oseriös annons!

L

licketysplit

Satt och tittade på annonser tidigare idag och får se en konstig annons, någon ger bort en ny dressyrsadel.. där står följande:
Mycket snygg dressyrsadel i nyskick av märket Henri de Rivel modell 'Paris'. Sadeln är 17" med fit 4,5 som motsvarar ca 36 i bomvidd. Absolut nyskick p.g.a skadad häst. Sadeln har en bred kanal, mjuk och fin stoppning och bra passform. Djupt mjukt säte för bästa sits, stora skålformade stöd för perfekt skänkelläge. Två långa stroppar som kan sättas i fyra olika lägen. Du kan även välja om den främsta stroppen ska gå rakt ner, då träs den igenom knästödet, eller snett nedåt.
Den andra stroppen sitter i ett spänne som löper från två håll som ett V för att få sadeln att ligga så bra som möjligt samt att få ett så jämnt tryck som möjligt.
Sadeln kan skickas mot postförskott utan problem,Jag ger sadeln gratis

Jaha, tänkte jag och fattar direkt att det här är ju något riktigt skumt. Nyfiken på vad jag skulle få för svar så mailar jag och skriver att jag vill gärna ha sadeln och att jag är villig att betala frakten direkt om den finns kvar.
Fick precis ett mail tillbaka där det står:
Jag ger Sadeln gratis eftersom min häst avlidit och jag vill resa till Kina,den Sadeln är i gott skick och jag har papper,Jag köpte Sadeln i Frankrike,Jag bor inte i Sverige, jag bor i Kamerun , Jag skickar sadeln till dig på lördag via flyg I vilken stad bor du? bor du långt från flygplatsen?

P.S : du kommer att betala transportkostnaderna i sadeln

Hehe, helt seriöst, tror dom att man ska gå på nått sånt?:rofl: ja d finns väl säkert nån stackare som gör det..så jag tycker att ALLA ska se upp för såna här slags bedrägerier! jag blir så förvånad:eek: vad är det frågan om? vart e vi påväg?

Upptäckte en till lustig grej nu, googlade på sadelns märke och modell och vad får jag upp? JO! en annons på samma sadel..(samma bild som på andra annons sidan) Fast nu va d ingen gubbe nere i Afrika som hade den, nu va det en tjej i Falköping. Helt fantastiskt?! eller? Ska man skratta eller gråta? Vad säger ni?, nån mer som sett någon oseriös annons på sistone? :D

förresten, funderar på om jag ska spela med ett tag till få se om jag får något mer dumt svar.. :devil:

Sv: oseriös annons!

Ja precis, det är lite konstigt.. det är exakt samma bild, och texten är inte helt olika varandra heller.:confused::eek:

Oj då :eek:

Det var en tjej som skrev i en annan tråd om hur hon sålde en Montsegursadel och sen såg hon att hennes annons hade blivit "kapad" och nu skulle man visst skänka bort sadeln.

Verkar som om detta är en ny sorts bluff som någon/några har satt i system?

Bara en tidsfråga innan någon stackare går på det :(

Faktiskt skulle jag skicka den annonsen till polisen om jag vore du.

Det var jag som startade en annan tråd om detta.
Min annons blev kapad och snodd, men jag bad en kompis att mejla "säljaren" om sadel och detta svar fick min kompis tillbaka:

Sadeln ges bort gratis för hon NINA som hon kallar sig ska åka till kina. Hon menar att om min kompis betalar frakten på sadeln så får hon den. Men nu är det så att Nina är i Afrika och vill frakta sadeln på flyg därifrån till sverige. (man undrar ju varför man skulle göra sig detta besvär :p)

Hallå hallå hallå, ska man ljuga så kan man väl göra det trovärdigt :rofl:

Min kompis har mailat tillbaka och frågat vad frakten går på och vi väntar på svar, spännande :d Rätt häftigt att man genom internet kan köpa om sin egen sadel, eller vad säger ni....

varför kan inte folk bara ha ett vanligt svensson jobb ;)

Jag ger Sadeln gratis eftersom min häst avlidit och jag vill resa till Kina,den Sadeln är i gott skick och jag har papper,Jag köpte Sadeln i Frankrike,Jag bor inte i Sverige, jag bor i Kamerun , Jag skickar sadeln till dig på lördag via flyg I vilken stad bor du? bor du långt från flygplatsen?

P.S : du kommer att betala transportkostnaderna i sadeln

Exakt de orden stod i min kompis mail, så då är både henri sadeln och min montsegur köpta på exakt samma ställe :eek::rofl:

:D Mailade och skrev att jag kunde hämta sadeln i Falköping "som det stod i din andra annons"
Fick exakt samma svar som du, kul! Vi ska köpa samma sadel gratis du och jag:rofl:

Nu har jag fått svar efter att jag mailade och frågade vad frakten skulle kosta, och han/hon/den/det frågade vilken flygplats som var närmast mig så jag svarade Borlänge. Ja ja i alla fall fick jag svaret :

Jag skickar sadeln till Borlänge flygplats, kommer jag att skicka sadeln genom Delta Airlines, kommer kostnaden för transport är 3000sek,
skicka mig ditt namn och telefonnummer för leverans bokningar

Ska man polisanmäla kanske?

Nu har jag fått svar efter att jag mailade och frågade vad frakten skulle kosta, och han/hon/den/det frågade vilken flygplats som var närmast mig så jag svarade Borlänge. Ja ja i alla fall fick jag svaret :

Jag skickar sadeln till Borlänge flygplats, kommer jag att skicka sadeln genom Delta Airlines, kommer kostnaden för transport är 3000sek,
skicka mig ditt namn och telefonnummer för leverans bokningar

Ska man polisanmäla kanske?

Du kanske kan ringa och prata med polisen så de blir uppmärksamma på problemet?

Eller så lämnar du ut telefonnummret till polisen och namnet på en poliskonstapel :devil: (Fråga polisen först)

Ah, man lurar inte till sig pengar för själva varan, utan för frakten! :idea: Har man större chans att komma undan då, tro?

Eller är det en ny variant av det gamla hederliga "Jag-skickar-ett-större-belopp-så-sätter-du-tillbaka-det-som-blir-över-tricket"?

Ah, man lurar inte till sig pengar för själva varan, utan för frakten! :idea: Har man större chans att komma undan då, tro?

Eller är det en ny variant av det gamla hederliga "Jag-skickar-ett-större-belopp-så-sätter-du-tillbaka-det-som-blir-över-tricket"?

Det är en version av det ja. Fasiken, jag trodde folk gett upp det vid det här laget.

Fast vill man se hur de tänker göra så är det ju bara att tycka 'jättebra, jag betalar frakten mot efterkrav'

Det är en version av det ja. Fasiken, jag trodde folk gett upp det vid det här laget.

Fast vill man se hur de tänker göra så är det ju bara att tycka 'jättebra, jag betalar frakten mot efterkrav'

Jag skickade ett mail till dem om att jag betalade frakten när jag sett sadelns skick, de har inte svarat:grin: konstigt va:eek:;)

:eek::eek::rofl::rofl: Att folk bara kan och orkar!
En dag får vi verkligen hoppas att allt oseriöst folk ifrån ridsporten försvinner! De ger den ju bara dåligt rykte! Bara förstör en massa!

jag mejlade också på annonsen för att kolla var det var för nisse. Han ville ha betalt i förskott för flygfrakt med ett bolag, när jag påpekade att detta bolag inte flög till kamerun så fick jag inget svar:p

Dessutom exakt likadant svar som ts skrev fick jag i första mejlet. Dessutom angav han någon kontsigt gmail och sedan flygbolaget innan @. jag tror inte att ett flygbolag använder sig av gmail...

vad gör man med sånna annonsörer? anmäler vart? det finns säkert någon stackare som går på det.

:D Mailade och skrev att jag kunde hämta sadeln i Falköping "som det stod i din andra annons"

Fast om det är som i Citas fall så är det med största sannolikhet inte samma person som lagt ut båda annonserna. Den i falköping äger förmodligen sadeln på riktigt och försöker sälja den, och den som lagt ut gratisannonsen har då snott bild + text.
Den oseriöse borde anmälas till polis och stället där annonsen ligger ute, den försvårar ju dessutom för den ärlige säljaren. Den riktiga ägaren till annonsen borde dessutom bli kontaktad angående fuskannonsen så den kan anmäla för stöld av bild.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 738
Senast: djezima
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 252
Senast: Lisa2014
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 775
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"