Oseriös hästköpare

Sv: Oseriös hästköpare

Alla som vet om det och inte anmält är delaktiga i brottet. Det är de försäkrade i bolaget som få betala i form av höjda försäkringsavgifter.

Advokaten sa att det var ett s.k. moment 22-fall....... alltså att varje sund förnuftig människa tycker det är fel att göra så men i lagens mening görs inget lagligt fel............. och att om kompisen ville gå vidare skulle det kosta enormt med tid och pengar för att i slutändan ändå troligtvis inte få rätt....

Så är försäkringsbolagen uppbyggda...

Jämför bara med det där vanliga försäkringsbolaget som massor med folk har genom facket tecknat en "begravings"försäkring och som nu helt plötsligt bara tar hälften av dom pengarna dom "sparat" utan att man kan göra något............

Hur kan det inte finnas något lagligt fel, utifrån det du skrivit, att hästar t-märkts utan ngn som helst skadehistorik i journalerna? som ett exempel i listan av det du listat?

Kompisen fick med hästens "sjukjournal" vid köpet, men det var en kopia.

Exakt samma kopia men bara med utbytt namn har flera andra av dom advokaten spårat fått....

Där står dock bara att hästen blivit halt efter en ( ! ! ! ) hopptävling och att den sattes igång efter 2-3 veckor under dom efterkommandet 4 månaderna för att sen få diagnosen obotlig senskada men kan duga som sällskapshäst.

Och det är samma veterinär som undertecknat alla journalerna.

Advokaten ringde runt till landets ALLA djursjukhus för att finna ut ifall hästarna hade varit där för eventuell behandling eller utdömning men det hade INGEN av hästarna varit.

Och enligt bolaget veterinär behövs inte det då det har varit så "långdragen" hälthistorik....

Kompisens häst hade en anteckning i kanten om att det nog kunde vara spatt..... på ett FRAMBEN ? ? ?

Och vid röntgen framkom som tidigare skrivet att ALLA 4 benen var hela och fina utan tecken på någon form av skada annat än en senskideskada som hade hänt hästen som 3åring och som fanns dokumenterad hos uppfödaren.....

jag förstår inte utifrån ngt du skriver hur det kan konstateras vara lagligt. om det varit polisanmält för misstänkt bedrägeri och det du skriver är sant, så torde det vara rätt uppenbart. Om en advokat däremot sitter och ringer runt på eget bevåg så säger det sig väl självt att man inte får svar på samma sätt - folk vågar väl inte? Dessutom får klinikerna inte lämna ut sån info - även om ringaren heter Advokat till efternamn, såvida fallet inte redan är en polis eller rättsfråga.

Senast ändrad:

Man kan visst ringa till ett djursjukhus för att fråga om den eller den hästen har varit där, men du kan inte få ut journalen ens om du är ägare på hästen utan det kan bara den person som var där med hästen göra.

Det vet jag för några som hade mitt första fullblod på prov i några veckor tog honom till Helsingborg för att göra en veterinärundersökning inför ett eventuellt köp.
Då råkade den personen i personalen pricka för att dom var "ägare" på hästen.
Därför fick jag som var den verkliga ägaren bara veta att hästen hade varit där men inget mer om inte dom eventuella köparna begärde att få ut journalen, vilket dom vägrade göra.....

angående det andra fallet jag skrivit om så la polisen ner förundersökningen då chefsöverveterinären sa att allt hade gått helt rätt till.
Då sa advokaten att dom var tvungna att då driva det som ett civilrättsligt mål och då skulle det ta mycket lång tid, kosta massor med pengar och utgången skulle vara oviss... Därför gick dom aldrig vidare

Och att chefsöverveterinären sa att allt gått rätt till är väl självklart då det var han som skrivit under papprena och därmed var jävig när polisen frågade honom, när vi påtalade det för polisen så sa dom att det inte var tillräckligt för att öppna fallet på nytt.....

Så ÄR VERKLIGHETEN..... tyvärr.....

Det jag menar är att de har ingen skyldighet att svara på om en häst varit där eller inte. De behöver inte svara på en sån fråga och jag har stor förståelse för att många troligtvis väljer att inte svara.

Det låter helt osannorlikt att det inte går att anmäla och få en utredning utifrån det du redogör för och bevisningen som tydligen finns.

Det är sant, jag lovar.... vi har t.o.m. frågat flera advokater vad dom skulle ta för att driva ett sådant fall och fått samma svar att det skulle ta riktigt lång tid, kosta massor med pengar och oviss utgång....

Dom blev rekommenderade av både röntgenveterinären och advokaten att trösta sej med att hur som helst är hästen helt frisk och sund utan några handikappande skador........ Dock synd då det var en duktig tävlingshäst i medelsvåra klasser i både hoppning och dressyr.... men man kan ju inte få allt här i livet......
Efter att dom hade haft hästen i ytterligare 8 år dog den knall och fall i en akut sjukdom....
Under dom åren lärde den en massa nybörjare eller andra rädda ryttare tjusningen med hästar och ridning....

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 335
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar