Orolig i munnen!!

SandraM

Trådstartare
Min medryttar häst är väldigt orolig i munnen. Han har är inte ordentligt riden på några månader utan vart seriöst igångsatt nu i några veckor. Han är kollar av både veterinär och kiropraktor och där finns inga problem.

Han ska även till tandläkaren här om någon vecka. Men undertiden skulle jag vilja ha tips. Han rids på tredelat han är väldigt pigg och framåt villig till träning, men tar inte riktigt kontakt med bettet. Råkar man ta en aning för mycket så början han rycka med huvudet, så man nästan kan bli knockad.

Jag vet faktiskt inte om ägaren har samma problem, eller om det är så att hon kanske rider på ett helt annat sätt. Jag ska ta och fråga hur han är med henne. Men jag försöker vara så avslappnad och mjuk i handen som jag bara kan. Men ibland kommer tillfällen då man måste kunna ta i tygeln.

Så jag undrar om ni har tips till mig hur jag kan tänka eller så? Det är som sagt inte min häst... Jag ska fråga om ev. bettbyte, rakt bett?

Känns som om det finns ganska många med detta problemet men även att många är duktiga till att lösa problemen!! Tacksam om någon känner att de har konkreta och bra svar och kanske lösningar!! :)
 
Sv: Orolig i munnen!!

Kanske inte det svaret du önskar men.. nr. 1 fråga ägaren om hästen beter sig lika med denne och be ägaren om råd hur du bör rida hästen.
nr 2 avvakta tills tandläkaren varit där, inte helt omöjligt att problemet sitter i munnen på hästen.
Frågar man på ett forum får man tusen och allsköns svar från personer som inte sett hästen, så det bästa som medryttare är att alltid fråga ägaren först.. Utgår från mig själv, jag föredrar att medryttarna kommer till mig först med frågor gällande mina hästar :)
Lycka till med din medryttarhäst!
 
Sv: Orolig i munnen!!

En bekants häst blev totalförbytt på ett par dagar pga hakar. När hästen varit till tandläkaren och slipat ner sina hakar försvann också problemet.

Hästen blev alltså totalt oridbar och tålde inte någon som helst kontakt med handen då närmast knockade den sin ryttare och var i övrigt så orolig att det inte var någon som helst idé att fortsätta rida, mer än på lång tygel då-det gick ju bra. Han fick således vila tills han blivit undersökt. Sen var problemet ur världen.

Hästen var hyfsat ny och man visste inte att den hade hakar som behövde kollas över varje halvår...

Men säger som föregående-hör med ägaren hur den beter sej med denne och hur han/hon tycker ni ska göra tills hästen är kollad i munnen.
 
Sv: Orolig i munnen!!

Håller med dom andra här, vänta tills dom har kollat och prata med ägaren.

Min häst gjorde exakt lika dant och jag tog ut min vet som tittade på honom. Jag red då på tre delat bett och det visade sig att han fick blåmärken av betet för att det nöp honom och därav så drog han ner huvudet så man nästan flög av. Efter det körde jag med rakt bett eller hakamor och det är det bästa jag har gjort, han blev som en helt ny häst :D

Lycka till och jag hoppas det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 577
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp