Sv: Örter!

Ja, jag läser biverkningar. Nej jag låter inte bli att ge något hästen BEHÖVER pga det. Nej, jag ger inte veterinärmedicin 'bara för att' heller. Ja jag anser det är en trygghet i att biverkningarna är DOKUMENTERADE, det finns dessutom oftast både dokumentation samt kunskap/erfarenhet om hur dessa biverkningar fungerar och vad man kan göra för att häva/behandla dem om så krävs. Samt att det finns dokumenterat hur stor/liten risken är generellt för biverkning X.

Och vad gäller att örter alltid är mindre biverkningar på. Icke, salicylsyra är ett utmärkt ex på där växten/ursprungliga formen har betydligt mer biverkningar/högre biverkningsrisk än den syntetiska/delvis syntetiska formen har.

Har en liten fråga till alla som ifrågasätter örter..
När eran vet skriver ut medicin till era hästar läser ni igenom vilka biverkningar det kan ge? Ger ni hästen det i alla fall utan ifrågasätta?
De allra flesta läkemedel är gjorda av en liten beståndsdel från växtriket, då den här lilla delen har tagits ut ger den fler biverkningar än vad en hel ört gör.

Jag anser fortfarande att det är en skillnad på det som är testat genom olika vetenskapliga undersökningar och det som inte är det. Om en veterinär skriver ut medicin till min häst så är inte min första tanke att ifrågasätta det. Jag har ingen vetutbildning.

Jag undrar var du har läst det jag har strukit under? Varför skulle det vara så?

fast älgört (som innehåller salicylsyra) innehåller även ämnen som skyddar slemhinnan i mage och tarm. :idea:

Som "Centaur" skrev att tex älggräs innehåller så mycket mer än bara salicylsyra, det gäller de flesta örterna. En hel växt eller delar av en växt innehåller så mycket mer än bara en beståndsdel som oftast mediciner är gjorda av.
Självklart känns det tryggare med vetenskaplig bevisning, det gäller nog för alla.
Många örter kommer att försvinna för örtterapeuter för att dom kommer att bli registrerade just för att det finns dokumenterat vilken medicinsk effekt dom har.

Jag är bara så fascinerad (?) av vilken "debatt" det blir av skolmedicin - alternativ medicin.

Som "Centaur" skrev att tex älggräs innehåller så mycket mer än bara salicylsyra, det gäller de flesta örterna. En hel växt eller delar av en växt innehåller så mycket mer än bara en beståndsdel som oftast mediciner är gjorda av.
Självklart känns det tryggare med vetenskaplig bevisning, det gäller nog för alla.
Många örter kommer att försvinna för örtterapeuter för att dom kommer att bli registrerade just för att det finns dokumenterat vilken medicinsk effekt dom har.

Jag är bara så fascinerad (?) av vilken "debatt" det blir av skolmedicin - alternativ medicin.

Jag håller med dig om att det är en intressant diskussion. Jag är inte så lite fascinerad över vilka egenskaper de olika växterna har. Men jag känner definitivt att jag kan för lite för att våga använda dem i ngn större utsträckning och speciellt kanske just till hästarna.

Det är klart att växterna innehåller så mkt mer än bara just denna verksamma substansen. Men jag håller nog inte med dig om att det automatiskt innebär att de på det sättet är mer ofarliga än ett läkemedel. Varför skulle de vara det? Menar du att de är speciellt anpassade just för i detta fallet hästens system? Det skulle i så fall vara helt fantastiskt.

Hm.. nej jag menar inte att örter är mer ofarliga än vad läkemedel är, för det finns farliga örter, inget tvivel om den saken
men en ört innehåller så mycket mer än bara ett aktivt ämne så det blir lite fel att bara peka ut ett ämne och säga att det är farligt eftersom alla ämnen samverkar (och nu menar jag inte förbjudna och farliga örter utan örter som kan användas ).

Är mer insatt i örter för människor än örter till hästar, där köper jag färdiga blandningar från Hippok9 eller rådfrågar någon som har mer erfarenhet av det än jag.
Men jag tror absolut på att använda örter till mycket där det inte krävs något ingrepp av en vet, eller att använda örter i "stärkande" syfte.

Oh Vad roligt att denna diskussionen tog sån fart! Det är spännade med naturmedicin tycker jag! Jag har mailat om att jag vill avbeställa chikorian.Dubbelkollade och det var rot.Det vill jag inte ha.Ska jag beställa ringblomma eller maskros istället tro?Jag vill göra det bara för att=) Känns bättre då.och vissa örter har väl ändå en bra inverkan varesig hästarna är friska eller ej??Gurkmeja sak jag i alla fall ge till gammelgubben ett litet tag.han är stel på morgonen och åldern börjar ta ut sin rätt.Kan jag ge glucosamin samtidigt? Har tagit prover på den ena hästen för ett tag sedan,Lever,njure (inre organ) plus infektion.Och han var kärnfrisk enligt proverna. Vet kommer ut idag och tar prover på stoet för igår blev jag livrädd! Hon har fått ett ödem i ansiktet! (under käken).. Har tagit den äldsta och duktigaste veterinären i trakten denna gången.(över vet i våran region)Tycker inte jag fick riktigt bra gensvar från den förra..

...läskigt med ödemet....berätta gärna hur det går med proverna!!!!!

Ja jätteotrevligt..har aldrig sett något liknande..:confused:
Vet kommer ut i em. han trodde det kunde vara någon Virusinfektion eventuellt.Känns jättetryggt att just han kunde komma för han är så himla lugn och kunnig..

Delvis knapplån
a21
Jag ser det inte som att rågången går mellan skolmedicin och alternativ medicin utan mellan medel som visats ha en effekt i studier och de inte visats ha en viss effekt.

Skogstroll
Jag blev litet konfunderad. Om jag nu redovisade ovan att det finns vetenskapliga studier som visar att ringblomma kan ha vissa biologiska effekter som minskar immunförsvaret hur tänker du när du vill ge det till ett djur som enl vad du skriver kan ha en virusinfektion? HH

Oj det hade jag missat:crazy:
Ska ta reda på först vad det är för fel påm dom.Vet kommer ju idag.
Så får vi se sen vad jag ger.

Bovete kanske är smartare än maskros då eftersom jag inte gärna vill ge vätskeutdrivande till hästar med ödem? eller?

Jag har inte tillräcklig kunskap (som exvis HH) men den lilla kunskap jag har säger mig just att det är vätskedrivande man vill ge vid ödem. Åtminstone är det vad man ger människor med ödem.

Det förstår jag. Du kan väl meddela vad vet sa. Intressant! Håller tummarna för er.

Hade vet ute och kollade på mina pållar igår.
Han tog nya blod prover som jag får svar på om några dagar (ett skulle han göra själv och ge svar idag) Han trodde inte det var virus när han såg dom,för dom är ju absolut inte sjuka..men vi tog ändå prov på en fullständig blod bild för säkerhets skull. han gav mitt sto (som är den med ödem under käken) en kortison spruta,för han misstänkte allergi och imorse var ödemen nästan helt borta :banana::bump::banana: Så jag det måste helt enkelt vara något i höet dom har fått. Det är det enda foder som bara just dessa två hästar får. Om det inte är några rötter eller något som dom gnager på ute i hagen:confused: Känns väldigt skönt att kortisonet fungerade för då vet man ju att det inte är något smittsamt eller så. Så nu kan jag börja fundera på vilka örter som är bra. Bör vara något som är bra för immunförsvaret och rensar kroppen ordentligt men inte på något sätt är farligt..allstså " bara för att" ;)

Kortisonet avvätskar. Mariatistel, som HH föreslog, har ungefär de funktioner du är ute efter om jag inte är helt ute och reser.

Ja jag har oxå tänkt på tisteln,om det inte kommer någon och opponerar sig vill säga? är den giftig mot något tro? ska jag ta maskros istället? ;)

Varför inte vänta på provsvar och se vad som händer nu när höet tas bort? Kroppens egen läkande förmåga är det jag tror mest på. Som HH skriver hade jag också kollat om det föreligger ett behov. Kanske vet tog leverprov? Mariatisteln inverkar läkande på leverskador. Det är kanske onödigt ifall de inte har det.

Maskrosor är väl mer allmänt avvätskande tror jag. Verkar inte vara några direkta biverkningar på någon av dessa preparat om man googlar. Viss allergi mot maskros kan förekomma. Men detta gäller ju humanmedicin så hur det är med häst är jag inte säker på.

Ja han har tagit lever prov oxå, så visst ska jag vänta på resultaten:)
Men vet sa att om kortisonet fungerar så tyder det på allergi mot något dom ätit så det bör inte vara något allvarligt.(med tanke på att den ena hästen blivit av med sitt ödem helt utan medecinering så kan det ju inte vara något jättefarligt tycker man)Visst kan dom få en viss leverpåverkan av allergi,men det bör inte vara något jätteallvarligt i alla fall.så förstod jag det:confused:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Hej! Har ett halvblodssto som precis fyllt 22 år. Hon är pigg och glad när jag rider henne men igår när hovslagaren var här och skulle...
2
Svar
20
· Visningar
2 800
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar