Orolig hela tiden...

Lill76

Trådstartare
I somras behandlades min häst för inflammation i höger framknä och hovled. Var ohalt efter första behandlingen så allt borde vara frid och fröjd, men hon röntgades innan behandlingen och där visade sig att hon hade vad veterinären kallade förändringar på kronled och kotled, men där var hon alltså inte halt. Men nu räcker ju det med att jag vet att hon har dom här förändringarna, som jag antar är pålagringar, för att jag ska vara orolig hela tiden :( Så fort hon är det minsta krånglig och körning och ridning inte flyter felfritt så tror jag ju att hon har ont. Minsta lilla galla och jag håller på att bli tokig. Veterinären sa inget om framtida problem med dessa leder utan bara att hältan satt inte där denna gången. Hur ska jag hantera detta? Ska jag be att får bilderna och kanske visa för en annan veterinär och höra vad dom tycker?

Sv: Orolig hela tiden...

Problemet är att man sällan kan säga säkert om röntgenfynd/ledförändringar kommer att ge framtida problem eller inte. Så visst kan du visa dem för en annan veterinär om du vill, men risken är att du inte får några svar av det. Tyvärr.

Hur man hanterar det. Ja, det bästa sättet är att försöka att inte noja (SVÅRT, jag vet). Att hälsokontrollera hästen en - två gånger per år kanske kan ge lite extra sinnesro? Då upptäcker man ju ev problem snarare, och är där inga problem får man ett kvitto på att det är okej fortfarande så att säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 648
Senast: Piaff
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat