Örter, sorter och dosering

Iddefixen

Trådstartare
Har funderat på om jag ska göra en liten örtblandning till min häst.
Tänkte ta sådant som växer på min gård - så syftet är bara att få i hästarna lite naturliga örter under vintern.
Har följande växter:

NYPON
TISTEL (vet inte vilken sort - bara att de är stora och lila)
HALLON
BRÄNNÄSSLA
ANIS
ROSMARIN

Hur doserar man örterna?

Sv: Örter, sorter och dosering

1 dl / ört och dag?

Vet du något om alla Tistlar är ätliga (för hästar)?

går itne att säga att 1 dl ört / dag är lagom mängd för alla örter. Rekomenderar starkt Hästägarens örtabok där det står vad örterna är bra till och hur mkt du ska ge. att experimentera med örter utan att veta dess verkan är inte bra

I vilket syfte ska du ge örterna och vet du vad de är bra för? behöver din häst örterna? Den tistel som är bra för häst är Mariatistel så ska du ge tistel så kolla upp vilken sort du ska plocka.

Sommartid letar hästarna oftast upp de örter de anser att de behöver utan att man måste tillsätta dem till fodret. Vintertid kan det vara bra att ge örter MEN se till att kolla upp örternas verkan samt om din häst verkligen behöver dem.

Att torka örter är oftast svårt om man ska göra det själv och det är lätt att det bildas mögel så se till att du ger örter med bra kvalitet!

Rekomenderar Hästägarens örtabok!

Nä, jag kollade bara på dom hon skrev om i inlägget...hästägarens örtabok rekommenderar jag också starkt.

De flesta hästar har inte tillgång till "Självplock"

ah okej...

Nej det är sant att de flesta hästar inte har det trots att det egentligen är det allra bästa!

Våra hästar går inte på bete, så det är därför jag vill tillsätta lite naturliga örter.

Det verkar finnas många trådar kring örter och många kunniga inom området. Ger själv inga örter, men det skadar aldrig att lära sig så mycket man kan om det mesta. Så tänkte slinka in och fråga - vilka örter ska man inte blanda med varandra? Eller finns det örter som inte kan ges med "vanliga" fodermedel (säg tex havre, korn osv).

Har funderat på om jag ska göra en liten örtblandning till min häst.
Tänkte ta sådant som växer på min gård - så syftet är bara att få i hästarna lite naturliga örter under vintern.
Har följande växter:

NYPON
TISTEL (vet inte vilken sort - bara att de är stora och lila)
HALLON
BRÄNNÄSSLA
ANIS
ROSMARIN

Hur doserar man örterna?

nypon - 15-20 gram krossade nyponskal/dagligen

tistel (mariatistel) - 10-15 gram frön/dagligen. mal helst fröna i tex. mixer innan användning.

hallonblad - 20-30 gram/dagligen. avkok på hallonblad kan även användas vid inflammation och inflammerade sår i munhålan.

brännässla - 20-30 gram hackad, torkad nässla dagligen

anis - 1 näve frön/dagligen

rosmarin - 1 näve färska blad dagligen eller 15 gram torkad rosmarin/dagligen

infot är hämtat ur hästägarens örtabok. många av örterna är även bra att använda utvärtes. där står oxå om det är varning för tex. dräktighet eller annat.

använder du flera örter samtidigt så ska du ge samma mängd totalt som om du gav en enskild ört, dvs totalt 20-30 gram eller en dl.

Örter är inte naturligt för hästar.... Hästar är GRÄSätare och väljer inte örter om det finns gräs. Så försökfå i din häst gräs naturligt under vintern istället - förslagsvis hö:)

så du tror inte att hö eller gräs kan innehålla örter :smirk:

här sår bönderna i örter i vallen för att få ett bättre grovfoder. dessutom så väljer hästarna många ggr att äta just örterna i gräset först, just för att dom väljer det ;)

visste du att tex. kvickrot (det där grova gräset som gärna växer i bla. rabatter, i gräsmattan, på åkrar och i hagar och förökar sig med rotrevor) är en ört ?

Jo örter växer i gräs.... Kommer precis från en föreläsning om hästens beteende. Hästen är gräsätare, ge den hö så får den i sig vad den behöver inklusive vissa örter, dock inte nypon och annat onaturligt. Att tilläggsfodra med örter är att slänga pengarna i sjön

men allt hö eller silage innehåller inte örter, hästen är ju tvungen att hålla tillgodo med det vi ger.

mina hästar äter även av nyponbuskarna, inkl. nyponen. även tistel, nässlor osv osv. pga. att dom har en hage som tillhandahåller det alternativet för dom.

Det finns såklart bra och dåligt hö men att ge hästar tistelfrön som man har mixat eller anis är fortfarande inte naturligt och ekonomiskt förkastligt.

kan örter och sådannat vara bra för fång hästar.. tex nässlor.. hur ska man göra för att de ska få sin verkan?

Citat från Margareta Rundgren-agronomie doktor och universitetslektor i husdjurens utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet "Hästar på bete väljer i första hand gräs som föda. I Camargue var över 90 % av det hästarna åt gräs eller halvgräs, även när tillgången på andra växtslag var större än på gräs. I ett försök där hästar fick välja mellan olika försöksrutor med olika betesblandningar, föredrog de olika gräsblandningar och till och med undvek örter med undantag av maskros, rölleka och svartkämpar."

om man har tillgång hemma och plockar örterna själv är det knappast ekonomiskt förkastligt. dessutom kan det vara bra mkt. mer "naturligt" att beh. vissa åkommer med det naturliga först, självklart i samråd med sin veterinär.

som en parantes älskar våra pållar att äta blommorna på tistlarna i hagen, även om där är mer gräs än dom orkar äta.

nässlor plockar man och torkar. dosen är 20-30 gram/dag. nässlor är mkt. rika på vitamin C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 533
Senast: Ajda
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 483
Senast: cewe
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 639
Senast: ameo
·
Foder & Strö Min häst äter så gott som endast grovfoder, mest hösilage av, vad jag ser, hög kvalitet dvs inget ogräs, skräppor, tistlar utan bara...
Svar
18
· Visningar
4 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka