Skogstroll

Trådstartare
Nu har jag beställt örter till pållarna!
Chichoria(vet ej exakt stavning)samt gurkmeja

Chickorian har jag beställt åt två hästar för att dom har fått ödem och jag tror det kan bero på att det höet dom fick innehöll någon giftig växt(har tagit bort det nu såklart,och ödemen börjar gå ner) Det skulle vara bra för levern och jag tror det är den som tar stryk vid förgiftning.
Gurkmeja är till gammel valacken för att han är lite stel nu på äldre dagar. Kan man ge både gurkmeja och glucosamin? han får det nu.
Någon som har erfarenheter av dessa örter eller kan ge mig tips på andra som skulle vara bra för just dessa problem?

Sv: Örter!

Ja cikoria (Cichorium intybus) används när man i experiment vill framkalla fång på hästar. Googlar man på chicory och laminitis – de eng namnen för cikoria resp fång så kommer det 831 träffar. Nu är säkert dosen av örterna inte så stor att det ger fång (antar jag i alla fall) Men varför vill man ge hästen det?????

HH

Det står när man beställer det att det är leverstärkande och utrensande,bra vid förgiftningssymptom,liknande maskros. Pratade med en kille på örtagården Salsta som skulle skicka med prec på hur mycket man skulle ge..konstigt..är det farligt??!

Tycker att det är betydligt bättre att ta vets råd. Men det kanske du har gjort? Att använda sig av örter utan att veta att hästen verkligen behöver just detta anser jag är vanskligt. Man påstår många gånger att det inte finns några biverkningar från den och den örten. Men man glömmer bort att den har verkningar. Kanske startar man en process någon annanstans i kroppen för att man tillsätter någonting med medicinsk verkan.

Självklart har vet varit ute och tittat på dom.Dom har inte feber och den ena hästens ödem har gått bort helt.den andra har lite kvar.Dom är helt pigga och friska.Nu tror inte min vet direkt på örter så han vill ju varken säga bu eller bä när det gäller dom.men jag har rådfrågat dom som säljer örterna och nu frågar jag runt här..vill gärna veta om någon verkligen har gett den örten till sina hästar..och i vilket syfte?

Chikoria är inte farligt i de små mängder som ges till hästar för behandling. Ska det framkalla fång så tror jag nog att mängden är betydligt större.

Självfallet ska man vara försiktig med örter och inte ge dem i onödan.

/Jessica "Örtagården Salsta"

jag har även Hästägarnas örtabok hemma och den står det inget om fång i?
Någon annan som hört detta? har gärna en diskussion,vill ju inte ge det om det inte är bra lixom..

Chikoria är inte farligt i de små mängder som ges till hästar för behandling. Ska det framkalla fång så tror jag nog att mängden är betydligt större.

Självfallet ska man vara försiktig med örter och inte ge dem i onödan.

/Jessica "Örtagården Salsta"

Hej! vad kul att du skriver här! Tror du att det kan vara en bra idé att ge dom chikoria i mitt fall? Den informationen jag har hittat säger det i alla fall och det är ju värt ett försök.

jag har även Hästägarnas örtabok hemma och den står det inget om fång i?
Någon annan som hört detta? har gärna en diskussion,vill ju inte ge det om det inte är bra lixom..

Om man får över 800 träffar genom att googla på cikoria och fång så säger ju nästan bara det i sig att det bör finnas ett samband. Jag hade nog trott mer på det än på än örtbok. Dessutom ska man ju komma ihåg att de som säljer örterna naturligtvis vill tjäna pengar på sina varor att svara att man "tror" att det inte är farligt är ju lite märkligt i sig kan jag tycka. Det bör man kanske veta om man nu säljer detta

Jag är alltid tveksam inför att ge örter eftersom jag tycker att man bör vara försiktig med tanke på att de kan ha starka effekter på både hästkroppar och alla andra.

OBS jag påstår inte att det är farligt bara att man ska vara försiktig och medveten om vad man gör.

Nu blir jag lite förvirrad,för den ört jag har beställt heter Chikoria och det ni pratar om är Cikoria???

Nej, men ta engelsk stavning och gör som H.H tipsade, googla på chicory och laminitis – de eng namnen för cikoria resp fång så kommer det 831 träffar.

Eller så googlar du på det latinska namnet och laminitis, skriv in följande i google: Cichorium intybus L laminitis och ser vad du får för träffar.

Här har du en svensk länk: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf kommer om man googlar: Cichorium intybus L fång

Nu är det säkert ingen fara i de små mängder du tänkt ge, men jag begriper inte varför ta risken övht när du vill ge enbart 'bara för att'.

Jag har inget emot örter, mina äter örter, men ska jag ge det 'bara för att' ska det inte finnas minsta dokumenterad risk med den. Och där faller cikoria - hur man än stavar det. Även om det är roten som tycks ge fångrisk, så vill jag dock ändå inte ge bladen 'bara för att'

När ska man ge cikoria då?
har ju letat länge och väl efter rätt ört till hästarna och ger dom väl inte bara för att?
Enligt vet och alla andra jag pratat med tyder allt på att mina hästar fått en förgiftning av något slag.Ödem under buken tyder ofta på problem med levern och just den är cikoria bra för.Har läst mycket om att odla in cikoria i vall osv för att det är smakligt och bra.
Jag hittar bara att roten kan vara dålig i stora mängder..inte att bladen är farliga.

Senast ändrad:

Om man misstänker hästen är förgiftad behandlar man veterinärmedicinskt då det är ett allvarligt tillstånd som inte ska behandlas på eget bevåg.

I ditt fall är de symptom som skulle tyda på det helt/nästan helt försvunna, och veterinären anser inte att det finns någon behandlingsindikation. Du anser det och vill ge örter. DET anser jag är 'bara för att' behandling.

Jag är väldigt anti utrensande, lever/njustärkande örter osv, för BEHÖVS de så har hästen ett problem som ska behandlas utifrån veterinärmedicinsk kunskap. Behövs de inte anser jag det idiotiskt ge någonting för att försöka påverka lever/njure/osv om man inte tänker göra det parallellt med nogsam veterinärkontroll och uppföljning av värden etc.

Vissa örter hamnar ju i gråzonslandet, t ex maskros som de flesta hästar äter frivilligt och i rikliga mänder på sommarbete och som är allmänt förekommande, men som dock kan ha diverse effekter. Sådana örter anser jag att man i låg dos kan ge 'bara för att' om man vill.

Mina hästar tycker örter är gott, alltså får de 'bara för att' örter.

En häst med magproblem utredda av veterinär men där hästen har känslig/lättstörd mage men inga fel kan hittas, så visst kan man ge någonting som ska vara milt och snällt och hjälpa magen, sen om det är örter eller bakteriebalans från närmsta ridsportsaffär - det är valfritt.

Så jag anser att endera HAR du ett problem och då ska du inte ge cikoria utan hästen ska veterinärbehandlas, och ges cikorian ska det noga övervakas och följas upp veterinärmedicinskt med prover osv. Har du INGET problem ska du inte ge ört som är menat att påverka lever/njurar/etc - om du envisas ska du göra det med veterinäruppföljning.

Börjar man läsa på olika örtsidor ser man dessutom att det ibland är rena felaktigheter, och ibland är olika sidor osams om när en ört är bra/dålig. Så att lita blint anser jag är vansinne. Och som jag skrev, även om det är örtens rot som tycks utgöra fångrisken, så anser jag inte det finns anledning att ge bladen heller. Varför chansa? Och om hästen nu har någon form av förgiftning har den garanterat störd magtarmfora, dvs löper ökad risk för fång. Än mindre anledning att stoppa i den ngt 'extra' sådär.

Men det är din häst och ditt val.

Jag håller så med Alexandra. Dessutom vill jag som fånghästägare säga att finns det bara någonting som andas fång när det gäller något att ge hästen att äta så avstår jag direkt. Det är en så fruktansvärd sjukdom så inga ansträngningar att undvika detta är för stora.

Jag håller så med Alexandra. Dessutom vill jag som fånghästägare säga att finns det bara någonting som andas fång när det gäller något att ge hästen att äta så avstår jag direkt. Det är en så fruktansvärd sjukdom så inga ansträngningar att undvika detta är för stora.

Detta är DEFINITIVT inte några fång benägna hästar kan jag tillägga

gräs framkaller ju också fång. och kraftfoder, äpplen, moröttar, hösilage osv osv. allt kan ge fång!! men 30 g av det om dagen framkallar inte fång. det borde väl stå i forskningsresultaten hur mkt av örten som man har gett hästen??? troligtvis rör det sig om flera kg?

tror inte det är någon fara med dina hästar. men för att vara på den säkra sidan så kan du välja tex ringblomma och maskros istället.

Okay! ja jag tycker oxå det verkar luddigt..får inte fram något om att det skulle vara farligt att ge i detta syftet lixom. Någon borde ju ha varit med om det i såna fall med tanke på att det säljs överallt. Ska kolla upp maskros och ringblomma igen.jag kollade på dom oxå sist.

Det trodde jag inte att min häst var heller...men nu står vi där.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Hej! Har ett halvblodssto som precis fyllt 22 år. Hon är pigg och glad när jag rider henne men igår när hovslagaren var här och skulle...
2
Svar
20
· Visningar
2 800
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar