Oroliga händer

Whoever

Trådstartare
Efter en lång tids konvalecens så har vi kommit så långt att vi börjat rida mer samlat. Och tydligen har jag dragit på mig olaten att mickla med bettet nåt helt otroligt. (särskilt i skritt) Det blir ett moment 22: Hästen säger "Ge fan i min käft, så här kan jag ju inte gå i form!" Och jag som ryttare svarar med att pilla med tygeln ännu mer. Och hästen börjar fundera på om jag vill åka i backen eller inte.

Missuppfatta mig inte. Han får fint i låg unghästform med bra takt och driv. Det är nu när jag ska börja samla upp honom mer i skritten för korta perioder som jag failerar. Tanken jag får när jag skriver är att kanske skita i den mer samlade formen i skritt och ta det i trav/galopp lite senare i igångsättningen när jag automatiskt lite mer driv i honom.

Men likförbannat så stör det mig att jag fått någon sorts tics i händerna.
Finns det några övningar som vi kan pyssla med i skritten som helt enkelt omöjliggör överaktiva händer?
Eller ska jag helt sonika binda fast dom i sadeln? ;) :grin:
 
Sv: Oroliga händer

Jag hade lite samma problem innan, satt och vek handlederna och plockade med tygeln i skritt. Min tränare sa hela tiden, tummarna upp ihop med händerna, stöd på yttertygeln, mecka inte med den. Bli medveten om dina händer och att de ska vara stilla, tänk på det hela tiden, öva öva :)
 
Sv: Oroliga händer

Prova att hålla i ett hoppspö? :) Alltså mellan vänster och höger hand, under tummarna, om du förstår... kanske blir stadigare då?
 
Sv: Oroliga händer

Rid på en hand! Man blir väldigt mycket mer medveten om vad man gör då man bara har ena handen. Man märker hur den flaxar än hit och än dit. :P
Det blir så tydligt!
 
Sv: Oroliga händer

som dom andra, rid med en hand eller med spö mellan tummarna! Be någon longera dig så du kan fokusera på sitsen (utan stigbyglar eller tyglar) eller så får du helt enkelt inse att du skadar din häst av att hålla på slita den i munnen...
 
Sv: Oroliga händer

strunta i att samla ihop i skritten, gör det mer i traven och så fort du saktar av till skritt så vänder du upp hoppspöet och "låser" händerna. du kan fortfarande plocka på bettet men inte lika mycket och då kan du fokusera på att få fram honom för skänklen mer och få honom till en högre form via bakben och rygg.
 
Sv: Oroliga händer

Det där med hoppspöt var ju en riktigt intressant grej! Och betydligt säkrare än att binda fast dom i sadeln, dessutom. Enhandsfattningen är något jag redan utövar när det är riktigt kallt. Då skiftar jag tygelhand medans jag håller på och värmer den andra..
 
Sv: Oroliga händer

eller så får du helt enkelt inse att du skadar din häst av att hålla på slita den i munnen...

Det här skrattade jag faktiskt lite åt. Så illa som min häst tycker om mitt okyllesplockande. Så hade han nog slängt mig i backen redan och jag ryckt eller slitit i honom. Jag förstår din andemening. Men i vårt fall så skadar jag nog mest mig själv i slutändan om jag skulle slita honom i munnen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 135
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp