Sv: Örter!

Vi har haft Chikoria i både blad och rot men det vi har nu är blad.

Att ge chikoria i så pass liten mängd är ingen fara vilket gäller de flesta örter men är du fortfarande osäker så fungerar maskros ( vätskedrivande och stärkande) och ringblomma (stärker lymfsystemet) Du kan även använda dig av bovete och hagtorn som båda hjälper till att rensa ut gifter i kroppen genom att öka blodgenomströmningen.

Så vill du inte ge chikoria så finns det alternativ :)

Går självklart att ändra din beställning om vi inte har hunnit skicka den ännu ;)

/Jessica "Örtagården Salsta"

knapplån

Jag förstår nog fortfarande inte varför man väljer att ge örter till en häst som har fått i sig gifter. Jag hade inte vågat göra det med risk att förvärra situationen, har lite svårt för påståenden att man rensar ut ngt. Jag förstår inte hur det fungerar.

När det gäller rötter eller blad av cikoria så är det så att det i cikoriarötter finns en sorts fruktan (inulin)som så som det nog står tidigare i tråden har använts till att framkalla fång (står på de sidor man får upp om man googlar på detta). Jag kan ju tycka att om det finns i rötterna så borde det finnas fruktan även i resten av växten. Jag tror inte att fruktan bildas i cikoriarötterna men är inte säker.

Jag håller med Ylva 86 (?) som har svarat. Med en häst hemma som förhoppningsvis är på väg ut ur ett fånganfall så kommer jag aldrig att ge henne ngt som ens finns minsta misstanke till fångutlösande. Sedan ska man kanske inte överdriva risken. Jag är inte alls lika hysterisk med våra andra hästar. Men man ska kanske tänka på att det går att framkalla fång hos alla hästar bara man ger dem tillräckligt stor dos av det som är fångframkallande.

Jag menar än en gång inte att jag är säker på att det är jättefarligt eller ens i närheten av att vara farligt, det som ts ska ge sin häst. Det har jag ingen aning om. Men som ett inlägg i debatten.

såvitt jag förstått så är det ingen som vet vad som är fel på hästarna och vet. kunde inte erbjuda någon behandling.

såvitt jag förstått så är det ingen som vet vad som är fel på hästarna och vet. kunde inte erbjuda någon behandling.

Med risk att du missförstår mig:
Om det är ett svar till mig dvs på det jag har skrivit så får jag inte ihop det med hur du menar. Jag har inga synpunkter egentligen på om det är bra eller dåligt. Det kan jag alldeles för lite för att kunna uttala mig om överhuvudtaget. Mitt inlägg var som jag skrev bara en del i debatten om rötter/resten av växten och ev fångrisk.

du med flera skriver att man inte ska ge örter till en häst som fått i sig gift.
men det vet vi ju inte alls om hästen har gjort, det är bara en teori.

ni får det att låta som ts vill ge sin förgiftade häst hokuspokus medicin istället för veterinärvård. :p
vet. hade ju kollat hästen och inte hittat något fel och hade heller ingen behandling att bidra med. då är det väl bara naturligt att man försöker hjälpa sin häst på annat sätt.

sen kan man väl diskutera vilka örter som är lämpliga att ge och vilka som inte är det. och jag skulle nog inte välja just den örten. men jag kan inte tänka mig att en så liten dos som man ger av örter skulle kunna framkalla fång. då måste nästan örten vara giftig på något sätt.

vore intressant att veta i vilken mängd hästarna i försöket fick cikoria rötter och vad roten innehåller jmf med bladen. det brukar nämligen inte vara det samma, och om det är samma så är det olika mängder. ingen som lyckats googla fram det?

Om det bara är en teori tycker jag att det är ännu värrre att behandla med något man tror ska hjälpa. Sedan tror jag ingen tror att att ts försöker förgifta sin häst. Det är bara, som jag ser det, så otroligt många som fått tilltro till detta med örter och vet alldeles för lite. Med risk för att sticka ut flabben och få på huvudet ordentligt så anser jag att även traditionell medicin i många fall har för lite på fötterna och famlar för mycket i det blå. Man vet helt enkelt i många fall för lite om biverkningar.

att även traditionell medicin i många fall har för lite på fötterna och famlar för mycket i det blå. Man vet helt enkelt i många fall för lite om biverkningar.

Det är mkt möjligt att man vet för lite om biverkningar även när det gäller traditionella mediciner. Det är ju mkt man inte vet inom medicin över huvudtaget.

Men läkemedel är väl ändå testade på ett helt annat sätt än vad örter är. Dessutom har i alla fall jag fått för mig att örter inte är analyserade på sitt innehåll. Jag antar att det kan vara ganska olika hur mkt de innehåller av den verksamma substansen (men jag kan ha fel).

Jag tror inte heller att ngn tror att ts försöker förgifta sin häst men jag tycker diskussionen om örter är intressant.

Problemet med skolmedicin är väl att man är väldigt styrd av ekonomi och att urvalet av testpersoner verkar ha varit ganska liknande genom åren. Läste någonstans om att de flesta mediciner är testade på män i betydligt högre vikt än kvinnor. Redan där blir det fel.

Men visst är diskussionen om örter intressant. Vad jag däremot är fullt och fast övertygad om är att man ska ha en fastställd diagnos innan man behandlar. Precis som när man behandlar med skolmedicin. Att famla i blindo och tro kan ge förödande effekter.

KL

Jag är den första att erkänna och uppskatta den skatt av biologiskt aktiva ämnen som finns i naturen. De flesta typer av syntetiska mediciner är ursprungligen inspirerade av molekyler i växter. Men det finns en lång rad skolmediciner som framställs av örter, träd och buskar och det blir fler varje år.

För mig går det inget vattentätt skott mellan syntetisk medicin och naturlig eller mellan receptbelagd och alternativ. Skillnaden går mellan medel som har effekt i vetenskapliga studier och de som inte har det.

Man måste veta vad man gör när man använder naturens apotek. Och vad man vill uppnå. Nummer 1 i detta fall är ju – vad visar leverproverna? Är det ngt fel på levern? Kanske är de helt normala och nåt annat är fel?

Chicory eller cikoria har visats verksamt mot förgiftning av koltetraklorid hos råttors levrar i dosen 75-100 mg per kg av spritextrakt av bladen. Extraktet har sedan filtrerats och torkats.
I denna dos har det minskat leverskadan om det ges samtidigt som koltetrakloriden. I dosen 200 mg/kg har leverskadan förvärrats. Om man skulle översätta (vilket man eg inte kan) doserna skulle det bli 37,5 -50 gram (minskad förgiftning) gram resp 100 gram (ökad förgiftning) för en 500 kg häst av extraktet, inte av bladen.
Detta är den enda effekt jag fått fram vid sökning i vetenskapliga sökmotorer. Inte så imponerande.

Jag tror inte det är farligt att ge en häst litet cikoriablad. Men jag förväntar mig ingen effekt heller.

Om ett djur eller människa skulle visa sig ha fått en leverskada skulle jag ge den mariatistelolja. Här finns det i alla fall 515 vetenskapliga referenser till studier som visar skyddande, läkande effekt på levern. I vissa länder är det registrerat som ett vanligt medicinskt läkemedel. I Sverige bara vid flugsvampsförgiftning (på licens).

Men först skulle jag ta reda på om det var ngt fel på levern.

HH

Senast ändrad av en moderator:

Men läkemedel är väl ändå testade på ett helt annat sätt än vad örter är. Dessutom har i alla fall jag fått för mig att örter inte är analyserade på sitt innehåll. Jag antar att det kan vara ganska olika hur mkt de innehåller av den verksamma substansen (men jag kan ha fel).

.

Natur(läke)medel som säljs på apotek eller förmedlas av dem är kvalitetstestade vad gäller innehåll. HH

........men att stödja & stärka kroppen - lever, njurar, stimulera blodförsörjningen, stärka lymfsystemet m m, kan man göra bara genom att äta rätt saker både som människa & häst,
men hästen har oftast inte den möjligheten (& vi äter en massa "junkfood")att leta upp det den behöver p g a dagens hagar/hästhållning & vårat vinterklimat inte har så mycket att erbjuda.

....tycker att en stark misstanke ska kunna räcka för att stödja kroppen som en kur med örter......man ska inte överdosera & inte använda för länge precis som "vanlig medicin".

Självklart är det bäst att veta & göra ett besök på sjukhus först, men de kanske inte hittar något men vet man specifikt var man tror felet är är det ju lättare att veta var man eventellt kan ta prov eller liknande....men ofta kan en vet. eller läkare´s diagnos inte vara helt 100% & många får prova med en sorts smärtstillande eller annan medicin som visar sig inte fungerar & provar en annan & en annan igen o s v.
Jag tror att detta ofta beror på att de gärna går direkt på det onda & glömmer det övriga - resten av kroppen - helheten.
........det är lätt att vänta för länge med sitt magont, smärta & så vidare, då kan läget istället bli akut & då blir hela situationen genast knivigare.

Tror absolut på att förebygga & med örter så gör man det på ett naturligt sätt speciellt på häst som är en gräs/ört ätare....sedan som sagt en kur ska räcka - variation är bra & i måttlig mängd.
Speciellt då det är vi som "bestämmer" vad den får...så läsa på bör man, inte bara nöja sig med en "källa" utan gärna flera....man får jobba lite för att få reda på saker & ting, men då ingen har facit (vare sig kemiskt eller naturligt)på allt så blir det att prova sig fram inom rimliga gränser !!!!

Min häst & jag brukar "örtpromenerar" (ja det är sant:D) sedan han var konvalecent en gång så såg jag hur lycklig han blev av att smaka sånt som inte fanns i hagen & då t ex ofta valde bort ex maskros som han kunde äta i hagen o s v har fortsatt att göra dessa turer lite då & då.

Lite lästips ang. vad vi stoppar i oss & även hästarna....tänke speciellt på Kadmium i Livsmedel & vidare till b la Kadmium i åkermark & Kadmium i morötter .....apropå att lever & njurar har att göra:eek:.....kan behöva hjälp med att stödjas å stärkas..................Jag är glad att vi äter det mesta Ekologiskt hemma !!!!!!!!

http://www.gunnarlindgren.com/

Måste gå å knoppa nu....å min man grymtar över att jag sitter vid datorn för mycket nu för tiden...förstår inte vad han pratar om:angel:

Senast ändrad av en moderator:

jag håller med dig. tex ringblomma stödjer lymfsystemet och hjälper då om hästen har vätskeansamlingar. maskros verkar vattendrivande. har hästen ödem (och det inte kan härledas till hjärtsvikt eller andra allvarliga sjukdomar) är det varken farligt eller dumt att ge det. det är dessutom örter som hästen mer än gärna äter om den hittar dom ute eller erbjuds i torkad form. själv föredrar jag att ge örter som växer här vi bor. inga konstigheter importerade från kina ed. plockar själv och torkar så jag vet hur det hanterats.

som HH skriver så är väldigt många moderna läkemedel baserade på naturligt förekommande växter och mineraler. det enda som skulle vara farlig med att ge örter är att man vet inte exakt hur mkt av det verksamma ämnet hästen får i sig. därför ger man heller aldrig giftiga örter som tex digitalis, trots att det är en utmärkt hjärtmedicin. avståndet mellan giftig och läkande är så litet att man måste veta exakt hur mkt digitoxin man ger.

tex ringblomma stödjer lymfsystemet och hjälper då om hästen har vätskeansamlingar..

Hm, hur skulle det fungera? Det finns vetesnskapliga studier också om ringblommans (Calendula officinalis) biologiska effekter. Dessa visar att den minskar kycklingars immunförsvar mot 3 olika virus, att vita blodkroppars tillväxt hämmas och att strålinducerad hudinflammation minskar (om man inte är allergisk då blir det etter värre i stället.)

Snarast minskar alltså ringblomman immunförsvaret, inte stödjer. Och om den nu hade stött lymfsystemet, hur skulle det kunna minska ödemen? HH

"Kycklingar äter av naturliga skäl inte vall – de har helt enkelt inte de fysiska förutsättningarna för att äta gräs. Kycklingarna äter däremot till största delen spannmål"

"Fåglar (Aves) är en klass tvåbenta, varmblodiga ryggradsdjur med näbb, vingar och fjädrar som lägger ägg.
Fåglarna har också unika matspjälknings- och respirationssystem som är mycket anpassade till flygning."

"Hos fåglar, liksom hos reptiler, skiljer njurarna ut restprodukter från blodomloppet och utsöndrar det som urinsyra istället för urea eller ammoniak. Urinsyra utsöndras tillsammans med fekalier som halvfast spillning eftersom fåglar inte har separat urinblåsa eller urinrör.[49][50] Vissa fåglar, som kolibrier, kan dock utsöndra det mesta av de kvävehaltiga restprodukterna som ammoniak.[51] De utsöndrar också kreatin, snarare än kreatinin som däggdjur.[44] Detta material, liksom tarmarnas utsöndringar, kommer ut ur fågelns kloaköppning.[52][53] Kloaköppningen är en öppning som används till mycket: restprodukter lämnar kroppen genom den, fåglar parar sig genom att förena sina kloaköppningar, och honor lägger ägg genom den. Dessutom spyr många fågelarter upp spybollar.[54] Fåglarnas matspjälkningssystem är unikt, med en kräva för förvaring och en muskelmage som innehåller svalda stenar som används till att mala föda för att kompensera för frånvaron av tänder.[55] De flesta fåglar är mycket anpassade till snabb matspjälkning för att underlätta flygning.[56] Vissa flyttfåglar har dessutom förmåga att minska delar av inälvorna före flyttningen.[57]"

Jag tror skillnaderna mellan Häst & fågel är stor även om det finns....
Likheter med hästen :

"Man delade in klasserna fåglar och däggdjur i gruppen varmblodiga djur.
De däggdjur som finns idag tros ha utvecklats från andra tidiga ryggradsdjur."

Häst....tog med mest för skojs skull :

"Varmblodig är en föråldrad term som tidigare användes för att beskriva djur som håller en jämn temperatur oberoende av omgivningens temperatur genom homeostas. Detta omfattar inte bara möjligheten att generera värme utan även förmåga till avkylning."

"Växtätare har utvecklat olika strategier för att utnyttja födan så bra som möjligt. Till dessa hör en förlängd tarm."

"Skulle dessa djur förtära något olämpligt reagerar de istället genom att få kolik, vilken ger kraftiga magsmärtor och i sin yttersta form kan vara dödlig. Därför är det av största vikt att sådana djur får bra föda och att man introducerar nytt hö, ensilage eller gräs med försiktighet. Vissa djur, och framför allt vissa raser, är mer känsliga än andra."

Mer om Hästens matspjälkning :

http://www.sibbo.fi/hastavelsforening/Foderinfo.pdf

Försökte även göra ett tillägg i går men det försvann.....det var att påminna just om giftiga växter, att hästar har svårare att urskilja de i Ensilage/Hö.

Vad tror ni om allt detta:confused:??

......det blev ett lite långt inlägg...:o

Har en liten fråga till alla som ifrågasätter örter..
När eran vet skriver ut medicin till era hästar läser ni igenom vilka biverkningar det kan ge? Ger ni hästen det i alla fall utan ifrågasätta?
De allra flesta läkemedel är gjorda av en liten beståndsdel från växtriket, då den här lilla delen har tagits ut ger den fler biverkningar än vad en hel ört gör.

Jag har nu ingenting emot "skolmedicin", men det blir alltid "liv i luckan" så fort något alternativt kommer på tal...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Hej! Har ett halvblodssto som precis fyllt 22 år. Hon är pigg och glad när jag rider henne men igår när hovslagaren var här och skulle...
2
Svar
20
· Visningar
2 800
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar