Öroninflamation?

S

Smilla96

Upptäckte idag när jag skulle ta ut hästarna att min hade lite fuktig brunaktikt klet längst ner på örat. Hon var irriterad när jag tog runt örat. Kan detta vara öroninflamation? Nån som vet vad jag kan göra rent med? Jodopax?
Har nåt till hunden när jag gör rent hans öron som heter epiotik kan man använda det kanske?

Nån som vart med om nåt liknande?

Sv: Öroninflamation?

Alla min pållar är "bruna" i öronen, det är deras öronvax och det ska sitta där för att skydda mot väta, flugor och annat olämpligt. Om det luktar illa och om hästen skakar ovanligt mycket på huvudet och kliar sig så ska man rådfråga vetten. Jag skulle inte hälla i öronrens i hästöron.

Ja, jag vet att dom har brunt öronvax...men det är väl inte så normalt att det är blött och sitter på utsidan av örat? Och att hon dessutom är irriterad/öm när jag tar på örat?

Normalt. En liten klutt klet i öronhåren vid örats bas. Och ALLA hästar (med undantagen som bekräftar regeln) blir irriterade om man pillrar där. Det betyder inte att hästen är öm. Symptom på öroninflammation är ffa att hästen lutar huvudet åt den onda sidan.

Använd absolut inte jodopax i öronen. Och Epiotic och liknande öronrens kommer sannolikt bara att orsaka en obalans i den normala floran. Inget som rekommenderas på ett friskt hästöra.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 314
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025