Orudis gel; Behandlingstid??

B

Boomerang

Har en senskada på min häst och fick butta (14 dgr) och orudis gel att behandla honom med.

Nu undrar jag hur länge jag ska smörja orudis på honom?? Vet skrev bara "smörjes 1-2 ggr dagligen, lite tjockt" och skickade två tuber.

Nu är den ena slut och jag har behandlat i snart 2 veckor. På tuben står att "behandlingstiden bör ej överskrida en vecka" men det är ju till människor det :confused:

Jag fattar ingenting längre känns det som....??? Ska jag sluta eller köra tills det är slut gel? Han måste ju ha skickat två tuber av en anledning men då blir det ju att jag behandlar i nästan 4 veckor (!) ju!

Har ni någon aning om det här?? Va ju så upprörd och ledsen när jag var där att jag inte kom ihåg att fråga exakt behandlingtid...och hur det va med förra hästen för flera år sedan som fick orudis kommer jag ju såklart inte ihåg!

Tacksam för hjälp!

Sv: Orudis gel; Behandlingstid??

På människor får man endast behandla i 7 dagar sen ska man göra uppehåll ett par veckor i alla fall .Vet inte om det gäller annat för djur. Ska också undvika sol på behandlade område.........Vet inte helller om det gäller djur. Vill gärna veta mer om beh av hästar med Orudis /Zon gel.

Självklart ska du ska ringa till veterinären och fråga! Får du inte tag på honom så ring till en ATGklinik på deras telefontider och fråga! Varför spekulera med oss vanliga lekmän när det finns yrkesutbildade att fråga?????

Mvh Filosofen

Sluta! Huden kan bli irriterad, och gelen har säkerligen gjort sitt nu. Personligen så tycker jag att du redan har hållit på för länge. Skulle byta till arnica liniment istället.

Tack föra alla svar. Ringde vet idag och han sa att jag skulle fortsätta tills gelen var slut (alltså ca 2 v. till). Ev. trappa ner till varannan dag, men då räcker det ju ännu längre....

Tacksam för fler tips och erfarenheter ang. senskador!!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 493
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?