Orkidéexperter, hjälp!

Sv: Orkidéexperter, hjälp!

Jag vet faktiskt inte var vitmosse-tipset kommer från. Har läst mkt på orkidéforum, orkidétidningar osv och där står det alltid, verkligen alltid, om vitmossa... Dels att man ska ha det i den vanliga orkidékomposten kring rötterna, men även som mer läkande effekt när en planta mår dåligt. Men har aldrig prövat det själv för jag tycker det fungerar så bra utan ändå. Men nu när man har en sjukling...

Jaja. Jag ska bege mig till en blomsteraffär någon dag och höra ifall de har ngn vitmossa. Vore faktiskt ganska kul att testa! Ska dock vänta lite till och se om det sker någon förbättring...

det bli nog svårt att hitta vitmossa i en blomsteraffär. De enda mossorterna vi brukar ha (nu kan jag inte tala för alla) är plattmossa och renlav till jul. Har aldrig sett att det går att köpa någon annan sort hos leverantörerna heller.

Vitmossa blandas ofta ihop med renlav som är den "mossan" som många har i sin advenstljusstake. Vitmossa är egentligen grön här kan du läsa om den http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitmossor

(hoppas moderatorn tillåter länkarna)

Ja, haha, jag vet att många blandar ihop vitmossa med renlav. Men jag vet exakt hur vitmossa ser ut, tycker den ser så gullig ut. Om det hade varit en annan årstid skulle jag nog kunnat ge mitt ut i kärret och hämtat den själv ;).

Men ni har alltså inte torkad vitmossa i er butik? Då kanske det är som du säger, svårt att hitta i en vanlig blomsterbutik. Jag tror jag skiter i den där orkidéen nu. Den får överleva av sig själv, haha.

Haha ok, sorry för min övertydlighet :D

Jag har aldrig sett det, men jag jobbar inte i någon stor kedja heller utan en liten speciell butik och våra leverantörer har det inte.

Kanske något växthus eller liknande?

Du får hoppas på töväder snart annars. Eller skita i den lilla rackaren och hoppas på att den överlever ändå med vanlig skötsel. Det hade dock varit intressant att se om det hade fungerat.

Visst hade det varit kul att följa den i en liten plastpåse med bara vitmossa runt rötterna :D Jag älskar att se saker växa och utvecklas osv osv. Det är nog därför jag lägger ner så mycket energi på den här kraken! Gav den dock rejält med vatten nu och ställde den jätteljust. Den får stå där är ett nu. Och jag tyckte att jag såg en till rot, så om vi har tur är den på bättringsvägen!

Tittade på några andra av mina orkidéer och såg faktiskt att en av dem hade massa mossa runt rötterna (eller i liksom "i mitten" där rötterna börjar) och den har jag aldrig planterat om så den måste alltså haft det sen jag köpte den. Och den är faktiskt den finaste av alla mina orkidéer, den har blommot huuur länge som helst nu, har jättefina rötter och blad. Det kanske är mossans förtjänst :P

Får jag göra ett litet trådkap? ;)

Fick en rosa/vit orkidé i födelsedagspresent. Och jag har ingen aning om hur dessa blommor ska skötas! :eek:
(Jag är på plastblommor/kaktus nivå med mina gröna fingrar..)

Så någon som kan ge mig tips och råd? :)

jag fick en del tips av en tant när jag jobbad i hemtjänsten och det bästa rådet hon hade ang vattningen var att en gång i veckan ta o doppa rötterna i vatten/spola genom ordentligt låta rinna av och tillbaka i krukan, alltså inte vattna när de står i krukan. tydligen fungerade de bra för hon hade enbart orkideer i hela sin lägenhet 3-4 i varje fönster och de var verkligen jättefina, hon rek även genomskinliga krukor...

Jag gjorde nyss något jag kanske inte borde gjort, jag tog upp orkidéen från komposten för att se om den såg ut att må bättre. Och kolla vad många rötter den har fått på ett par veckor!

rotter.jpg

Att rötterna är så gröna beror ju på att den nyss fått vatten och har stått väldigt ljust hela dagen, men jag hoppas inte att det vita är farligt? Jag tänker att det kanske bara är så att det vita är "nytt" typ. Inte så att det vita börjar ruttna va? Jag kände på dem och de kändes spänstiga och fina! Håller tummarna för min planta nu! Det finns nog hopp för den ändå :D Den blev tydligen glad när den blev omplanterad!

Det finns en slags mossa för tropiska växter som jag använder till mina orkidéer. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men man köper den i en torkad kaka, ca 1 cm tjock. Den läggs i vatten och expanderar till massor med mossa. Min mamma använder den även till sin plumeria, jag har mina i sandblandad jord (och mina är finare!). Jag har även satt mina keikis (orkideskott) i denna mossa.

Då är det nog precis vitmossa du talar om! Var köpte du den någonstans? I en blomsteraffär?

Jag fick min av mamma, som köpte den i en blomsteraffär. Jag kan kolla om hon kommer ihåg vilken...

Det ser ju kanonbra ut!

Nya rötter brukar vara lite grågröna men så länge de ser bra ut och känns bra så är det ju hur bra som helst! Hoppas den överlever nu.

Anledningen till att hon sa att de ej ska vattnas i krukan är antagligen för att undvika att de ruttnar. Vattnet rinner lätt rakt genom krukan och lägger sig på botten. Är man då där hela tiden och häller på nytt dränker man dem.

Att hålla orkidéen under vatten och spola är det "gamla" sättet att göra det på och klart att det fungerar. Fördelen med att låta dem stå i vatten är att de då hinner dra åt sig vattnet mycket bättre.
Det finns ingen som jag känner som rekommenderar sina kunder att ha dem i glaskrukor av den enkla anledningen att de inte behöver det. Jag håller på med ett experiment (icke vetenskapligt dock) här hemma för att se hur vida det skiljer sig eller inte. Så man kan slå hål på den myten sen.

nej jag vet inte, men hennes var väldigt fina och de va var hon sa att hon gjorde med dem...vet dock att för damen med sin rollator tog det halva dagen o vattna sina orkideer:)(hon tog en i taget på brickan o körde ut i köket, doppade i diskhon med vatten och sen rinna av och tillbaka till krukan) jag kör på plastorkideer jag, blommar året om :D

Porslinsblomma

För att inte starta en till växtråd försöker jag mig på detta...

Jag har haft en proslinsblomma i många många år. (Liten)

Mina poslinsblommor har alltid växt som ogräs utan att jag gjort något med dem.

Men denna som nu är kvar blir det inget av :( Bladen är ljusa och jättetjocka. De ska ju vara mörkt gröna och tunna. Dessa verkar snarare vara vattenfyllda??? Jag är ingen direkt flitig vattnare och har aldrig varit. Så här har blomman sett ut i någt år nu...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar