Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorry för OT, men vad har du gjort med tikarna du inte ska använda i avel? Antar att du använde fodervärdar?
Vill jag inte ha dom i avel så åker dom ut,mao säljs.Då största problemet på mina raser är andningen så visar det sig ganska snabbt om det blir in eller ut.
Skulle nu alla inköpta klara nålsögat så sparas det bästa o resten säljs som familjehundar och så håller jag tummar o tår för att dom inte plötsligt ska komma på att avla på " mina" linjer. (japp jag är ego)

Väldigt intressanta, och det är inte ovanligt att uppfödare (som har ekonomi till det) köper alla tikar i en kull för att sen utvärdera vad som ska sparas, jag har gjort det vid flera tillfällen.

Som sagt, det behöver ju inte vara något fel. Att ha fyra raser är väl inte fel heller. Men det är ju väldigt många raser på så pass kort tid ändå. Ytterligare undersökningar verkar hittills mest påvisa att hen inte följt en enda rekommendation för någon av raserna - vilket inkluderar avel på c-höft på en ras och avel på hane med femma på skott i annan ras (5 kullar på tre år).

Fortfarande inte gjort något fel, ändå, men jag känner nog mest tveksamhet.

Som sagt, det behöver ju inte vara något fel. Att ha fyra raser är väl inte fel heller. Men det är ju väldigt många raser på så pass kort tid ändå. Ytterligare undersökningar verkar hittills mest påvisa att hen inte följt en enda rekommendation för någon av raserna - vilket inkluderar avel på c-höft på en ras och avel på hane med femma på skott i annan ras (5 kullar på tre år).

Fortfarande inte gjort något fel, ändå, men jag känner nog mest tveksamhet.
Kan du PMa mig facebookgruppen(?), uppfödaren, vilka raser och hundarnas namn? Vill snoka lite, blev riktigt nyfiken :o

Väldigt intressanta, och det är inte ovanligt att uppfödare (som har ekonomi till det) köper alla tikar i en kull för att sen utvärdera vad som ska sparas, jag har gjort det vid flera tillfällen.
Det händer även i min ras ( ibland HELA kullen) och nu snackar vi en ras som kan ge rätt stora kullar ibland!

Borzoi x Aussie (Fin färg om inte annat...)
Borzoi-Mix.jpg

Borzoi x Xoloitzcuintli (ser dock mer ut som Greyhound än Borzoi)
tumblr_lz1cpaQ5rO1ro1jpzo1_500.jpg

Borzoi x Afgan
Jaz+in+Sun+C.jpg

Borzoi x BC (tänk er vallet och jakten i samma hund...)
ec3d6dc79e5c3f0975b93e7c4eafbece.jpg
Jisses...ok, Bordoien längst ner är rätt tjusig att se på men va f... :nailbiting:

Vilket nonsens, labradorer är svarta och golden är gula. Hur svårt är det, liksom? :angel:

Nej, golden är de stora, vita! :D
TOM domare har svårt, mamman till min hund ställdes ut två gånger. Första domaren förklarade vänligt var tollarringen fanns. Andra domaren diskade omedelbart och förklarade att den stackars utmärglade hunden omedelbart skulle avmaskas och tas till veterinär för kontroll. Man kan väl tycka att den som dömer jaktklass på utställning skulle vara förberedd på att få se en hund i skick för krävande jakt, men tydligen inte. Det bliv visst aldrig något "tredje gången gillt"...

Nej, golden är de stora, vita! :D
TOM domare har svårt, mamman till min hund ställdes ut två gånger. Första domaren förklarade vänligt var tollarringen fanns. Andra domaren diskade omedelbart och förklarade att den stackars utmärglade hunden omedelbart skulle avmaskas och tas till veterinär för kontroll. Man kan väl tycka att den som dömer jaktklass på utställning skulle vara förberedd på att få se en hund i skick för krävande jakt, men tydligen inte. Det bliv visst aldrig något "tredje gången gillt"...
Allvarligt? Det är ju skamligt för domarkåren....

Allvarligt? Det är ju skamligt för domarkåren....

Det stämmer med resultaten på rasdata och jag ser ingen anledning till att uppfödaren skulle ljuga, möjligen skarva och vrida till det liiite extra! Men det är förstås fullt möjligt att diskningen var för att hunden var halt eller vad som nu ger en diskning...

Alltså, är det någon som sett det nya gänget av jack russel/dvärgschnauzer-korsningar som kommit in på Hundstallet? De är ta mig fan något av det sötaste jag sett, tror jag. Stackars små skruttar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka