Aliche

Trådstartare
Käre Buke hjälp mig :)

Min mamma har sin häst på sommarbete i en enorm hage med gräs, skogsdungar, vattendrag m.m
Nu hittade hon sin häst med den här knasiga bullen på nosryggen, hästen är i övrigt helt opåverkad, bara bullen. Kan det vara ett ormbett? Har aldrig sett nåt så jag vet inte riktigt hur dom ser ut.

Tänkte att i en sån hage som hon går i kanske det finns en del ormar?

mail

Sv: Ormbett??

Ormbett är inte så vanliga såhär års då det börjar bli kallt och ormarna blir slöa. Insektsbett kanske, eller ett sticksår som blivit infekterat. Kan också varit att hästen fått en spark eller slagit i något så det har svullnat.

Det knasiga är att det finns inga märken efter bett eller sår, det är bara svullet. Och som sagt hästen är precis som vanligt, verkar inte speciellt ömma där bulan sitter heller... den gick ner lite några dagar efter, vet inte riktigt hur den ser ut nu då hästen är nere i Skåne. Känns som bulan är lite liten för en spark eller?

Har hästen fått ett bett från en insekt så är det inte alltid det syns något ingångshål men kan ju svullna ändå, tycker att insektsbett generellt brukar ge runda svullnader. Annars kanske hästen har slagit i något, en gren kanske.

Hur reagerade den på ormbettet? Vad hände med hästens allmäntillstånd?
Tänker på mitt föl som plötsligt var svullen hela vägen från ganascherna och ner över halsen. Ville inte röra halsen och var öm. Fick hög feber.
Kan det ha varit ett ormbett?:confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 948
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 102
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 662
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 443
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V