Orolig..noskvalster ?

Shatoo

Trådstartare
Hej alla hundägare (och er andra)

Jag och min familj skaffade för ca 1½ år sedan vår första hund. Det blev en liten cockerpoo som fick heta så farligt som Killer :p

Han trimmas regelbundet och då klipps även klor och håret i hans öron, däremellan gör jag det själv.

Vi har märkt att när håret blir lite för långt så det kommer i ögonen får han lätt lite kladdiga ögon, så det är vi jätte noga med.

Däremot öronen ska man vad jag förstått egentligen rycka bort håret men det tycker jag låter fruktansvärt plågsamt så det har jag sagt att de ska raka när han är där. I och med att han har hängade öron är det viktigt att hålla rent så jag har köpt ett rengöringsmedel på apoteket som jag tvättar med då och då.

Men...häromdagen ser jag han köra ner huvudet i marken och liksom dra hela ansiktet motb marken med båda tassarna över ögonen/nosen. Någonstans såg det ut som om han ahde besvär, men jag vet inte om det är ögon eller öron. Jag tittade på honom och ögon/öron såg fina ut och luktade inte illa eller så.

Hur är det med noskvalster? Kan de hålla på så här för skojs skull? I övrigt är han hur pigg och glad som helst.Trodde först att han blvit stucken av ngt men kunde inget se...

Sv: Orolig..noskvalster ?

Hejsan

Mina båda Golden håller på sådär i bland.De verkar göra det utan någon anledning dvs för att det är kul typ.
När den ena hade nos kvalster för 2 år sedan så nös han ganska mycket.
Hoppas att det bara är för skojs skull.
/Marie

När en av våra hade noskvalster(hade bara två hundar på den tiden)
så var symptomen att hon typ drog in luft genom näsan, som om vi människor skulle dra ner snor i halsen (urk blääää:crazy:)
Hulkade lite och sen betedde sig som vanligt.
Luktsinnet var väl heller inte det bästa då heller. :D
Men ordnades enkelt genom vet besök, har för mig att hon fick en spruta (??) Det var sambon som fixade med detta.
Den andra hunden hade inga symptom, konstigt nog då vi hörde att det smittade rätt så enkelt.
Sedan dess har jag blivit befriad från detta.

Som sagt tidigare, vid ett noskvalsterangrepp så snörvlar hunden en hel del. Sen ska man visst kunna se krypen i nosen när hunden sover, men det är ju inte alla hundar man kan komma nära när de sover.

I villket fall, jag fick "Advokate" utskriven av vet. via telefon, hunden behandlas på samma sätt som med fästingmedel, alltså man lägger den dos i nacken.
Min vet. sa att om jag var tveksam så var det bara att behandla, skulle det inte vara noskvalster så är det ett bra sätt att utesluta genom att göra en behandling. Inte så billigt däremot, en treveckorsbehandling gick på drygt 300:-

Däremot öronen ska man vad jag förstått egentligen rycka bort håret men det tycker jag låter fruktansvärt plågsamt så det har jag sagt att de ska raka när han är där. I och med att han har hängade öron är det viktigt att hålla rent så jag har köpt ett rengöringsmedel på apoteket som jag tvättar med då och då.

Ang. att rycka haren ur oronen ar det inte sa hemskt och plagsamt som det kanske verkar. Det finns oronpulver man kan kopa som gor att man far ett battre grepp om haren och gor att de lossnar lattare. Jag trodde min hund skulle protestera nar jag plockade forsta gangen men hon brydde sig inte namnvart. Nu ligger hon t.o.m och halv-sover i mitt kna nar jag plockar. Prova, ta det lugnt i borjan och vanj din hund vid att du ror vid oroninsidan och ta lite i taget.

QUOTE=mardley;11065786]Ang. att rycka haren ur oronen ar det inte sa hemskt och plagsamt som det kanske verkar. Det finns oronpulver man kan kopa som gor att man far ett battre grepp om haren och gor att de lossnar lattare. Jag trodde min hund skulle protestera nar jag plockade forsta gangen men hon brydde sig inte namnvart. Nu ligger hon t.o.m och halv-sover i mitt kna nar jag plockar. Prova, ta det lugnt i borjan och vanj din hund vid att du ror vid oroninsidan och ta lite i taget.[/QUOTE]

Hur gör du när du rycker? Tar du bara med fingrarna och drar loss eller? Har aldrig haft en hund där man behöver rycka öronen innan...Vad är det för pulver? När jag gjorde det på honom tidigare tyckte han inte alls om det och nästa gång jag skulle kalla in honom så tittade han på mig och kröp ihop och smög bort från mig...det skar i hjärtat!:cry:

Håret måste bort från hörselgångarna. Rakar du bort det så tar du bara på ytan och det kan bli tjockare och tjockare med päls i örongången. Vilket gör att det till slut kan bli infektioner.
Det gör inte ont om man tar lite i taget.

Kämpa på :)

Hur gör du när du rycker? Tar du bara med fingrarna och drar loss eller? Har aldrig haft en hund där man behöver rycka öronen innan...Vad är det för pulver? När jag gjorde det på honom tidigare tyckte han inte alls om det och nästa gång jag skulle kalla in honom så tittade han på mig och kröp ihop och smög bort från mig...det skar i hjärtat!:cry:

Stall upp hunden pa ett bord om du kan (eftersom det ar en liten ras). Borja med att borsta pals, klipp klor, ror vid oronen osv. Vanlig vardagstrimning. Hunden ska sta still och vara avslappnad. Jag brukar inte gora nat "pnuttegull" av det utan bara vara lugn och bestamd. Vantar med att ge godis tills du ar klar och hunden kommit ner fran bordet.

Manga hundar forsoker "fjanta" (och du tror da att det ar varre an vad det ar) bara for att fa komma ner, men var bara lugn och konsekvent. Nar du borjar plocka i ett ora kan det vara bra att ha en medhjalpare som star vid hundens huvud med kanske en godbit (mest for distrahering) eller bara som lugn "fast-hallare"/stod.

Jag plockar de yttre haren med fingrarna. Sedan anvander jag en trubbig pincett for haren langre in. Rycker snabbt och tar lite har i taget. Ryck nagra minuter och sedan slutar du for dagen. Trana lite i nagra dagar istallet for att ta allt pa en gang, sa kanske hunden vanjer sig. Viktigt ar dock att inte "fjanta" eller tycka synd om hunden, da blir det ofta varre.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 866
Senast: Dino
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 924
Senast: Bewildered
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 506
Gravid - 1år Ja hur tänker ni om denna situationen: Sonen 9 månader älskar sin hund. Men han är väldigt elak mot honom. Några av de saker han...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
15 812
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V