OS-guldmedaljören Charlotte Dujardin stängs av

Status
Stängd för vidare inlägg.
Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet.
Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska piskade sin häst.
På meritlistan finns OS-guld i dressyr individuellt och lag i London 2012 samt individuellt i Rio de Janeiro 2016.

"Hon har inte fått tävla sedan i juli under utredningen och den här tiden dras av från straffet."

A slap on the wrist med andra ord. Det ska se ut som att de gör något utan att bli av med de som drar in pengar.
Vad mer skulle ske då? Jag kan nästan slå vad om att det här tagit otroligt hårt mot henne, både karriärmässigt och privat. Hade det varit bättre om hon stängdes av för gott? Ett år i hästvärlden och missa alla tävlingar är ganska så mycket ändå.

Vad mer skulle ske då? Jag kan nästan slå vad om att det här tagit otroligt hårt mot henne, både karriärmässigt och privat. Hade det varit bättre om hon stängdes av för gott? Ett år i hästvärlden och missa alla tävlingar är ganska så mycket ändå.
Tror också det. Man har ju knappt sett henne i tex sociala medier, hon verkar ha dragit sig tillbaka fullständigt.

"Hon har inte fått tävla sedan i juli under utredningen och den här tiden dras av från straffet."

A slap on the wrist med andra ord. Det ska se ut som att de gör något utan att bli av med de som drar in pengar.
Men så är det ju alltid, även om du tex dömd till fängelse för ett brott så räknas tiden av om du suttit häktad under tiden. Det är standardförfarande.

Jag tror inte att hon ser detta som "a slap on the wrist". Långt ifrån.

Men så är det ju alltid, även om du tex dömd till fängelse för ett brott så räknas tiden av om du suttit häktad under tiden. Det är standardförfarande.

Jag tror inte att hon ser detta som "a slap on the wrist". Långt ifrån.

Nej jag är otroligt skeptisk till att detta kommer förändra något eller förstöra hennes karriär. Och hon är inte dömd eller häktad. FEI agerade för att detta har genererat mycket dålig press för dom, och det är därför. Det finns de som gjort mycket värre och fortsatt rider. Men nu måste någon korsfästas åt folket på pappret. Jag ser problem med hur FEI hanterar dålig press och hur hästvälfärd bara är ett politiskt spel numera. Om de kunnat hade de sopat detta under mattan, inga tvivel.

Nej jag är otroligt skeptisk till att detta kommer förändra något eller förstöra hennes karriär. Och hon är inte dömd eller häktad. FEI agerade för att detta har genererat mycket dålig press för dom, och det är därför. Det finns de som gjort mycket värre och fortsatt rider. Men nu måste någon korsfästas åt folket på pappret. Jag ser problem med hur FEI hanterar dålig press och hur hästvälfärd bara är ett politiskt spel numera. Om de kunnat hade de sopat detta under mattan, inga tvivel.
Poängen var att det är standard att man räknar in redan avstängd tid när beslut väl tas. Så gör man alltid.

Eftersom du citerade mig, vad mer tycker du borde ske då? Hur dåligt måste någon må av händelsen för att det ska räknas? Eller spelar det ingen roll? Vad är tillräckligt för att du skulle vara nöjd?

Det kommer garanterat påverka hennes karriär och det har det redan gjort, bara att se hur många som tycker illa om henne nu. Sen kommer hon väl alltid ha en framtid inom ridsporten men hon har mycket att bevisa nu. Som sagt igen, jag tycker det är otroligt illa det hon gjort men att få bort henne från sporten helt tror jag inte gynnar dressyren.

Sen lär det ju visa sig, kommer det fram fler saker så är hon ju körd, men nu har det ju inte gjort det.

Jag tycker ju att sådana här händelser inte bara ska dömas per FEI utan även under lagar för djurplågeri där de riskerar att landa med djurförbud.

Edit: sedan förstår jag att det beror på land och djurskyddslagar givetvis.

Jag tycker ju att sådana här händelser inte bara ska dömas per FEI utan även under lagar för djurplågeri där de riskerar att landa med djurförbud.

Edit: sedan förstår jag att det beror på land och djurskyddslagar givetvis.
Det borde det absolut, det är så normaliserat att slå hästar av någon underlig anledning. Då hade nog dock hela ridsporten mer eller mindre åkt dit..hade inte varit så dåligt kanske iofs.

Eftersom du citerade mig, vad mer tycker du borde ske då? Hur dåligt måste någon må av händelsen för att det ska räknas? Eller spelar det ingen roll? Vad är tillräckligt för att du skulle vara nöjd?

Det kommer garanterat påverka hennes karriär och det har det redan gjort, bara att se hur många som tycker illa om henne nu. Sen kommer hon väl alltid ha en framtid inom ridsporten men hon har mycket att bevisa nu. Som sagt igen, jag tycker det är otroligt illa det hon gjort men att få bort henne från sporten helt tror jag inte gynnar dressyren.

Sen lär det ju visa sig, kommer det fram fler saker så är hon ju körd, men nu har det ju inte gjort det.
Vad snackar du om? Mitt problem är med FEI. Tycker det är ganska uppenbart att Dujardin ska agera exempel åt dom, samtidigt som de ursäktat värre beteende. De bryr sig inte ett smack, utan nu ska det se ut som att de gör något för att rädda ansikte.

Sedan har hon faktiskt slagit en häst flertalet gånger, vilket vi inte vet hur många gånger den metoden förekommit i träning och normaliserats i hennes krets, så oskyldig är hon inte. Bra att hon har ett samvete, men när man gör så får man ta och må lite dåligt över sina handlingar också. Det är fel.

• Gilla
Reactions: Sel
Vad snackar du om? Mitt problem är med FEI. Tycker det är ganska uppenbart att Dujardin ska agera exempel åt dom, samtidigt som de ursäktat värre beteende. De bryr sig inte ett smack, utan nu ska det se ut som att de gör något för att rädda ansikte.

Sedan har hon faktiskt slagit en häst flertalet gånger, vilket vi inte vet hur många gånger den metoden förekommit i träning och normaliserats i hennes krets, så oskyldig är hon inte. Bra att hon har ett samvete, men när man gör så får man ta och må lite dåligt över sina handlingar också. Det är fel.
Vad jag snackar om är om att du skrev att du inte ansåg att det var tillräckligt att stängas av i ett år. Det svarade jag på och svarade vad du då anser hade varit tillräckligt. Vad krävs för att det "inte bara ska se ut som att dom gör något" för dig, när det gäller hennes situation? Dom har ju gjort någonting i den här specifika situationen, alldeles tillräckligt tycker jag.

Jag svarade på ditt första inlägg, det är allt. Sen började du skriva om annat.

Vad jag snackar om är om att du skrev att du inte ansåg att det var tillräckligt att stängas av i ett år. Det svarade jag på och svarade vad du då anser hade varit tillräckligt. Vad krävs för att det "inte bara ska se ut som att dom gör något" för dig, när det gäller hennes situation? Dom har ju gjort någonting i den här specifika situationen, alldeles tillräckligt tycker jag.

Jag svarade på ditt första inlägg, det är allt. Sen började du skriva om annat.
Det stämmer inte, så inte konstigt att jag inte förstod vad du sedan följde upp med. Jag tycker dina svar blir väldigt märkliga, för jag svarade dig tidigare genom att citera och då blir du förvånad och börjar raljera?

Vad kräver jag av FEI? Jag vill se att de håller alla ansvariga, inklusive sig själva, när de blundat för värre företeelser. Bra att du tycker de gjort tillräckligt, för det är nog precis det FEI hoppas att allmänheten tycker. Att de tar handling. FEI driver i mina ögon en desperat PR kampanj just nu för att rädda sitt anlete. Dujardin är en utmärkt syndabock för det hon gjorde skedde utanför FEIs tävlingar, så deras händer är rena. Sedan förväntas allt gå tillbaka till hur det var och Dujardin ska sålla sig in i ledet som alla andra om hon vill fortsätta med dressyr. Det är bara politiskt spel.

Det stämmer inte, så inte konstigt att jag inte förstod vad du sedan följde upp med. Jag tycker dina svar blir väldigt märkliga, för jag svarade dig tidigare genom att citera och då blir du förvånad och börjar raljera?
Du skrev att hon bara fick en "A slap on the wrist". Hur skulle jag veta att du inte menade att hon inte fick tillräckligt med konsekvenser för sitt handlande.

Ja jag tycker att det gjorts tillräckligt i CDs fall. Vad mer tycker du dom ska göra när det gäller henne? Du skriver extremt dubbelt.

Jag tycker inte FEI gör tillräckligt överlag annars, självklart inte. Men i CDs fall så ja, där tycker jag dom agerade tillräckligt.

Och ja självklart blir jag förvånad när du citerar mej och svarar på något helt annat än det jag skrev till dig, vad förväntar du dig?

Senast ändrad:
Du skrev att hon bara fick en "A slap on the wrist". Hur skulle jag veta att du inte menade att hon inte fick tillräckligt med konsekvenser för sitt handlande.

Ja jag tycker att det gjorts tillräckligt i CDs fall. Vad mer tycker du dom ska göra när det gäller henne? Du skriver extremt dubbelt.

Jag tycker inte FEI gör tillräckligt överlag annars, självklart inte. Men i CDs fall så ja, där tycker jag dom agerade tillräckligt.

Och ja självklart blir jag förvånad när du citerar mej och svarar på något helt annat än det jag skrev till dig, vad förväntar du dig?
Du kunde fråga mig vad jag menade. Jag svarade med att förklara mina tankar, att min kritik är riktad mot FEI och deras charader. För utomstående ser det ut som att de är hårda och har noll tolerans, men om ett halvår kommer det slätas över så länge Dujardin sväljer att de använt henne som syndabock - och det måste hon göra om hon vill vara kvar i "dressyrklubben". Det är ett "ajabaja" och inte ett faktiskt agerande för hästvälfärd, inte i mina ögon.
Med det sagt tycker jag man ska akta sig för att gå helt åt andra hållet och bara tycka synd om Dujardin, hon får också ansvara för sina handlingar. Jag har gillat hennes ridning, hyllade henne och Valegro, och nu måste jag likt många andra svälja att hon också tog till dessa metoder. Det är en besvikelse.

Jag tror inte vi är så långt ifrån varandra i åsikter egentligen. Vi har bara missförstått varandra lite.

Förutom Mark Todd så blev väl hon danskan avstängd åtta månader för två slag i ett filmklipp.

Lite konstigt egentligen när det tillåtet att använda spöet under hopptävling om hästen vägrat ett hinder, kan inte riktigt reglerna men tror att tre slag accepteras.

Om man inte kan reglerna kanske man ska vara försiktig med uttala sig? Det är sedan några år tillbaka inte längre tillåtet att använda spöet som en bestraffning.
Det var ju det jag var när jag skrev tror. Att använda spöet som bestraffning har inte varit tillåtet så länge jag kan minnas det är inget nytt men det har varit tillåtet att efter en vägran använda spöet som pådrivande hjälp. Det är möjligt att det också numera är förbjudet, någon kanske kan svara på det?

Det var ju det jag var när jag skrev tror. Att använda spöet som bestraffning har inte varit tillåtet så länge jag kan minnas det är inget nytt men det har varit tillåtet att efter en vägran använda spöet som pådrivande hjälp. Det är möjligt att det också numera är förbjudet, någon kanske kan svara på det?
Fast du inleder med ett påstående om att det är tillåtet att använda spöet under hopptävling om hästen vägrat, sedan uttrycker du att du är tveksam till antalet gånger det får användas, så som din mening var skriven.

Fast du inleder med ett påstående om att det är tillåtet att använda spöet under hopptävling om hästen vägrat, sedan uttrycker du att du är tveksam till antalet gånger det får användas, så som din mening var skriven.
Fast det du själv skrev var också fel, att det är en ny regel att spöet inte får användas för att bestraffa hästen. Det är det inte. Så lite dumt att klaga på andra när man själv inte är helt klar över vad som gällt och i synnerhet om det nu är en ny regel.

Sen har spö använts även inom annan hästsport, reglerna har skärpts de senaste åren men det var tillåtet då för fyra år sedan och det är något att ha med sig när man bedömer Dujardin.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film. – Jag...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 140
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar