Man jobbade då vidare på röntgen och genomgång, och hittade fler problem. Kortfattat, hela hästen med pålagringar och igenväxt i hela nacken och ryggen. Domen blev tillsyvende och sist att tyvärr, inget hopp fanns beroende på dessa fynd parat med symptomen och historiken dessa två år, att hästen ngnsin kunde läka ihop/tillfriskna och användas som ridhäst. Hästen blev utdömd av behandlande veterinär.

vid övergång av domen av f-bolaget så förkunnar f-bolag att ingen utdömning av hästen godkänns tills hästen vilat 6 månader i hage!
vid ifrågasättande av detta av chockad hästägare blev svaret: det är vår policy.

Tyvärr så håller dom fortfarande på, åtmindstånde i slutet av april i år vet jag att dom gjorde så med 3 olika hästar... :mad:

Ang. vansinniga ifrågasättande från försäkringsbolag har jag själv upplevt sådana.....

Min gamla tävlingshäst fick cancer som på bara några dagar gick till total organkollaps, men ändå skulle bolaget tjafsa om att jag inte fullföljde antibiotikakuren som dom krävde....
Häststackarn tålde inte den utan fick 3 ggr på 4 dagar antibiotikakollaps och trillade ihop innan jag ens hade gett henne hela sprutan :cry:

Som tur var så hade jag en vettig veterinär som sa att han skulle ta hand om allt pappersjobb och bad mej att genast beställa hem sv. lantbrukstjänst och ta bort henne.

Vet inte vad han skrev men bolaget betalade allt dom skulle efter jag skickat in alla kvitton....

Medans i december förra året var det inga problem att ta bort våran 27 år gamla Lipizzanare utan veterinärintyg....

Verkar bero helt och hållet på vad man får för handläggare på bolaget...

Men att dom inte åkt dit?! Det är ju bedrägeri av den grövsta sorten, rättsmässigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 335
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar