gul_zebra

Trådstartare
Har velat ha orm i en massa år nu men det har aldrig blivit av. Och nu visas ormar upp på Borlänge Närtv och jag kan inte säga annat än att JAG VILL HA! Speciellt en albino tigerpyton de visar, så sjukt läcker :love:

Och tja... Jag vill slå slag i saken! Inte nu, det funkar inte, men senare. Typ i sommar eller om ett år eller så om ekonomin och allt annat som behövs ser bra ut, om inte råttorna är kvar då förstås för råttor och orm i samma rum tänker jag inte ha.

Menmen. Vill förstås börja läsa på direkt såklart. Så, vad är det man ska kunna när man skaffar första ormen? Fördelar och nackdelar med ormar? Var kan jag hitta bra info? I första hand hemsidor då, kan inte ta mig till biblioteket hur som helst.

Och så det här med ormvalet då. Har aldrig haft orm tidigare.
Vill ha:
*Lättskött och bra för nybörjare
*Nån art som håller sig frisk lätt
*Som inte tar för mycket plats (terrariehöjd är inga problem, ytan är lite värre. Kan nog få in max 100-120 cm så som jag bor nu tror jag?)
*Nån som brukar vara lätt att handskas med och inte har så stor benägenhet att bitas
*Helst nån som är ganska lugn av sig
*Som inte brukar ha problem med att äta dött

Vad kan ni rekommendera?
Är väl inte direkt bråttom men det vore ju kul att kunna sikta in sig på nån särskild :) Har hört att rosenboa (hmm, hette det så?) är en bra nybörjarorm, stämmer det? Var hittar jag isf bra info om de?

Sv: Ormar?

Välkommen till oss reptilidioter:D
En rosenboa! Javisst! mycket vacker, lättskött men det är en grävorm, du ser den sällan oven mark.
Annars skulle jag rekomendera kungspyton! Lättskött, sällan aggressiv.
Vill du ha en aktiv orm som rör på sig mycket i terrariet så är det nå´n typ av snok som gäller. Majsormar finns i en mängd olika färger och rör på sig mycket i terrariet.
Alla frågor är välkomna!!

En daggmask är nog den mest anspråkslösa ändå... :D

Ok. Ja då var det det som var emot då, vill ju gärna se ormen också :D

Hur mycket plats behöver en kungspyton? :d

Jag är kär!
Har aldrig sett nåt så vackert. Kalifornisk kedjesnok, helt sjukt läcker ju :love:

Får du in ett terrarie på 120 cm så är det bra för en Kungspyton. Blir lite trångt för en helt fullvuxen, men inte omöjligt.
Vill du hellre ha en snok så sats på höjden. Majsormar och kjedjesnokar gillar att klättra.
Du gillade ju alibno tigern? Det finns en massa udda morpher bland majsormarna som kan tilltala dig!
Ja, jag tjatar lite om majsorm men faktum är att det är en perfekt nybörjarorm!

Jo, förresten, glöm inte att i förväg kolla med kommunen om vilka regler som gäller:idea:

Och, du, vill du ha en ordentlig orm-klapp-stund så finns det ett gäng här att välja på! Bara att ta sig hit!

Ok. Men gott om plats ska de ha iaf, sånt är jag noga med :) Men får se, blir nog att vänta till i höst om det blir något. Hoppas på att kunna flytta då så det blir ju enklast så när jag då ser hur ekonomin ser ut när man väl är utflyttad.

Vad brukar månadskostnaden bli för en orm ungefär? Inte bara maten då utan hela kittet menar jag :)

Majsormar har jag kollat en del på förut också. Finns ju många fina att kära ner sig i, men det är nästan lite småtråkigt med nåt som "alla" har så :angel: Men man vet aldrig, ska läsa på lite mer :D

Månadskostnad?
Ja du, för en orm i ett terrarie så blir det inte mycket. Lite extra el går ju åt till värme. Kostnad för mat är helt beroende på var du handlar. Köper du på djuraffären blir det dyrt:crazy: Du kan komma mycket billigare undan om du hittar en privat uppfödare av ormmat.
Den stora kostnade är när du ska fixa terrariet. Beg, terrarier går ju att hitta på annonser, men det tillkommer värme, viss inredning och lyse/lampor. Allt finns i billigare och dyrare altenativ.

Jag vågar inte räknar ut vad mina burkar kostar per månad *rys* Har ju fyra terrarier varav en är ett jättebygge och två är hyfsat stora. Där går det åt värmae och lampor.

Ok. Tänkte mest på vad tillbehör brukar gå på varje månad på ett ungefär, med bottenmaterial och så :)

smyger mig in med en fråga. har du nått tips om nån bra sida med info om reptiler (ormar) ?

En sida med ett hyfsat forum är repti.net.
Dock kan man få en hel del idiot-svar av en del som tyvärr påstår sig veta mer än dom kan. Ställer man en fråga får man använda sitt förnuft och sålla ordentligt bland svaren.
Annars så finns det massor med bra reptilsidor. Googla på just det du vill veta så dyker det upp massor.

Zebran, bottenmaterial, därom tvista de lärda! Jag kör med vanlig täckbark som du kan löpa på ica eller coop. Brukar köpa när dom har 4 eller 5 säckar för 100kr. Det räcker länge! När du ställer iordning terrariet fyller du upp botten med några centimeter bottenmaterial. Sedan behöver du bara fylla på i takt med att det minska när du städar. Behöver sällan bytas helt. Enda gången jag byter helt är om jag fått in ohyra vilket bara hänt en enda gång. Jo, har bytt helt när jag bytt terrarier och nå´n gång när jag fått för mig att byta vilket kanske är en gång/ år. Så som du ser så är det inte så dyrt. Andra kostnader är ju lampor. Jag har spotlights i terrarierna fö punktbelysning. Köper på Biltema där dom är billigast. Byter lampa ca en/månad. Då har jag änå ca 10st lampor igång, så det är heller ingen större kostnad. Vidare behövs eventuellt lysrör med dagsljus. Det beror dock helt på var du placerar terrariet. Lysrör ska bytas en/år.

Så, om jag nu inte räknar med el så ett snabbt överslag på vad mina burkar kostar ( tar med lysrör, spots, substrat, mat)blir det ca 300kr/månad. Då har jag 13 st boor och har egen uppfödning av möss och köper råttor billigt.

Ohoj! Billigare än jag trodde mao.
Det är ju super, mer över att lägga undan för ev veterinärräkningar och sånt då ju :)

Det där med ohyra förresten, är det väldigt vanligt och lätt att de får det eller är det typ... som andra djur eller nåt? Tycker det är så vidrigt, håller just nu på behandlar sniglarna från kvalster och tja... Jag står hellre i köket när mamma steker bacon än grejar med ohyra :crazy: :D

Kvalster på ormar är tyvärr rätt vanligt men det går att göra vissa saker för att förhindra eländet.
1- köp av ny orm, låt den ligga i ett tomt terrarie eller petbox eller liknande i en vecka på endast tidningspapper. Det blir en form av karntän.
2- köp inte reptilbark. Det har förekommit att kvalster från zooaffärer följt med säcken hem:crazy:
3- vid inköp av nya saker ffa från zoo. Se till att tvätta av allt ordentligt först för att få eventuella kvalster att försvinna.

Kvalster ser man som små svarta prickar som kilar in och ut mellan fjällen på ormen. När dom ätit upp sig blir dom som knappnålar. Kryper överallt i terrariet, i bottensubstrat, på inredning, glas mm.
Det finns en mängd medel för att behandla kvalster men innan man ger sig på kemikalier kan man försöka med vänligare metoder.

Jag rekommenderar stark majsormar. :love: Vi har tre stycken och de är alldeles underbara.Lättskötta, trevliga att kela med. Kräver inte så jättemycket egentligen.

Våra äter 1 varsin vit mus var 3 vecka ungefär och sedan har vi bark och kattsand i botten plus att vi har spån på ett ställe där honan brukar ägga.

Helt underbara. Våra har aldrig varit sjuka och är i dag 9 och 11 år gamla.

Ok. Som med sniglar då, kan få kvalster genom jorden. Men det är som tur är lätt att bli av med... Men här ska ändå bytas till mossa så småningom, när de börjar sälja billig "julmossa" :angel: :D

Om man köper reptilbark, går det då inte att rengöra det på något sätt innan det används ifall att? Hur isf?

Uuuh vidrigt :crazy: Varför är jag så dum så jag frågar sånt just i samma veva som sniglarna har kvalster, nu kryper de ju på mig i min hjärna :o :crazy: :angel:

Anväder du reptilbark kan den läggas i frysen ett tag så dör alla oönskade djur alternativt lägga på plåt i ugnen ett tag. Dock måste man då tänka på säkerheten, finns brandrisk där.

Jo precis. Ugnen är då inget jag törs riskera iaf, har redan råkat smälta sönder locket till en stekpanna så jag har sabbat tillräckligt där :angel: :D

Det finns inga kvalster som överlever frysen då? Hört att det finns såna bland andra djurslag nämnligen :)

Jag vet faktiskt inte hur ormkvalster klarar frysen, men rådet fick jag av veterinär, så jag hoppas att hon vet.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 662
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?