Orolig häst..

Linduzz

Trådstartare
Hej, jag har en D-ponny på 10 år (enl. tänderna) hon är väldigt orolig i boxen, sparkar, går fram å tillbaka, väver i stort sett allt! det spelar ingen roll hur mkt hon blir riden eller inte blir riden, vi ger henne hö nät i boxen på kvällarna jag har provat jätte länge at bli av med detta, hon har tom gått på lösdrift det trivdes hon super med men jag har inte tillgång till lösdrift längre.. Nån som har tips eller vad som helst som kan tänkas hjälpa?

Sv: Orolig häst..

Hor stort är stallet? Hur många hästar står där? Hur länge får hon gå ute i hagen? Hur ser hagarna ut? Har hon nån hästkompis i hagen? Hur mycket foder får hästen? Hur mycket rids hästen?

Allt detta spelar roll... så om du svarar på dessa frågor först så kan det bli lätare att hjälpa till sedan...

stallet är jätte stort med fyra boxar (för stor hästar) just nu står det 4 hästar ink henne hon går ut vid 08 och går in vid 20 hon får ca 8 kg hö och ett kilo kraft med vitlök just nu har hon vinter vila pga hon var skadad i sommras och är rädd att det skall komma fram igen

hagarna är stora med lagom terräng och skog hon går med två häskompisar medans den fjäörde står inne (box vila)

Förstår att du är orolig, det hade jag också varit. Jag har själv en häst som inte kan stå i en vanlig box. Lösdrift, storbox med fler hästar och spilta går jättebra. Vanlig egen box = ren katastrof. Hästen väver och springer på väggarna.
Kan var så att det inte finns någon annan lösning än att byta stallmiljö. Antingen bygga om stallet eller flytta hästen.

vi har nyss flyttat dit och det finns vekligen inga stallplatser i närheten. Hon verkar trivas jätte br när hon är ute och så men hon vill in å bara ha krafften en vill hon ut igen ja tror snart det är dags för vet med henne igen *suck*

Låter precis som min häst! Har du möjlighet att prova med att "göra om " din box till spilta ett tag och se hur hon reagerar då?
Hade jag haft min häst i box hade han varit slaktad idag. Men får han stå i spilta är han hur lugn som helst, äter sin mat och vilar.

Nej vi har inte provat det än, men jag skall prata md stallägren om det skulle gå! men jag vet hon stog i spilta innan jag köpte henne.

Då var hon lugn, men nu är hon dock en helt annan häst! Hon var mkt lugnare, omusklad, rädd för allt, osäker på allt hon vågade inte göra något. Jag skall testa med spilta tack:d

Jag har också en sån häs som inte riktigt kan stå stilla i boxen.
Hon av någon underlig anledning kunde det när förra ägaren hade henne men när hon kom till mig så fick hon gå på lösdrift. ;) nu är det jättesvårt att ha henne i en box fast hon har kompis i stallet.

Tidigare ahde vi inte lösdrift i det stallet som jag är i nu men vi ordnade, gjorde om en del av ladugården. de står ändå iute hela tiden.:smirk:

Hoppas det löser sig!

Lös drift e ju himla smidigt allstå. hade det när jag stog hos syrran, gissa om pållen min trivdes:smirk: men men det funkar ju inte å åka 45-1h varje dag

Om hästen nyss flyttat dit så kanske den inte rotat sig än. Det tar ju lite tid att bli kompisar med hagkompisarna. Spilta är nog inte höjdare om hästen mådde bra av lösdrift. Har haft en likadan häst själv. Mer mat och regelbundna tider är det enda som gäller. Mindre energi såsom betfor och sånt. Mer grovfoder. Att låta hästen få tugga mycket gör dom lugna. Helst hela tiden.

Hon har stått där i snart två månader. Vi har ökat hennes mat och så, Men hon e redan jätte fet men hon motioneras varje dag och så

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama