Sv: Ormar?

Ok.
Tja, man kan ju alltid prova. Om man nu inte skaffar annat underlag förstås, det är ju rätt långt tills jag skaffar orm ännu :D

JAg har nyss skaffat mig mina första ormar. två majsormar. en Miami Phase 1år och en Black 2år. Superfina och trevliga!
Jag bor på internat på min skola så då bor de i ett stort terarium. och på lov så kommer de bo hemma med min lillebrors och min pappas två majsormar i ett 400liters akvarium.
Jag tycker helt klart att en första orm bör vara en majsorm eller en snok av något slag.
Jag har dock haft den turen att min ena rumskompis på internatet kan en hel del om ormar, samt att pappa har haft ormar x antal år.
Så jag får den hjälp jag behöver, men inte betyder det att jag inte läste på innan.
Bra sida är repti.
/agnes

pippi27 skrev:
Då har jag 13 st boor och har egen uppfödning av möss och köper råttor billigt.

Känns det inte fel att mata ormarna med de djur du själv fött upp? Och hur avlivar du dem?

I början tyckte jag det var skit jobbigt att mata med mina små älsklingar.
Med tiden har jag fått lära mig att kallt se på mössen och råttorna som just mat. Matdjuren hålls i ett rum för sig, dom gullas inte med, dom har inga namn. Dom sköts bra, får bra mat, har rent och fräsht i burarna, nytt vatten dagligen men inget mer.
Avlivning sker genom ett slag mot nacken med ett verktyg.

usch nej, det ska vara STORA ormar, sånna som inte kan gömma sig i blomkrukor o lampkronor :D

Usch.. Skulle nog aldrig kunna tänka mig att avliva djur även fast jag inte "känner" dem. Om djuret var sjukt skulle det självklart vara en annan sak.

det har du rätt i och då vill jag försvara mitt uttalande här ovan, ordet "usch" ska inte vara där :smirk:

det ska alltså stå nej, det ska vara STORA ormar.

just för att jag är skraj för små som kan gömma sig på nämnda platser :)

Ja det förstod jag ;)
Tycker bättre om stora ormar själv också, just för att det är mer att ta i. Därmed inte sagt att jag inte gillar små ormar också.

Jag är mest så trött på det där gnället, allt man får höra om hur äckliga osv djuren är. Alltså inte typ "Jag tycker de är äckliga", för en åsikt får man ju ha (även om den ofta är väldigt onödig att säga...) och ibland kan ju folk vara nyfikna ändå också, däremot sånt i stil med "Fan vad äckligt!", som det Sandraaa skrev ovan tex.
Liksom hallå, jag går ju tex inte runt och säger "Fan vilka äckliga barn du har" eller nåt sånt och djur är ju ofta som barn för ägaren... För mig är det iaf inget annat än jävligt kränkande att få höra sånt om ens djur och stora intresse:mad:

det finns en mängd trevliga nybörjarormar, sålänge man är införstådd med att de flesta också kräver olika saker= läs på mycket innan!

kedjesnoken är en vacker snok, lättskött och härdig. Kan inte mycket om dom dock,

Majsormen, panterophis guttatus guttatus
är ju som många säger en bra nybörjarorm. Men det kan ju igentligen kvitta om det inte är det som man är intresserad av. Jag tycker man ska köpa den orm man tycker bäst om, sålänge det inte är något som kräver enorma saker. Tigerpyton är ju en av dom tyvär. Då är det lätt att man tröttnar för att det blir mer bekymmer än man räknat med.

Kungspyton, python regius
är en underbar orm. Men man ska räkna med ett par saker. 1 den kommer inte vara ute mycket. Då ser du en snok mer. 2 den kommer med all sannolikhet att matvägra, är du en person som lätt stressar upp dig? då är kanske inte en kungspyton något för dig.

Mjölksnok, lampropeltis triangulum
otroligt vacker orm, finns massor av underarter. Brukar vara lite mer stingslig till sättet men det är självklart också upp till individen, obs ej mer än en i ett terrarie!

strumpebandssnok
mycket aktiv (dag) snok som är rolig att titta på, blir ganska liten och man kan ha flera stycken i ett terrarie.

Johanna www.reptorama.tk

Åhh..va skoj med en som gillar ormar

Jag & sambon har haft en hel uppsjö med reptiler, mest ormar.
Vi hade två Rutpyton, en drös majsormar, en regnbågsboa & min lilla Åke" ..en Busksnok

Vi var väldigt noga med att ormarna skulle ha gott om plats...nu harde vi turen att sambon är byggare ..så han byggade alla våra terrarier själv...Rutpyton-ormarna fick bo i en ombyggd dubbel garerob som vi lagt ner....sen hade vi busksnoken och majsormarna i en vanig garderob som stog upp och var avdelad ..en orm uppe och en nere.
Regnbågsboan hade mindre terrarie ..för h*n var liten när vi hade henne/honom.

Mina favisar av ormarna var ju klart min pyttiga busksnok..tjock som ett lillfinger och typ 30cm lång.
Men vår stora Rutpyton "Rutan";) på 2,5m var fin....väldigt fin att titta på & väldans snäll.

Jag var ingen ormfantast när jag träffade sambon,men vande mig snabbt...fast matningen av alla utom busksnoken fick han fixa....där går min gräns :crazy:

Som någon anna skrev här..ett ordentligt terrarie...kolla upp reglerna i kommunen....lås på terrariet ( vi hade en orm som var väldans duktig på att öppna glasen & ta sig ut)
Ta reda på mycket fakta....läs böcker...fråga kunniga om allt du kan komma på.

Lycka till & God Jul!!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 664
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25