Osäker häst?

S

skjina

Min medryttarhäst blir ofta spänd när man rider henne, hon hoppar till för ingenting, sätter ofta upp huvud och hals och är allmänt nervös. Hon blir ibland likadan när man leder henne till och från hagen. Hon är ett varmblod, tidigare travtränad där man inte var alltför snäll mot henne (misstänker att man slagit henne för att få henne att gå fortare) så hon är rädd för piskor och rädd om sitt huvud. Men när man väl får henne att slappna av är hon hur fin som helst och vill lära sig. Det är ju dock svårt och kräver tålamod att skola om en travare till ridhäst, nu har hon fått ett bakslag och gått tillbaka till travtänket och har väldigt svårt i höger varv, kan det ha och göra med att hon märkt att vi inte slår henne om hon gör fel och hon vågar därför trotsa?

Jag har länge tänkt att NH vore något för henne och läser just nu boken "Boken om Horsemanship", jag känner att det är väl en helt okej bok och övnigarna är säkert jättebra att börja med, vilket jag ska när jag skaffat mig ett längra rep och möjligtvis en repgrimma (om det är nödvändigt?) Men jag känner också att jag vill ha mer tips på vad man kan göra med just en osäker häst.

Jag vet att jag borde ta kontakt med en tränare för att det vore det bästa men jag vet inte om det finns några NH tränare i trakterna, så alla tips jag kan få är jag väldigt tacksam för. :bow: :bow:

/Kristina
 
Sv: Osäker häst?

Jag vet inte om jag kan ge dig direkta råd men en sak kan jag säga. Ditt antagande om att hon farit illa skua du inte ta så allvarligt då de ofta inte är duymma på hästarna på de viset för de är ju deras lever bröd. MEN de har säkert haft bommul i öronen å de har hon kanske tyckt varit obehaglig å därför skyggar med huvudet el så har hon fått belöning när hon drar undan huvudet el slänger upp de för då har personen in fråga slutat med de den gjorde å då får de beröm,lite kenppigt de där de gäller att viffta fraför dem på sidan tills de inte bryr sig å då sluta så de behöver inte vara för de slagit henne. Pisk har de ofta respekt för endå.

jag skulle rekomendera 7games bara att söka här på buke finns jätte bra trådar om de. Lycka till med din dam å som du säger ha tålamod!

anna med en fd travare
 
Sv: Osäker häst?

Jag vet att man försökt hetsa och med robuska metoder försökt att få henne att springa fortare, då hon inte sprang nog fort för att få en karriär inom trav. Så visst har hon blivit rädd av det men det kan även vara en kombination det och det du skriver om. Visst har de respekt för pisken men när går respekt över till rädlsa? :crazy:
Tack för tipset! :)
Jag ska söka här på buke, visst är det PP metoden?
Kanske kan låna nån bok och läsa på lite på den vägen också..
 
Sv: Osäker häst?

Min medryttarhäst blir ofta spänd när man rider henne, hon hoppar till för ingenting, sätter ofta upp huvud och hals och är allmänt nervös. Hon blir ibland likadan när man leder henne till och från hagen. Hon är ett varmblod, tidigare travtränad där man inte var alltför snäll mot henne (misstänker att man slagit henne för att få henne att gå fortare) så hon är rädd för piskor och rädd om sitt huvud. Men när man väl får henne att slappna av är hon hur fin som helst och vill lära sig. Det är ju dock svårt och kräver tålamod att skola om en travare till ridhäst, nu har hon fått ett bakslag och gått tillbaka till travtänket och har väldigt svårt i höger varv, kan det ha och göra med att hon märkt att vi inte slår henne om hon gör fel och hon vågar därför trotsa?

Jag har länge tänkt att NH vore något för henne och läser just nu boken "Boken om Horsemanship", jag känner att det är väl en helt okej bok och övnigarna är säkert jättebra att börja med, vilket jag ska när jag skaffat mig ett längra rep och möjligtvis en repgrimma (om det är nödvändigt?) Men jag känner också att jag vill ha mer tips på vad man kan göra med just en osäker häst.

Jag vet att jag borde ta kontakt med en tränare för att det vore det bästa men jag vet inte om det finns några NH tränare i trakterna, så alla tips jag kan få är jag väldigt tacksam för. :bow: :bow:

/Kristina

Hejsan!

Jag har även jag ett varmblod som jag börjat med NH med nu. Jag började mkt med beröring o den 7 lekarna. Jag tror att beröringen e d viktigaste i början så hon få tillit till dig. Jag har nu fått min häst att ha en pressening på sig o tom gå över d. Det ökar deras självkänsla mkt för en sån sak.
Jag bifogar en sida om dem 7 lekarna. Lycka till....

http://user.tninet.se/~xvj408j/7lekar.htm#VÄNSKAP
 
Sv: Osäker häst?

Tack så mycket för sidan! :bow:
Har gjort lite beröringsövningar med grimskaftet vilket hon tyckte var lite konstigt, som att hon tänkte "Och vad håller du på med? Har du blivit tokig?" :rofl:
 
Sv: Osäker häst?

haha lycka till nu! detta löser du å får envän för livet sedan :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 767
Senast: Lindah
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp