OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag hängde upp mej på var att du tycker han red snyggare (bättre what ever) MEN ÄNDÅ inte är nöjd ! Så vad ska han göra för att göra "folk" nöjda ? Sluta rida ?
Så om han rider "snällare och snällare" så spelar det ingen roll. Han är för alltid en som "rider" (enligt vissa bilder tagna i konstigt ljus mm) med blå tunga... Så enligt dej (med flera) så kan han alltså aldrig bättra sej ? DET är det "inte snygga" i min kommentar !
Du fattade inte meningen i mitt inlägg alls.
 
Kan erkänna att jag hoppas att nån häst faller bort i vetchecken imorgon så att Flore de Wynne skulle kunna komma in i küren🙈.
 
PK är dagens hjälte…. 🙄

IMG_5309.jpeg
 
Lite imponerad över att jag satte ordningen på ekipagen (med Sverige som femma iofs men med friskrivning om att både Frankrike och Belgien nog också kunde slå oss, och en liten förhoppning om att de kanske skulle göra det)

Inte ens sett klassen ännu. Jag känner mig lite mätt och trött på elitdressyren. Och med streamingtjänst kan jag ju se den när jag vill så jag inväntar lite sug tänker jag.
 
Det jag inte riktigt förstår är att hela hennes instagram är fyllt av hyllande kommentarer och inte ett ord om hur dåligt det ser ut. Kan hända dom är snabba på att radera kommentarer men det är lite konstigt tycker jag.
Grejen är att det för det okritiska ögat faktiskt ser fantastiskt ut. Det ser ut som att hästen använde sina bakben ordentligt. Det ser spektakulärt ut med viftande framben. Det ser ut som att hästen borde vinna.

Det okritiska ögat ser inte spänningen, ser inte den korta halsen, ser inte att hästen kan flyga i luften precis när som helst.

Det är just detta som är dressyrens dilemma. Domarna har i flera år velat se mer framben, mer bakben, mer av allting, vilket har lett till att ryttarna ”tvingats” sätta mer press på hästarna. Sen har åren gått och man har inte ”sett” vägen till att nå dessa gångarter.

Ingen häst rör sig naturligt som dagens gp hästar. Det ligger år av hård träning bakom, träning som sällan är snäll mot hästen, eller gynnar dess hållbarhet.

Dagens dressyr är i grund och botten cirkuskonster som ingen häst gör naturligt.
 
Grejen är att det för det okritiska ögat faktiskt ser fantastiskt ut. Det ser ut som att hästen använde sina bakben ordentligt. Det ser spektakulärt ut med viftande framben. Det ser ut som att hästen borde vinna.

Det okritiska ögat ser inte spänningen, ser inte den korta halsen, ser inte att hästen kan flyga i luften precis när som helst.

Det är just detta som är dressyrens dilemma. Domarna har i flera år velat se mer framben, mer bakben, mer av allting, vilket har lett till att ryttarna ”tvingats” sätta mer press på hästarna. Sen har åren gått och man har inte ”sett” vägen till att nå dessa gångarter.

Ingen häst rör sig naturligt som dagens gp hästar. Det ligger år av hård träning bakom, träning som sällan är snäll mot hästen, eller gynnar dess hållbarhet.

Dagens dressyr är i grund och botten cirkuskonster som ingen häst gör naturligt.

Därför har det varit så skönt att höra Mats säga att det vi ser är cirkus och inte dressyr.

Jag tycker faktiskt att bedömningen nu i OS har varit bättre jämfört med tidigare! Scholtens har inte fått bra betalt. T.ex. belgaren med den söta hästen med de långa öronen fick fint betalt för sitt harmoniska och trevliga program trots att hästen inte var spektakulär. Jag tyckte att bedömningen gav hopp.

Jag önskar dock att domarna blåst av Scholtens eftersom hästen hade tydligt svårt att få luft.
 
Därför har det varit så skönt att höra Mats säga att det vi ser är cirkus och inte dressyr.

Jag tycker faktiskt att bedömningen nu i OS har varit bättre jämfört med tidigare! Scholtens har inte fått bra betalt. T.ex. belgaren med den söta hästen med de långa öronen fick fint betalt för sitt harmoniska och trevliga program trots att hästen inte var spektakulär. Jag tyckte att bedömningen gav hopp.

Jag önskar dock att domarna blåst av Scholtens eftersom hästen hade tydligt svårt att få luft.
Håller med dig! Även bedömningen av Basquins första del av GPS var väldigt hoppingivande. Hon red det utan missar, med fantastisk takt och flyt, superform på hästen men absolut ingen spektakulär gång. Ändå låg hon på runt 78%. Sen blev det tyvärr missar i galoppen. Men det går definitivt åt rätt håll.
 
PKs program känns gammalt. Har aldrig gillat den här musiken heller för den är så hetsig. Han hade visst ändrat målet till topp 10. Funkar kanske med 80.8%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 861
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp