orsaker till hälta?

T

touched

konstaterade hälta på vänster fram igår på ena damen. Hästen är sällskapshäst kan man säga o rids lugnt nån gång i veckan, ut. Hon har varit oskodd sedan jag köpte henne i somras och ca 3 år tillbaka enligt förra ägarna. Hon är utåttåad och har ju därför en liten udda gång. på mjukt underlag tex åker/vall/stubb går det bättre, mer bjudning men på vägen är det sämre, ömmar och markerar då i trav. men markerar även ngt i trav på mjukare...
vet rekomenderade vila och avvakta men eftersom hon bara går i hagen...? skulle ringa igen på månda om det inte va bättre.
hästen är 12 år, en vbl travare.. stått mer eller mindre i ca 4 år enligt uppgift. kan det vara så enkelt att hon är ömfotad och behöver skor? hon är inte varm någonstans och känns normal i alla ben.. (symptomen har nog funnits ett tag...)
Har noll erfarenhet av hältor (förrutom fång) trots nästan 10 års hästägande :o
känns som man är usel för att det är ngt fel på ens häst... de kanske är någon skada sedan travet?? :(

Sv: orsaker till hälta?

Förstår inte - du köpte hästen i somras, upptäckte hältan igår men symptomet har funnits ett tag? Vad är det som har funnits ett tag?

ömheten på hårt underlag,,, har trott att hon bara tex trampat på en sten eller så och haltat till. i skritt märks det inget utan det är i trav... igår fanns det inga stenar på den vägen där vi travade.. hoppade av på en gång o gick tillbaka.. svårt o förklara men alltid intressant o höra vad andra tror eller har för erfarenheter....

vet är som sagt redan kontaktad.....

Om en häst som varit oskodd länge börjar reagera och bli öm i fötterna så indikerar det för mig att något ändrats. Antingen andra underlag jämfört med tidigare, annan belastning, annan hovslagare kanske också spelar in. Hältan kan förstås även bero på något annat än fötterna. Ledproblem ger ofta symptom på hårda underlag men inte mjuka. Inte ovanligt att en häst med dålig benställning får pålagringar med åren.

Edit: en sak man lätt kan prova är att slå på skor och se om det blir någon skillnad.

ungefär ngt sådant skulle jag kunna tänka mig,, antingen skor eller så är det ngt gammalt.... man vet ju inte hur hårt hon gått tidigare heller för enligt stc har hon ju startat endel.. kan säkert påverka oxå..
vi får se.. jobbigt o vänta bara,,, man vill ju veta NU,, helst igår.... :o

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka